Od 15 grudnia 2017 roku kupujący oraz właściciele samochodów importowanych z rynku wtórnego wybranych krajów europejskich oraz USA i Kanady mogą sprawdzić przeszłość pojazdów na portalu Historiapojazdu.gov.pl.
- Teraz w systemie są widoczne pojazdy sprowadzone z zagranicy i już zarejestrowane w Polsce. W styczniu 2018 roku usługa zostanie rozszerzona o auta, które jeszcze nie znalazły się w Centralnej Ewidencji Pojazdów, a np. już są oferowane do sprzedaży - podkreśla Karol Manys, rzecznik prasowy Ministerstwa Cyfryzacji.
Usługa jest darmowa i jest dostępna w ramach programu CEPiK 2.0. Jeśli wybrany przez nas samochód jest w bazie, to w zakładce „Dane zagraniczne” zobaczymy informacje w siedmiu kategoriach: kradzież, złomowanie, powypadkowy, uszkodzony, przekręcony licznik, niedopuszczony do ruchu, służył jako taxi.
W przypadku potwierdzenia danej kategorii, w systemie pojawi się czerwony ostrzegawczy symbol, ale jeśli z autem jest wszystko w porządku, to symbol będzie zielony. Z portalu dowiemy się również czy nasz pojazd w ogóle jest w bazie.
Jak sprawdzić historię swojego samochodu?
- Obecnie w ewidencji dostępne są auta pochodzące z wybranych krajów europejskich (m.in. z Francji, Belgii, Holandii, Włoch, Szwecji) a także z USA i Kanady. W sumie to 21 rynków, z których dziś pochodzi ponad 4,5 mln aut zarejestrowanych w Polsce. W przyszłości możliwe jest rozszerzenie usługi o kolejne kraje, w tym m.in. o Niemcy - mówi Karol Manys. - Rozszerzenie funkcji serwisu o zagraniczną historię pojazdów było możliwe dzięki pracy ekspertów Ministerstwa Cyfryzacji, Centralnego Ośrodka Informatyki w porozumieniu z firmą Carfax - dodaje rzecznik resortu.
W styczniu 2018 roku serwis będzie rozszerzony o pojazdy, których nie ma w bazie CEPiK (czyli nie są jeszcze zarejestrowane na terenie Polski), co będzie wymagało logowania się do systemu za pomocą profilu zaufanego (eGO).
Bez logowania (wystarczy nr rej. i VIN pojazdu oraz data pierwszej rejestracji) nadal będziemy mogli sprawdzić informacje o wszystkich zarejestrowanych pojazdach:
1. Dane techniczne (pojemność i moc silnika, rodzaj paliwa)
2. Terminy obowiązkowych badań technicznych, które przechodził pojazd, w tym informację, czy posiada aktualne badanie
3. Odczyt licznika, zarejestrowany podczas badań technicznych (informacje o odczycie licznika są gromadzone od początku 2014 roku)
4. Informacje, czy posiada ważne obowiązkowe ubezpieczenie OC
5. Liczbę właścicieli i województwo rejestracji
6. Informacje, czy pojazd był własnością firmy lub organizacji, czy osoby prywatnej
7. Informacje, czy pojazd nie jest oznaczony obecnie w bazie jako kradziony
POLECAMY PAŃSTWA UWADZE:
Magazyn informacyjny tyDZień