Przedstawiając strategię Polski 2050 dotyczącą rozwoju kraju, Hołownia podkreślał, że Polska ma potencjał do tego, by stać się jedną z "lokomotyw" Unii Europejskiej, a Polacy potrzebują ambitnej wizji, która ich przekona. - Wiemy nie tylko, od czego chcemy odejść, wiemy też dobrze, ku czemu chcemy iść - mówił.
Trzy filary Hołowni
Trzema filarami przedstawionej przez Hołownię strategii są: policentryczny rozwój kraju, innowacyjna gospodarka oraz wielka transformacja transportowa. Hołownia podkreślał przy tym, że zmiana rozwojowa wymaga czasu i ponadpartyjnej współpracy.
Mówiąc o wielocentrycznym rozwoju Polski, Hołownia wskazywał, że w kraju istnieje siedem metropolii oraz setki ośrodków regionalnych. - I wszystkie chcemy rozwijać - wskazywał, dodając, że "jednym z absolutnie kluczowych obszarów", który pozwoli na taki rozwój, jest kwestia mieszkań.
Zielona transformacja
Szef Polski 2050 wskazywał na konieczność wsparcia start-upów, tak by te nie uciekały z kraju. Aby to osiągnąć, zdaniem Hołowni, konieczne jest przeprowadzenie "mądrej zielonej transformacji". - Polska powinna jednoznacznie postawić w Unii kwestię rewizji dyrektywy o ETS2, czyli opłat od zanieczyszczeń w transporcie i ogrzewania prywatnych domów. Ta zmiana jest słuszna, ale jej wprowadzenie w 2027 r. będzie dla nas przedwczesne - powiedział.
Ostatnim filarem wskazanym podczas sobotniego przemówienia Hołowni było dokończenie "wielkiej transformacji transportowej". Jego zdaniem rządzący powinni dążyć do realizacji koncepcji "Polski stuminutowej", czyli takiej, w której z każdego miasta w danym województwie jest się w stanie dojechać transportem publicznym do jego stolicy w maksymalnie 100 minut.
CPK do końca dekady?
Marszałek Sejmu jednoznacznie opowiedział się również za budową Centralnego Portu Komunikacyjne. - Byłem bardzo sceptyczny wobec budowy CPK, ze względu na bardzo wysokie koszty społeczne tego projektu. Zmieniłem zdanie, bo Polska jest ostatnim dużym krajem Unii bez towarowego i pasażerskiego hubu lotniczego - i wydaje się, że da się ten projekt poprowadzić, bez niszczenia ludziom życia - powiedział, oceniając, że hub powinien być zbudowany "do końca tej dekady".
źr. PAP