Hulajnogi elektryczne: zmiany w prawie. Pozwolenie, ograniczenia prędkości, wagi i wymiarów - to ma obowiązywać

AM
Rząd opracował projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym
Rząd opracował projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym Pawel Relikowski
Elektryczne hulajnogi są już niemal w każdym dużym, polskim mieście. Od samego początku wzbudzają wiele kontrowersji ze względu na ich lokalizację, sposób wypożyczania i wypadki z ich udziałem. W celu uregulowania zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg opracowano projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym. Określa on m.in. wagę i wymiary hulajnogi oraz maksymalną prędkość i sposób poruszania się po mieście.

Elektryczne hulajnogi cały czas zyskują na popularności. W wielu miastach możemy je spotkać na każdym kroku, często są przyczyną wypadków i skarg ze strony pieszych. Uregulowaniem zasad korzystania z elektrycznych hulajnóg postanowił zająć się rząd. W tym celu opracowany i przekazany do Rządowego Centrum Legislacji został projekt nowelizacji ustawy prawo o ruchu drogowym.

Czytaj też: Hulajnojeździec czy hulajnog? Jak nazwać człowieka, który jeździ na hulajnodze? Nawet językoznawcy nie są pewni

E-hulajnogi: nowe przepisy

Nowelizacja wprowadza do ustawy nową definicję, są to urządzenia transportu osobistego, do których zaliczane będą m.in. elektryczne hulajnogi. UTO mają być traktowane przez ustawę tak jak rowery. W związku z tym ich użytkownicy będą musieli posiadać uprawnienia do kierowania, takie same jak w przypadku rowerów (karta rowerowa, dowód osobisty). Ogranicza to wiek użytkowników, ponieważ kartę rowerową można otrzymać powyżej 10 roku życia.

Czytaj też: Wypożyczyli hulajnogi, żeby... przewieźć wersalkę. Wpadłbyś na to?

Także w związku z tym zapisem, użytkownicy e-hulajnóg będą zmuszeni poruszać się po drodze dla rowerów, pasie ruchu dla rowerów lub jezdni (z ograniczeniem prędkości do 30 km/h). Jednak ze względu na ich małą ilość, użytkownicy elektrycznych hulajnóg dalej będą mogli poruszać się po chodnikach pod pewnymi warunkami. Po chodniku można jeździć jeśli w pobliżu nie ma żadnej drogi rowerowej, pasa ruchu dla rowerów lub jezdni z ograniczeniem do 30 km/h oraz gdy szerokość chodnika wynosi co najmniej 2 metry.

E-hulajnogi: wymiary

W nowelizacji ustawy znalazł się również zapis o wymiarach hulajnóg. Elektryczne hulajnogi nie mogą przekraczać szerokości do 0,9 m, długości 1,25 metra, a dopuszczalna maksymalna waga to 20 kilogramów. W nowelizacji ustawy wpisano również maksymalną prędkość jaką może osiągnąć napęd elektryczny, czyli 25 km/h.

Zobacz też:

Elektryczne hulajnogi Lime można wypożyczać w Poznaniu od końca 2018 r. Na stałe wpisały się już w krajobraz miasta.

Poznań: Uber wprowadza nową funkcję. W aplikacji można wypoż...

Sprawdź też:

od 7 lat
Wideo

Reklamy "na celebrytę" - Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Hulajnogi elektryczne: zmiany w prawie. Pozwolenie, ograniczenia prędkości, wagi i wymiarów - to ma obowiązywać - Głos Wielkopolski

Komentarze 12

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

w
wr
nowe xiami m365 pro mogą jechac 32km/h, czy w takim razie będą nielegalne? nie będzie można ich kupić czy jak?
G
Gość
2019-08-08T12:26:43 02:00, maćko:

a zaświadczenie od proboszcze też trzeba będzie dołączyć

bo w toruniu przy zapisach do tadziowej uczelni sie domagają.

Załatw sobie lepiej uprawnienia na powożenie rykszą.

A
Ala
Dobre przepisy, trzeba to uporządkować. Mój Techlife X7 może jechać szybciej lecz jednym przyciskiem blokuje go do 25km/h
K
Kasia
2019-08-08T12:24:57 02:00, Gość:

Ciekawe ile będą chcieli nam wydrzeć z kieszeni za to pozwolenie. Cyrk!

przeczytaj artykuł analfabeto

m
maćko
a zaświadczenie od proboszcze też trzeba będzie dołączyć

bo w toruniu przy zapisach do tadziowej uczelni sie domagają.
G
Gość
Ciekawe ile będą chcieli nam wydrzeć z kieszeni za to pozwolenie. Cyrk!
Z
Zmotoryzowany
Szerokość chodnika 2 metry ??? to zapraszam na ulicę Jagiellońską,Pocztową ,Bochaterów Warszawy,Piłsudskiego i wiele innych ulic w centrum miasta .... te całe elektryczne hulajnogi z oświetleniem przód plus tył na ścieżki rowerowe i po kłopocie
M
Marcin
2019-07-24T13:13:58 02:00, gregor:

Dziennikarzyno od kiedy dowód osobisty uprawnia do poruszania się rowerem :) ???

Od kąd paniętam. Czyli od początku lat 90tych.

G
Gość
2019-07-24T15:03:52 02:00, anka:

Uderzenie hulajnogą jadącą z prędkości 25 km/h jest dużym zagrożeniem dla pieszego. Poza tym co to za szerokość hulajnogi 90 cm? U nas ścieżki często mają ok. 1 m i tyle samo zostaje pieszym na chodniku. Pierwsza rzecz to skoro rowery jak i hulajnogi są to jednak z def. j.polskiego pojazdy, zatem osoby nimi kierujące powinny obowiązkowo płacić OC, aby nie biegać po sądach z pozwami. Druga sprawa to czas najwyższy, aby wszyscy nie mający prawa jazdy, a jeżdżący rowerami i hulajnogami znali przepisy ruchu drogowego poparte kartą rowerową!!! Obecnie to rowerzyści są przekonani, iż zawsze mają pierwszeństwo jadąc ścieżką rowerową dzieloną z chodnikiem.

A kto ich złapie jak i roweraków?strach na spacerze z psem,który biega po swojemu na smyczy

a
anka
Uderzenie hulajnogą jadącą z prędkości 25 km/h jest dużym zagrożeniem dla pieszego. Poza tym co to za szerokość hulajnogi 90 cm? U nas ścieżki często mają ok. 1 m i tyle samo zostaje pieszym na chodniku. Pierwsza rzecz to skoro rowery jak i hulajnogi są to jednak z def. j.polskiego pojazdy, zatem osoby nimi kierujące powinny obowiązkowo płacić OC, aby nie biegać po sądach z pozwami. Druga sprawa to czas najwyższy, aby wszyscy nie mający prawa jazdy, a jeżdżący rowerami i hulajnogami znali przepisy ruchu drogowego poparte kartą rowerową!!! Obecnie to rowerzyści są przekonani, iż zawsze mają pierwszeństwo jadąc ścieżką rowerową dzieloną z chodnikiem.
G
Gość
2019-07-24T11:28:15 02:00, Ischias:

Mrzonki. Z pedalarzami sobie nie potrafią poradzić, a liczą, że ogarną tę trzodę na hulajnogach? 1 kwietnia już był :)

A kto to ogarnie,problem i dla policji i straży miejskiej,urzędasy górą

s
stachu
mam hulajnoga gnam nia 49 km h
Wróć na i.pl Portal i.pl