Nie ma chyba w Polsce podróżnego, który by chociaż raz nie trafił na dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia - czy to przejazdem, czy fizycznie był na jej peronach. To największy pod względem obsługi ruchu kolejowego dworzec w kraju - obsługuje dziennie ok. 1000 pociągów. Dzisiaj wciąż dworzec Warszawa Zachodnia wygląda jak relikt epoki komunizmu, ale warto dziś robić zdjęcia istniejącej stacji, gdyż za trzy-cztery lata zmieni się nie do poznania.
KP Polskie Linie Kolejowe ogłosiły 20 września 2019 roku przetarg na projekt modernizacji Warszawy Zachodniej. Pokazay też wizualizacje, jak dworzec ma wyglądać już po remoncie.
Nowe perony, windy, dach
Jak informują PKP PLK, gruntownie zmieni się zarówno infrastruktura dla podróżujących, jak i urządzenia kolejowe, w tym tory i rozjazdy. Dla podróżnych będą perony z windami i schodami ruchomymi, zadaszenie chroniące przed złą pogodą, wygodne przejście podziemne, dobre połączenie kolei z komunikacją miejską.
Dworzec kolejowy Warszawa Zachodnia zmieni się nie do poznan...
Jak precyzuje PLK, nowe perony dostępne będą dla osób o ograniczonej możliwości poruszania się. Będą ruchome schody i windy, przystosowane do przewozu wózków i rowerów. PLK wybudują dodatkowy peron od strony ul. Tunelowej. Całą halę peronową przykryje dach. Czytelne oznakowanie oraz system informacji pasażerskiej ułatwią obsługę na peronach.
Połączenia do tramwajów i z Legionowa na lotnisko
Na stacji będzie wykonana kładka dla pieszych pomiędzy dzielnicą Wola i Ochota. Przejście podziemne zmieni się całkowicie na wyższe i szersze oraz połączone z przestrzenią poczekalni i kas biletowych. Zostanie też wydłużone przejście do peronu nr 8, przy linii obwodowej.
Sprawny ruch pociągów zapewnią z kolei nowe tory, rozjazdy, urządzenia sterowania i sieć trakcyjna. Na poziomie -2 przejścia podziemnego zostanie wybudowany tunel umożliwiający budowę linii tramwajowej wraz z niezbędną infrastrukturą.
Zgodnie z zamierzeniem, kompleksowo przebudowanych zostanie około 30 km torów, 130 rozjazdów i sieć trakcyjna. Nowy układ umożliwi przejazd pociągów z linii obwodowej na linię radomską i stworzenie bezpośrednich połączeń Piaseczno – Legionowo i Legionowo – Lotnisko Chopina.
Nowy dworzec Warszawa Zachodnia w 2023 roku?
Jak informuje zleceniodawca, prace na stacji planowane są od 2020 do 2023 roku w ramach projektu POIiŚ 5.1-13 pn.: „Prace na linii średnicowej w Warszawie na odcinku Warszawa Wschodnia - Warszawa Zachodnia" oraz projektu POIiŚ 6.1-22 pn. „Budowa trasy tramwajowej do Wilanowa wraz
z zakupem taboru oraz infrastrukturą towarzyszącą”.
Projekt modernizacji Warszawy Zachodniej, na który PKP Polskie Linie Kolejowe S.A. ogłosiły przetarg, jest współfinansowany ze środków POIiŚ.
POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:
