Droga S10 będzie budowana. Decyzja środowiskowa już jesienią

Marek Weckwerth
Marek Weckwerth
Z planami budowy drogi S10 między Bydgoszczą a Toruniem nie jest tak źle jak wynikałoby z ostatnich doniesień na ten temat. Przynajmniej tak twierdzi Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad.

Burzę wywołał list bydgoskiego posła PO Pawła Olszewskiego (byłego wiceministra infrastruktury) do premiera, w którym wyraził niezrozumienie dla pominięcia przez GDDKiA w toku prac koncepcyjnych odcinka Bydgoszcz - Toruń. Parlamentarzysta zwrócił się z prośba o podjęcie stanowczych działań zmierzających do przywrócenia tego odcinka do planów budowy dróg ekspresowych.

Droga S10 zakończy się w Toruniu? Odcinek Bydgoszcz-Toruń został... usunięty

Zdaniem GDDKiA jest to nieporozumienie, bowiem plany dotyczące trasy S10 miedzy tymi dwoma miastami nie zostały wykreślone.

- Ten odcinek jest już na dalszym etapie przygotowania. Obecnie oczekujemy wydania decyzji środowiskowej określającej wariant drogi - wyjaśnia Jan Krynicki, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. - Odcinek jest przewidziany do realizacji w systemie partnerstwa publiczno-prywatnego. Co za tym idzie, strona rządowa pracuje nad określeniem możliwego harmonogramu prac i dokładnej formuły realizacji i późniejszego utrzymania tego odcinka drogi.

Droga S10 będzie budowana. Decyzja środowiskowa już jesienią
GDDKiA

Zaniepokojenie posła Olszewskiego wzbudził fakt, że Generalna Dyrekcja przedstawiła kilka dni temu cztery warianty budowy trasy ekspresowej S10, które zakładają połączenie aglomeracji warszawskiej z Toruniem, a nie wspominają o jej dalszym ciągu - do Bydgoszczy.

- To są dwa różne projekty na odmiennych etapach przygotowania, ale w ramach jednej drogi biegnącej od Szczecina przez okolice Bydgoszczy, Torunia i Płocka do aglomeracji warszawskiej - przekonuje Jan Krynicki. - Co ważne, cała droga jest przewidziana do realizacji w kolejnych latach. Jednakże różne jej odcinki są na odmiennych etapach czy to planowania, przygotowania, realizacji bądź już użytkowania.

Nasz rozmówca dodaje, że przygotowanie dużej obwodnicy Warszawy, której częścią ma być również trasa S10 biegnąca od Torunia przez okolice Płocka i dalej omijająca stolicę od północy, jest na wczesnym etapie przygotowania inwestycji.

- Określamy obecnie możliwe korytarze, w ramach których będziemy poszukiwać konkretnych wariantów przebiegu trasy S10 łączącej Toruń, Płock i aglomerację Warszawy - kończy Krynicki.

Taki jest harmonogram

28 listopada 2016 r. podpisano umowę z wykonawcą na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe z elementami Koncepcji Programowej (STEŚ-R) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Bydgoszcz - Toruń.

31 stycznia 2019 r. w Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy złożono raport oddziaływania na środowisko.

GDDKiA rekomenduje przebieg zasadniczej części drogi ekspresowej według wariantu zlokalizowanego na południe od istniejącej drogi krajowej nr 10. Zadanie na tym etapie obejmuje również uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy odcinka drogi krajowej nr 25 od węzła Bydgoszcz Południe do miejscowości Brzoza. Planowany termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - przełom 2019 i 2020 r.

Droga S10 ma przeciąć Puszczę Bydgoską! Wiemy, kiedy pojedziemy drogą ekspresową!

- Nawet szybciej, może już jesienią - zapewnia Maria Dombrowicz, regionalna dyrektor ochrony środowiska w Bydgoszczy. - Decyzja jest na bardzo zaawansowanym etapie. Staramy się bardzo, a to ze względu na rangę budowy drogi S10 i ogromne zagrożenie obecnej drogi krajowej dla życia i zdrowia jej użytkowników. Brakuje nam już tylko opinii Regionalnej Dyrekcji Gospodarki Wodnej w Gdańsku i analizy akustycznej. W tym pierwszym przypadku chodzi o określenie wpływu S10 na cieki wodne, ujęcia wody i zbiorniki podziemne.

