Filtr paliwa
Filtr paliwa zapobiega przedostawaniu się zanieczyszczeń stałych ze zbiornika paliwa do układu zasilania silnika. Wielu użytkowników nie docenia jego znaczenia, zakładając, że skoro tankują na sprawdzonych stacjach benzynowych, a wlew paliwa (poza tankowaniem) jest szczelnie zamknięty, to ryzyko przedostania się zanieczyszczeń do zbiornika paliwa jest bardzo małe.
W rzeczywistości jest inaczej. Zanieczyszczenia (pył i kurz) mogą osiadać na pistoletach do tankowania czy wewnętrznych powierzchniach korków wlewu paliwa, odkładanych na dachu samochodu przed tankowaniem itp. Mogą się też one znajdować w tankowanym paliwie (np. drobne elementy skorodowanych ścianek zbiornika paliwa). Wieloletnia eksploatacja samochodu sprzyja kumulacji zanieczyszczeń w zbiorniku paliwa.
Podejście konstruktorów samochodów do kwestii filtrów paliwa bywa różne. Spotyka się zarówno filtry wymagające obsługi (np. regularnej wymiany wkładów), jak i filtry bezobsługowe, zapewniające dożywotnią, bezawaryjną eksploatację. W przypadku wystąpienia jakichkolwiek problemów z zasilaniem silnika w benzynę albo olej napędowy – bez względu na zastosowany w danym pojeździe rodzaj filtra – trzeba brać pod uwagę jego zatkanie lub uszkodzenie. Filtry często są umieszczane w pobliżu grodzi przedziału silnika lub w okolicy kielichów przednich amortyzatorów, rzadziej w pobliżu zbiornika paliwa albo pod podwoziem – pomiędzy zbiornikiem paliwa a silnikiem.
Trzeba pamiętać, że filtry oleju napędowego wymagają nieco innej obsługi i montażu. Część z nich umożliwia zlewanie kondensatu wody i należy to robić pomiędzy wymianami filtrów. Nie wszystkie samochody są wyposażone w systemy sygnalizujące obecność wody w filtrze paliwa, dlatego po zakupie nowego auta klient może łatwo zaniedbać tę czynność (jeśli w poprzednim pojeździe wystarczyło zaczekać na komunikat serwisowy). Należy pamiętać także i o tym, że nowy filtr powinien być wstępnie wypełniony paliwem. Unikamy w ten sposób zapowietrzenia układu zasilania silnika. To ważne, bo nie wszystkie silniki potrafią sobie poradzić z powietrzem bez wykonania dodatkowych czynności serwisowych.
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy)
Filtr kabinowy (przeciwpyłkowy) spełnia bardzo ważną rolę. Jego zadaniem jest usuwanie drobnych zanieczyszczeń (w tym pyłków kwiatów) z powietrza dostarczanego przez kanały wentylacyjne do kabiny pojazdu. Filtr kabinowy poprawia komfort podróżowania i zmniejsza narażenie na alergeny, a jeśli jest wyposażony w specjalną warstwę z węgla aktywowanego, to może dodatkowo ograniczać nieprzyjemne zapachy pochodzące z zewnątrz. Zatkanie filtra kabinowego daje o sobie znać najczęściej w ten sposób, że znacznie zmniejsza skuteczność wentylacji. W sezonie wiosennym i zimowym może się to objawiać utrudnionym usuwaniem skondensowanej pary z przedniej szyby.
Filtr przeciwpyłkowy należy wymieniać zgodnie z zaleceniami producenta pojazdu, ale nie rzadziej niż raz do roku. Częstsza wymiana jest zalecana wtedy, gdy obserwujemy spadek skuteczności wentylacji albo po jeździe w warunkach silnego zapylenia, w kurzu itp. Wymieniając filtr przeciwpyłkowy, zwracajmy uwagę na oznaczenia na wkładzie, pokazujące kierunek przepływu powietrza. Odwrotne zamontowanie wkładu może znacznie zmniejszyć skuteczność filtrowania powietrza, a niedokładne zamknięcie obudowy filtra spowoduje przeciek powietrza i spadek wydajności wentylacji.
