Jazda na suwak i korytarz życia obowiązkowe. Kierowco - sprawdź, jak jechać. Prawo o ruchu drogowym znowelizowane [12. 12. 2019 r.]

TK
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców Wimedia commons
Jazda na suwak i korytarz życia to nowy obowiązek kierowców. Niby wszystko jasne, ale nie wszyscy kierowcy wiedzą, na czym polegają nowe przepisy i jak właściwie zachować się na drodze. Przede wszystkim liczy się kolejność samochodów. Sejm znowelizował ustawę Prawo o ruchu drogowym. Gra idzie o najwyższą stawkę - o ludzkie życie. Umożliwienie służbom sprawnego dotarcia do poszkodowanych to założenia korytarza życia. Natomiast jazda na suwak, to coś na co wielu kierowców od dawna czekało. Dziś nowe regulacje wchodząą w życie.

Jazda na suwak i korytarz życia. Kierowców czekają zmiany

Sejm znowelizował ustawę Prawo o ruchu drogowym. Już wkrótce na barki kierowców spadną nowe obowiązki, a mianowicie:

  • jazda na suwak,
  • korytarz życia.

Nowe przepisy mają pomóc uregulować zachowanie się kierowców w dwóch ważnych sytuacjach:

  • włączania się do ruchu podczas tworzących się zatorów oraz zwężeń,
  • tworzenia korytarzy życia podczas wypadków drogowych, w celu umożliwienia służbom sprawnego dotarcia na miejsce np. wypadku.

Na czym dokładnie polega jazda na suwak? Gdy np. mamy do czynienia z remontem drogi dwupasowej lub trzypasowej i do dyspozycji pozostaje tylko jeden pas ruchu, lub z trzech dwa, korzystając z jazdy na suwak ma dojść do upłynnienia ruchu.

Bardzo ważne jest, by, tak samo jak w przypadku prawdziwego suwaka, dojeżdżać do końca pasa, który się kończy. Tam na zmianę przejeżdżają wtedy samochody z obu pasów, jeden z lewego, jeden z prawego – tłumaczy Janusz Markiewicz z katowickiego WORD.

Zasada jazdy na suwak

Walkę z czasem w trakcie akcji ratowniczych ma natomiast usprawnić tworzenie korytarzu życia, który polega na zostawieniu odstępu dla służb ratunkowych.

Zobaczcie koniecznie

Gdy znajdujemy się na drodze z jednym pasem ruchu, zjedźmy maksymalnie do prawej strony i zostawmy większy niż zazwyczaj odstęp od poprzedzającego pojazdu. W razie potrzeby pozwoli on nam na manewrowanie samochodem.

Jeśli dojeżdżamy do miejsca wypadku drogą dwupasmową, kierowcy poruszający się lewym pasem zjeżdżają do lewej krawędzi, a kierowcy z prawego pasa – do prawej. W przypadku trzech pasów ruchu kierowcy z lewego zjeżdżają do lewej krawędzi, z prawego do prawej krawędzi, a samochody jadące środkowym pasem ustawiają się jak najbliżej nich.

Zobaczcie koniecznie

Nowelizacja ustawy Prawo o ruchu drogowym. Od kiedy nowe przepisy?

Nowe przepisy, które sprawią, że jazda na suwak i tworzenie korytarza życia będą obowiązującą praktyką na polskich drogach, wejdą w życie już pojutrze. Jazda na suwak zaczyna obowiązywać kierowców od 6 grudnia 2019 roku.

<br>Ogólnopolski test znajomości znaków drogowych. Kierowco - musisz zdobyć 100%! QUIZ

Nie przegapcie

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Komentarze 24

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

x
x
19 października, 17:22, Gość:

Kolejny bubel nieudolnej zmiany. Ładnie wygląda to tylko na obrazku, ciekawe kto ponumeruje samochody w czasie jazdy. kto i na jakiej podstawie będzie rozstrzygał o winie w przypadku kolizji?

wina tego co nie wpusci samochodu ktory na drugim pasie jest przed nim. proste?

x
x
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

No stoisz jak głupi bo nie znasz prawa drogowego i masz wolny pas z ktorego nie korzystasz.

K
Krzychu
9 grudnia, 11:52, komnikacja miejska:

Większość ćwoków będzie miała ten przepis w d... . To tak jak stosują się do przepisu 18 p. a i b , gdzie należy wypuścić autobus który chce włączyć się do ruch , bądż zmienić pas . I jaka rzeczywistość ? Większość " kubiców" przyśpiesza na widok włączonego kierunkowskazu w autobusie . Dlaczego ? Bo policja nie reaguje na ten przepis . Tak będzie i z tym przepisem .

Ale w razie kolizji winny będzie ten, który nie ustąpił.

G
Gość
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

7 grudnia, 17:54, Gość:

Zgadzam się z Tobą pod jednym względem - "stoi jak głupi na prawym pasie" bo tylko jednordzeniowy procesor ze słabym chłodzeniem nie pojmuje że należy równomiernie wypełnić oba pasy to nie będzie tych głupich i nie będzie tych cwaniakow a w korku będziesz jechał obok gościa z którym równocześnie dojechałeś i na koniec żaden z Was nie będzie miał wrażenia że jest "dymany przez cwaniaka" i wpuscicie się grzecznie. Od samego początku rób to dobrze!

Dokładnie tak powinno być. Jazda na suwak ułatwia życie.

k
komnikacja miejska

Większość ćwoków będzie miała ten przepis w d... . To tak jak stosują się do przepisu 18 p. a i b , gdzie należy wypuścić autobus który chce włączyć się do ruch , bądż zmienić pas . I jaka rzeczywistość ? Większość " kubiców" przyśpiesza na widok włączonego kierunkowskazu w autobusie . Dlaczego ? Bo policja nie reaguje na ten przepis . Tak będzie i z tym przepisem .

