Jedzenie, które uszczęśliwia - co jeść, by poprawić sobie humor? Niekoniecznie słodycze

JK
Udostępnij:
Odpowiedź na to pytanie wydaje się oczywista - czekoladę! Okazuje się jednak, że nie każdą, zaś słodycze dają efekt odwrotny do oczekiwanego - co jest dobrą wiadomością dla osób dbających o linię. Istnieje szereg zdrowych produktów o działaniu redukującym stres i podnoszącym poziom endorfin. Co jeść, by poczuć się lepiej - szczególnie podczas przymusowej, domowej izolacji?

Jedzenie, które uszczęśliwia

Jedzenie to nie tylko czynność pozwalająca na przeżycie, ale głęboko zakorzeniony element naszej kultury - nie bez powodu. Okazuje się, że to właśnie praca jelit wpływa na nasze samopoczucie i zdrowie psychiczne.

Jelita mają z mózgiem specjalne, bezpośrednie połączenie, którym informują go o naszym „życiu wewnętrznym” – Magdalena Rybner, specjalistka medycyny rodzinnej.

źródło: Zwierciadło

Oznacza to, że impulsy z jelit trafiające do kilku obszarów naszego mózgu za pomocą nerwu błędnego bezpośrednio wpływają na jego pracę, szczególnie w zakresie odczuwanych emocji, motywacji i procesów zapamiętywania.

Powiązanie psychiki z pracą jelit łatwo zaobserwować w życiu codziennym. Nie bez powodu silny stres odczuwamy właśnie w brzuchu, jako zupełnie fizyczne doznanie. Jak pisze mikrobiolog Giulia Enders w książce Historia wewnętrzna. Jelita – najbardziej fascynujący organ naszego ciała, jelita to „gigantyczny matrix, który rejestruje nasze życie wewnętrzne i oddziałuje na podświadomość.”

Nic więc dziwnego, że spożywanie produktów pozytywnie wpływających na pracę jelit może przełożyć się bezpośrednio na nasze poczucie zadowolenia i spokoju. Dodatkowo pewne produkty wspomagają produkcję serotoniny i endorfiny - czyli tzw. hormonów szczęścia. Co zatem jeść, by mieć lepszy humor?

Złote zasady dobrego samopoczucia

Co jeść, aby czuć się lekko i zdrowo, czyli po prostu dobrze? Kieruj się poniższymi zasadami:

  • Jedz owoce i warzywa sezonowe
  • Pij dużo wody, odstaw kolorowe napoje
  • Zadbaj o produkty bogate w witaminy z grupy B
  • Zamiast słodyczy składających się z cukrów prostych, postaw na gorzką czekoladę
  • Zamień produkty oparte o białą mąkę na ich pełnoziarniste odpowiedniki

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Komentarze 2

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

g
gość

Oduczyłam się nagradzania słodyczami bo przez to się roztyłam. Poprawiam sobie nastrój lemoniadą lawendową. Wystarczy cisowianka, suszona lawenda, odrobina miodu i sok z dwóch cytryn. Pycha!

A
Alicja

Słodycze, to one dodają endorfin, uwielbiam czekoladę, wczoraj z poczty kwiatowej zamówiłam sobie bukiet z żelkami, nie mogę się doczekać aż przyjdzie. Na szczęście jestem z tych co mogą jeść słodycze do woli i nie przytyją :)

Więcej informacji na stronie głównej Portal i.pl