Event Horizon Telescope publikuje zdjęcie obiektu Sagittarius A*. To czarna dziura w sercu Drogi Mlecznej

Adam Kielar
Obiekt znajduje się 27 000 lat świetlnych od Ziemi. Ma masę 4 miliony razy większą od Słońca. eventhorizontelescope.org
Zespół naukowców określany Event Horizon Telescope (EHT) opublikował pierwsze zdjęcie supermasywnej czarnej dziury, znajdującej się w centrum naszej galaktyki – Drogi Mlecznej.

Naukowcy od lat zastanawiali się czy obiekt, określony mianem Sagittarius A*, będący samym środkiem naszej galaktyki jest czarną dziurą. Opublikowane przez EHT zdjęcie ma to potwierdzać. Określenie „supermasywna” jest w tym przypadku jak najbardziej na miejscu, gdyż jego masa ma wynosić około 4 miliony razy więcej niż masa Słońca.

Samej czarnej dziury nie da się oczywiście zobaczyć, natomiast zdjęcie ukazuje pierścień światła zakrzywione przez potężną grawitację obiektu.

– Byliśmy zaskoczeni jak bardzo zgadza się ten pierścień z przewidywaniami z Teorii Względności Einsteina – mówi Geoffrey Bower, przedstawiciel EHT z Instytutu Astronomii i Astrofizyki z Academia Sinica w Tajpej, stolicy Tajwanu.

W 2019 roku naukowcy z EHT opublikowali pierwsze w historii zdjęcie czarnej dziury w centrum galaktyki Messier 87. Obiekt z Drogi Mlecznej jest jednak około tysiąc razy mniejszy od niej.

Sagittarius A* znajduje się około 27 tysięcy lat świetlnych od Ziemi.

Michał Pietrzak - Niedźwiedź włamał się po smalec w Dol. Strążyskiej