Jak pobiegnie cała S10

GDDKiA informuje, że S10 będzie przebiegać przez cztery województwa - od zachodniopomorskiego, przez wielkopolskie, kujawsko-pomorskie aż do województwa mazowieckiego.

Obecnie w budowie jest druga jezdnia obwodnicy Kobylanki, Morzyczyna i Zieleniewa (6,5 km) oraz obwodnica Wałcza (17,8 km). Łączna wartość tych umów to prawie 490 mln złotych. Inwestycje te będą sukcesywnie kończone w 2020 r.

13 marca 2018 r. podpisano umowę na opracowanie dokumentacji projektowej dla drogi S10 na odcinku Szczecin Kijewo - Szczecin Zdunowo (granica Szczecina) o długości około 6 km. Dokumentację wykona firma Transprojekt Gdański Sp. z o.o. za kwotę 2,292 miliona złotych. Nowy odcinek drogi S10 będzie stanowił wylot ze Szczecina w kierunku wschodnim, ominie Szczecin Płonię i skrzyżowanie z drogą wojewódzką w kierunku Pyrzyc (dawny przebieg DK3).

29 marca 2018 r. została podpisana umowa na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej dla odcinka drogi S10 Stargard - Piła (z wyłączeniem obwodnicy Wałcza) o długości 108 km. Umowa została podpisana z firmą Europrojekt Gdańsk i opiewa na 3,77 miliona złotych. W tym roku wykonawca przygotuje niezbędną dokumentację i złoży wniosek o wydanie decyzji środowiskowej.

7 września 2018 r. podpisano umowę z wykonawcą (AECOM Polska) na wykonanie opracowań dla S10 dla odcinka Piła - Wyrzysk (długość ok. 31 km). Zakres umowy obejmuje Studium Korytarzowe, Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowe (STEŚ), materiały do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) oraz Koncepcję Programową (KP).

Na etapie opracowania projektowego jest obwodnica Piły i Ujścia w ciągu drogi ekspresowej S10 i S11. W zależności od wybranego wariantu przewidywana długość nowego fragmentu drogi wyniesie od 23 do 25,4 km.

Wyrzysk - Bydgoszcz

26 czerwca 2018 r. podpisano umowę z firmą Mosty Katowice na przygotowanie Studium Techniczno-Ekonomiczno-Środowiskowego (STEŚ) wraz z materiałami do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy drogi ekspresowej S10 na odcinku Wyrzysk-Bydgoszcz (40 km).

Dla tego odcinka przygotowano do tej pory Studium Korytarzowe, będące elementem wyjściowym do opracowania STEŚ, które umożliwia uściślenie zakresu rzeczowego inwestycji i służy do uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. Planowany termin uzyskania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach - II połowa 2020 r.

Zakończyły się już spotkania informacyjne z mieszkańcami gmin znajdujących się na trasie projektowanej drogi

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Droga S10 będzie budowana. Decyzja środowiskowa już jesienią - Gazeta Pomorska

Komentarze 5

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Ł
Łukasz
29 września, 19:12, wlkp:

A nie można by lepiej i krócej podczepić S10 do A1 w Kowalu? Z Kowala obejść Gostynin potem Płock przez Wisłę i podczepić się do S7 w okolicach Płońska?

Nie ten przebieg trasy , trasa od Torunia na południe biegnie wschodnia częścią Wisły i to właśnie w okolicy Torunia jest najbardziej niebezpieczna, bo wiedzie przez tereny zabudowane.

G
Gość

W polsce wydanie i zebranie wszystkich dokumentow trwa dlyzej niz budowa.obwodnuce walcza buduja juz ponad 10 lat

w
wlkp

A nie można by lepiej i krócej podczepić S10 do A1 w Kowalu? Z Kowala obejść Gostynin potem Płock przez Wisłę i podczepić się do S7 w okolicach Płońska?

G
Gość
7 września, 10:24, Crash24:

Czyli PO-KOslowie Myrcha i Olszewski zrobili burzę w szklance wody byle tylko zyskać popularność przed wyborami. Jakie to typowe dla PO.

Przypomnij mi dokonania pisożytów w dziedzinie dróg i autostrad...

C
Crash24
Czyli PO-KOslowie Myrcha i Olszewski zrobili burzę w szklance wody byle tylko zyskać popularność przed wyborami. Jakie to typowe dla PO.
Wróć na i.pl Portal i.pl