G
Gość

Będą jaja,hi hi hi

G
Gość
6 grudnia, 12:03, Gość:

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

Zgadzam się z Tobą pod jednym względem - "stoi jak głupi na prawym pasie" bo tylko jednordzeniowy procesor ze słabym chłodzeniem nie pojmuje że należy równomiernie wypełnić oba pasy to nie będzie tych głupich i nie będzie tych cwaniakow a w korku będziesz jechał obok gościa z którym równocześnie dojechałeś i na koniec żaden z Was nie będzie miał wrażenia że jest "dymany przez cwaniaka" i wpuscicie się grzecznie. Od samego początku rób to dobrze!

G
Gość

Polska kultura jazdy czyli cwaniaki którzy jadą drugim pasem do końca i się wpychają przed ciebie, a ty stoisz jak głupi, a ci bardziej bezczelni wyjeżdżają za ciebie i wjeżdżają przed ciebie. Widzę to codziennie na S3 koło Szczecina. Środkowy pas stoi, a chołota jedzie.

w
wredny
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

Dokładnie ... mam wrażenie, że nie wiesz o czym piszesz ...

G
Gość
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

20 października, 20:18, Ada:

Matko co za beztalecie z cb po to wykorzystujemy wszystkie pasy by korek nie wydłużał się do kilku kilometrow jazda na suwak w innych krajach to chleb codzienny

22 października, 9:33, aergae:

jazda na suwak ma sens tylko taki, że sprawiedliwie dzieli 2-3 pasy na 1. natomiast błądne jest twierdzenie, że to upłynnia ruch. skoro to upłynnia ruch w/g znawców to co się dzieje kiedy z 1 pasa mamy 2-3 ? czy tam ktoś logicznie myśli ? czy to bredziciele unijni tak nam rozkazują ?

Może lepiej przesiądź się na pociąg lub na inny środek komunikacji publicznej....

G
Gość
18 października, 07:42, Gość:

Dziwna ta jazda na suwak. Pierwszeństwo będą miały cwaniaki, którzy będą specjalnie dojeżdżać do końca pasa remontowanego, bo według przepisów będą mieli pierwszeństwo przed tym, który będzie stał w korku na pasie środkowym. :/

18 października, 13:01, Gość:

Zastanów się, jaką totalną bzdurę palnąłęś.



Szkoda, że przepisy już nie obowiązują. Zjazd z Trasy Niepodleglości do ronda . Zwęzenie do jednego pasa. Przepuściłem kilka samochodów. Żaden nie zamierzał dać mi wjechać. Zaciśnięte usta, grymas na twarzy, oczy skierowane w przód., na ustach słowa "po moim trupie c[wulgaryzm]u....ja tu jade prosto...

Po wejściu nowych przepisów- kamerka, i niech chamy walą.

G
Gość
18 października, 7:42, Gość:

Dziwna ta jazda na suwak. Pierwszeństwo będą miały cwaniaki, którzy będą specjalnie dojeżdżać do końca pasa remontowanego, bo według przepisów będą mieli pierwszeństwo przed tym, który będzie stał w korku na pasie środkowym. :/

Nie. :)

a
aergae
18 października, 19:12, Gość:

Kolejna bzdurna ustawa ustępującego parlamentu. Jeśli chodzi o korytarz życia jestem za. W przypadku ustanowionych przepisów o jeździe na suwak jest łamaniem przepisów o pierwszeństwem jazdy przy zmianie pasa. Jako stary kierowca zarówno krajowy jak i międzynarodowy proponuję wcześniejsze oznakowanie kończącego się pasa a nie doprowadzać sytuacji konfliktowych. Wiele tragedii w ruchu drogowym można by uniknąć gdyby dyletanci nie zajmowali się tym o czym nie mają pojęcia.

20 października, 20:18, Ada:

Matko co za beztalecie z cb po to wykorzystujemy wszystkie pasy by korek nie wydłużał się do kilku kilometrow jazda na suwak w innych krajach to chleb codzienny

jazda na suwak ma sens tylko taki, że sprawiedliwie dzieli 2-3 pasy na 1. natomiast błądne jest twierdzenie, że to upłynnia ruch. skoro to upłynnia ruch w/g znawców to co się dzieje kiedy z 1 pasa mamy 2-3 ? czy tam ktoś logicznie myśli ? czy to bredziciele unijni tak nam rozkazują ?

G
Gość
18 października, 19:25, Mariusz:

Mam pytanie . Czy jazda na suwak to mowa także o pasie rozruchowym na autostradzie?

20 października, 20:25, Ada:

Jaki pas rozruchowy niema takiego jest tylko pas rozbiegajacy gdzie Ty robiłeś prawo jazdy. A pas rozbiegajacy służy jak sama nazwa wskazuje do zabierania prędkości by podczas wjazdu na autostradę nie stwarzać zagrożenia

Przyganiał kocioł garnkowi a sam smoli.

A
Ada
18 października, 19:25, Mariusz:

Mam pytanie . Czy jazda na suwak to mowa także o pasie rozruchowym na autostradzie?

Jaki pas rozruchowy niema takiego jest tylko pas rozbiegajacy gdzie Ty robiłeś prawo jazdy. A pas rozbiegajacy służy jak sama nazwa wskazuje do zabierania prędkości by podczas wjazdu na autostradę nie stwarzać zagrożenia

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl