- Do oddziału przyszedłem o godz. 13, niestety nie było już numerków, więc zrobił się straszny chaos. Pani z ochrony powiedziała, że i tak bez sensu czekać. Jakie szanse osoba normalnie pracująca ma na dostanie się do okienka? - denerwuje się nasz Czytelnik. I nie jest jedyną osobą, która poinformowała nas o problemach w NFZ.
Pierwszą rzeczą, jaką zauważyliśmy w czwartek rano w placówce NFZ przy ul. Dawida była olbrzymia kolejka. Powyżej 100 znudzonych i zniecierpliwionych petentów siedziało lub stało w poczekalni. Chcieli dostać kartę EKUZ od ręki, a natychmiast można ją otrzymać tylko na miejscu. Składając wniosek przez internet w trakcie wakacji trzeba czekać nawet cztery tygodnie. A załatwienie sprawy online dla petenta jest najwygodniejsze - nie trzeba stać w kolejkach, tylko czekać na informację z NFZ, że karta jest do odbioru. Ale wiele osób wszystko robi na ostatnią chwilę.
Oddział przy ul. Dawida 2 otwarty jest od poniedziałku do piątku w godzinach 8:00 - 16:00. Wyjątkiem są środy, bowiem wydłużono godziny urzędowania do 18:00. Żeby jednak znależć taką informację należało uważnie prześledzić stronę internetową NFZ Wrocław. Po naszej interwencji, na stronie głównej jednostki pojawiła się taka adnotacja i miejmy nadzieję, że nieco ułatwi to złożenie wniosku przez osoby pracujące do nieco późniejszych godzin. W soboty i niedzielę jest zamknięte, chociaż - jak zapewniła nas rzecznik NFZ Wrocław - Joanna Mierzwińska - bywają i takie soboty, kiedy pracownicy otwierają dodatkowo oddział dla petentów.
Długie kolejki, to tylko jeden z problemów interesantów. - Spróbujcie się dodzwonić do NFZ. Od trzech dni brak kontaktu - brzmiała inna wiadomość nadesłana do redakcji. Spróbowaliśmy.
Od co najmniej kilku dni dodzwonienie się do NFZ graniczy z cudem. Nic dziwnego. Przy okienkach jedzono obiad lub w nieprzyjemny sposób rozmawiano z interesantami. Przy chęci rozmowy z kierownikiem zmiany lub osobą nadzorującą pracę oddziału, zostaliśmy odesłani do dyrekcji mieszczącej się kilka budynków dalej.
Dwie godziny po rozmowach przy okienku zadzwoniliśmy do oddziału znajdując się w środku budynku. Nikt nie odebrał, a przy okienkach siedziały trzy panie. Jedna obsługiwała starszą kobietę, druga bawiła się swoim prywatnym telefonem, natomiast trzecia - będąca kierownikiem informacji - postanowiła wejść w dyskusję, zamiast przeprosić za zaistniałą sytuację. Takie coś ewidentnie nie powinno mieć miejsca, co przyznał Dyrektor Dolnośląskiego OW NFZ - Andrzej Oćwieja, który zobowiązał się do wyciągnięcia konsekwencji względem tych osób. – Sprawa niewłaściwego zachowania pracownika Dolnośląskiego Oddziału nie może mieć miejsca w Funduszu, dlatego zostanie dokładnie zbadana i wyjaśniona oraz przeprowadzimy rozmowę dyscyplinującą z pracownikami, dotyczy to także nie odbierania telefonów – zapowiedział na łamach Gazety Wrocławskiej Oćwieja.
Statystyki dobitnie pokazują, że w wakacje lawinowo rośnie liczba składanych wniosków. Ma to związek z licznymi wyjazdami rodaków za granicę. – Dolnośląski Oddział Wojewódzki NFZ w 2017 roku wydał prawie 290 tysięcy kart, w tym od maja do końca sierpnia 170 tysięcy. W sezonie wakacyjnym wydawanych jest nawet 2,7 tys. kart dziennie. Dla porównania, liczba kart wydawanych poza sezonem zmniejsza się o 1,5 – 2 tys. dziennie.
- Staramy się przypominać, że kartę EKUZ wydajemy na 12 miesięcy i można odebrać ją z wyprzedzeniem. Większość osób decyduje się wyrobić EKUZ w ostatniej chwili, co powoduje tworzenie się kolejek – stwierdził Oćwieja. Dyrektor Dolnośląskiego OW NFZ, po naszej interwencji, podjął kilka decyzji, mających usprawnić cały proces obsługi i wydawania Europejskich Kart Ubezpieczenia Zdrowotnego. – Podczas wakacji cztery osoby wydają EKUZ przy okienkach, cztery osoby wydają karty na podstawie wniosków przesłanych pocztą internetową. W ciągu najbliższego tygodnia wnioski, które były przesłane pocztą zostaną odesłane do zainteresowanych, co spowoduje zmniejszenie czasu oczekiwania na EKUZ z czterech tygodni do tygodnia. Umożliwi to staranie się o EKUZ przez internet nawet dla tych, którzy wyjeżdżają na wakacje za dwa tygodnie. Dodatkowo w Centrum Obsługi Ubezpieczonych zostaną uruchomione dodatkowe dwa okienka do wystawiania Europejskiej Karty Ubezpieczenia Zdrowotnego.
Czym jest karta EKUZ?
Europejska Karta Ubezpieczenia Zdrowotnego, potwierdza prawo do korzystania na koszt NFZ z niezbędnych świadczeń zdrowotnych w czasie tymczasowego pobytu na terenie innego państwa członkowskiego UE/EFTA.
EKUZ może zostać wydana wyłącznie osobom, które posiadają prawo do świadczeń zdrowotnych finansowanych ze środków publicznych zgodnie z przepisami krajowymi, w tym osobom zgłoszonym do ubezpieczenia zdrowotnego.
Korzystając z EKUZ zagranicą pamiętaj, że podlegasz obowiązkom i korzystasz z praw wynikających z ustawodawstwa państwa członkowskiego UE/EFTA na tych samych warunkach, co ubezpieczeni w tym państwie.
Idąc do lekarza upewnij się, że działa w ramach publicznego systemu opieki zdrowotnej tego państwa.
Zobacz też: Okupacja Urzędu Miejskiego w Lubinie