Rok 2024 jest ostatnim rokiem okresu RP3 i zaniechania lat ubiegłych PAŻP nadrabia w trybie czasem awaryjnym, tak aby zabezpieczona została możliwość inwestowania w nowoczesne systemy i infrastrukturę w okresie RP4 (2025-2029). Kompleksowe dane na temat realizacji inwestycji zostaną zaprezentowane w Raporcie Rocznym PAŻP za 2024 r., a w I kwartale 2025 r. Agencja ma podać stopień wykonania nakładów. Obecnie 36 procent (po 10 miesiącach 2024 r.) wykonania w relacji do planu rocznego oraz planu na ten okres jest zgodne z założeniami.
Już teraz należy podkreślić, że w br. uruchomiono operacyjnie pięć nowych obiektów radiokomunikacyjnych (obiekty przeznaczone do łączności radiowej – Babimost, Radom II, Łeba, Sanok, Brzesko), a trzy kolejne (Wrocław II, Poznań II, Bydgoszcz) są planowane do wdrożenia w grudniu 2024 roku.
PAŻP wdrożyła operacyjnie m.in. pomoc nawigacyjną DME Legnica, a także system multilateralny WAM dla TMA Poznań North i South. Obecnie budowane są trzy nowe radary:
MSSR Pułtusk,
PSR/MSSR Gdańsk,
PSR/MSSR Katowice.
Dodatkowo mając na uwadze konieczność prowadzenia wielu modernizacji po latach zaniedbań inwestycyjnych, PAŻP uruchomiła w br. liczne procesy zakupowe dla:
ILS/DME Kraków (nowy),
ILS/DME Warszawa RWY 33 (wymiana) i RWY 11 (wymiana),
ILS/DME Modlin (nowy),
ILS/DME Wrocław (wymiana),
ILS/DME Lublin (wymiana),
DME Darłowo (nastąpi wymiana DVOR/DME na DME),
DME Czaplinek (wymiana),
DME Drezdenko (wymiana),
DME Olesno (wymiana),
DME Trzebielino (wymiana),
DME Izbica (wymiana),
DME dla TMA Kraków/Katowice.
A to tylko przykłady inwestycji w części CNS obszaru kompetencji Agencji.
Jak zapewnia Agencja, rok 2024 będzie rekordowy, a w kolejnych latach tempo inwestycji w infrastrukturę zapewniającą wysokie bezpieczeństwo operacji w polskiej przestrzeni powietrznej będzie dynamicznie rosło.