Wybierając filtr przeciwpyłkowy, zwróćmy uwagę na renomę producenta, bo od niej będzie zależała trwałość, spasowanie filtra i utrzymanie zalecanego oporu przepływu powietrza w układzie wentylacji (klimatyzacji). Oprócz filtrów standardowych dostępne są wersje ulepszone, np. wyposażone we wspomnianą wyżej warstwę z węgla aktywowanego pochłaniającą zapachy z otoczenia.
Filtr powietrza
Producenci zazwyczaj uzależniają okres eksploatacji filtra powietrza od przebiegu pojazdu, jednocześnie zalecając, żeby wymiana następowała nie rzadziej niż raz do roku. Niekiedy należy skrócić czas między wymianami, a nawet wymienić filtr po jednorazowym incydencie. Do takich okoliczności należą: jazda w terenie silnie zapylonym, po piasku, po placu budowy czy też po terenie zakładu przemysłowego, na terenie którego emitowane są pyły. Wbrew pozorom zdarza się to dość często kierowcom samochodów osobowych wykonujących niektóre zawody: inżynierom, inspektorom nadzoru budowlanego itp. Incydentem kończącym życie filtra może być także użycie gaśnicy proszkowej w pobliżu samochodu z włączonym silnikiem lub udział w zdarzeniu drogowym, podczas którego wystąpiło zapylenie.
Filtr powietrza spełnia swoje zadanie tylko wtedy, gdy szczelnie przylega do obudowy. Jeśli więc obudowa zostanie uszkodzona mechanicznie albo wkład filtracyjny odkształci się na skutek zalania lub oddziaływania wysokiej temperatury, należy go wymienić bez względu na przebieg.
Niektóre samochody mają zabudowane czujniki zapchania filtra, działające na zasadzie różnicowego pomiaru ciśnienia przed i za filtrem. W pozostałych przypadkach należy kierować się resursem, zwracając jednocześnie uwagę na objawy zapchania filtra (np. wzrost zużycia paliwa, nierówne obroty, dławienie silnika).
Oprócz filtrów standardowych niektórzy producenci oferują wkłady filtracyjne o zmodyfikowanych parametrach, np. dla motosportu (o zmniejszonym oporze), do jazdy w terenie itp. Montując takie wkłady, należy upewnić się, że kierowca zdaje sobie sprawę z ich wpływu na charakterystykę pracy silnika.
Filtr oleju
Filtr oleju powinien być wymieniany każdorazowo przy wymianie oleju silnikowego. Wybór producenta filtra oleju ma bardzo duże znaczenie, bo efekt stosowania filtrów niewiadomego pochodzenia może być przeciwny do zamierzonego. Jeśli fragmenty wadliwego wkładu filtracyjnego dostaną się do układu smarowania, konsekwencje mogą być poważne i kosztowne.
Warto w tym miejscu dodać, że filtr oleju (podobnie jak filtr paliwa) jest odpadem niebezpiecznym. Filtry samochodowe – bez względu na ich konstrukcję – powinny być po wymianie składowane w sposób uniemożliwiający wyciekanie resztek oleju do gleby albo wypłukiwanie ich przez deszcz. Warsztaty są zobowiązane do przekazywania filtrów (podobnie jak przepracowanego oleju) do utylizacji. Fakt ten powinien być odnotowany w dokumentacji. Polityka ochrony środowiska ewoluuje w kierunku coraz bardziej restrykcyjnych przepisów, dlatego warto dobrze udokumentować wszystkie elementy poddawane utylizacji.
Właściciele samochodów, zwłaszcza starszych, często zapominają o wymianie filtrów. Pytanie o termin ostatniej wymiany i propozycja wykonania tej usługi powinny być standardowym elementem każdej rozmowy z klientem zostawiającym swój pojazd w warsztacie.
Szeroka oferta filtrów marki Starline jest dostępna w sklepie internetowym:
https://sklep.elitpolska.pl/