Jak podaje w swoim raporcie Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, listopadowy wskaźnik wzrostu jest piątym z rzędu i drugim najwyższym wskaźnikiem wzrostu w tym roku, co może wskazywać na coraz większą dostępność samochodów za granicą.
Tegoroczny wynik powinien oscylować w okolicach 800 tys. sztuk, nieco więcej niż w roku ubiegłym. Łącznie, po 11 miesiącach bieżącego roku import wyniósł 744 356 sztuk. Wynik skumulowany jest "na plusie" o wartości 3,8%. Zdecydowaną większość sprowadzonych pojazdów - dokładnie 680 937 sztuk - stanowią samochody osobowe, których liczba rejestracji wzrosła o 3,9%. Tegoroczny import samochodów użytkowych - 63 419 sztuk - jest o 2,4% większy niż przed rokiem.
Wiek importowanych aut utrzymuje się na wysokim poziomie, ale nie rośnie tak drastycznie, jak rok wcześniej. Średni wiek aut sprowadzonych w tym roku wynosi 13 lat. Decydujący wpływ na taki wynik ma wiek aut osobowych, który przekroczył 13 lat (13,13 roku), a w przypadku silników benzynowych coraz bardziej zbliża się do 14 lat (13,92 roku).
W rankingach popularności marek od lat niewiele się zmienia. Wśród samochodów osobowych pierwsze miejsce zajmuje Volkswagen, a w kategorii aut dostawczych - Renault. W przypadku modeli osobowych o pozycję lidera walczą trzy auta - Audi A4, Opel Astra i Volkswagen Golf (różnica między pierwszym i trzecim miejscem wynosi 438 sztuk). W segmencie pojazdów dostawczych najpopularniejszy jest niezmiennie Renault Master.
Ranking TOP20 krajów, z których w 2023 roku najczęściej importowane są samochody do Polski:
- Niemcy - 391 420 szt. (1,1%)
- Francja - 86 170 szt. (-5,1%)
- Belgia - 52 610 szt. (13,9%)
- Stany Zjednoczone - 41 834 szt. (18,1%)
- Holandia - 39 882 szt. (8,5%)
- Szwecja - 23 001 szt. (35,5%)
- Włochy - 20 740 szt. (0,9%)
- Austria - 18 451 szt. (-2,1%)
- Dania - 18 393 szt. (13,0%)
- Szwajcaria - 17 461 szt. (-0,5%)
- Norwegia - 5 941 szt. (38,8%)
- Kanada - 4 716 szt. (1,9%)
- Czechy - 3 972 szt. (21,9%)
- Wielka Brytania - 3 544 szt. (-5,8%)
- Finlandia - 2 940 szt. (23,1%)
- Luksemburg - 2 669 szt. (1,6%)
- Hiszpania - 1 981 szt. (-8,3%)
- Litwa - 1 562 szt. (57,1%)
- Japonia - 1 352 szt. (9,4%)
- Słowacja - 969 szt. (33,1%)
Uwagę zwraca spadek importu z Niemiec, które jednak niezmiennie pozostają najważniejszym źródłem używanych samochodów (z udziałem 52,6%). Wzrostami w czołówce tabeli wyróżniają się niezmiennie kraje skandynawskie, które są w czołówce rynków z największym udziałem nowych BEV: Norwegia (+38,8%), Szwecja (+35,5%) czy Finlandia (+23,1%).
Ranking TOP15 marek aut używanych importowanych w 2023 roku:
- Volkswagen - 69 311 szt.
- Ford - 65 643 szt.
- Opel - 64 228 szt.
- Audi - 58 690 szt.
- BMW - 43 436 szt.
- Renault - 34 522 szt.
- Peugeot - 33 527 szt.
- Mercedes - 30 143 szt.
- Citroen - 26 597 szt.
- Toyota - 25 975 szt.
- Hyundai - 25 818 szt.
- Volvo - 23 097 szt.
- Kia - 19 982 szt.
- Skoda - 19 316 szt.
- Nissan - 18 674 szt.
Ranking TOP15 modeli aut używanych importowanych w 2023 roku:
- Audi A4 - 19 477 szt.
- Astra - 19 373 szt.
- Golf - 19 039 szt.
- BMW 3 - 14 677 szt.
- Focus - 13 334 szt.
- Audi A3 -12 795 szt.
- Corsa - 11 419 szt.
- Passat - 11 289 szt.
- Fiesta - 10 758 szt.
- Audi A6 - 9 721 szt.
- Polo - 9 675 szt.
- Qashqai - 9 274 szt.
- Mondeo - 9 246 szt.
- BMW 5 - 8 967 szt.
- Insignia - 8 107 szt.
