Spis treści
Kia Niro EV vs Renault Megane E-Tech. Nadwozie i wnętrze
Oba modele pod względem stylistycznym mają bardzo wiele do zaoferowania, choć to Renault ma nieco więcej stylistycznym smaczków i śmiałych zabiegów. Zacznijmy jednak od koreańskiej propozycji, która reprezentuje mocno nowoczesny, odrobinę techniczny design.

Koreańscy styliści już wielokrotnie pokazali, że znają się na swoim fachu i mają wolną rękę w projektowaniu kolejnych modeli. Zresztą w ofercie Kii trudno znaleźć dwa podobne, ale różniące się jedynie rozmiarem auta. Niemal każdy z modeli jest inny, a Kia Niro, mimo niewielkich rozmiarów, w odpowiedniej konfiguracji naprawdę rzuca się w oczy. Paradoksalnie to biały lakier najlepiej pasuje do tego modelu. Do tego czarne nakładki na nadkola i listwy boczne oraz specyficzny tylny panel za słupkiem C – idealny przepis na świetnie wyglądające auto miejskie. Oczywiście można skonfigurować Niro EV nieco skromniej, wybierając ciemniejszy lakier i rezygnując z lakierowanego słupka C. Z przodu dominują nietypowe, geometryczne klosze lamp oraz wąski grill w górnej części, z tyłu zaś w oczy rzucają się wąskie lampy ustawione pionowo i mocno zachodzące aż na dach. Całość prezentuje się naprawdę świetnie. A we wnętrzu?

Tutaj również jest na czym zawiesić oko, bowiem faktur, kształtów, ciekawych rozwiązań jest co niemiara! Wystarczy zacząć od kierownicy, która nie posiada dolnego ramienia, a po bokach ma dwa panele z przyciskami i przełącznikami. Całość otoczona jest srebrną ramką. Konsola centralna to panel z lakierowanego na czarno (niestety) plastiku z kolejnymi przyciskami i pokrętłem zmiany kierunku jazdy. Nieco dalej mamy półkę na smartfon z ładowarką indukcyjną, a jeszcze wyżej ciekawie rozwiązany panel do sterowania klimatyzacją i multimediami. To panel dotykowy, którego tryb wyświetlania zmieniamy wg. potrzeb. Po bokach są dwa pokrętła, wyżej nawiewy, a główną rolę gra duży panel złożony z dwoma ekranami. Świetnie wyglądają nawet panele drzwi, które są dość wysoko zabudowane i płynnie łączą się z linią deski rozdzielczej. Jak na ten segment, miejsca nie brakuje, a bagażnik oferuje od 475 do 1392 litrów pojemności. A jak prezentuje się konkurent?

Nowe Renault Megane E-Tech wciąż wzbudza bardzo pozytywne emocje i niemal w każdej konfiguracji, nawet bazowej, cieszy oko i chce się na niego patrzeć. Tak, stylistom Renault udało się stworzyć naprawdę ładne auto. Samochód praktycznie całkowicie odbiega od swojego poprzednika pod względem stylistycznym i tylko miejscami do niego nawiązuje. Mowa o listwach LED przy światłach przednich czy ogólnym zarysie nadwozia. Patrząc na samochód z boku, zauważymy przede wszystkim jego zwarte, mocno umięśnione i może nawet nieco przesadzone proporcje. Okna znajdują się stosunkowo wysoko, a linia dachu jest poprowadzona zaskakująco nisko. Ponadto, dach jest wyraźnie pochylony i zbiega się z dolną linią okien w okolicy słupka C. W połączeniu z dużymi felgami, lakierowanymi na czarno nadkolami i listwą progową o ciekawej fakturze, nadaje to wrażenie, że samochód jest dużo większy niż w rzeczywistości.

We wnętrzu również na próżno szukać „starych Renówek”. W oczy rzuca się przede wszystkim zabudowany panel z dwoma ekranami, jednym panoramicznym przed oczami kierowcy oraz drugim o bardziej wertykalnej orientacji. Pod ekranem głównym mamy rząd przycisków fizycznych, a pod spodem półkę na smartfona z ładowarką indukcyjną. W tunelu środkowym znajdziemy kilka schowków i przegródek. Pomijając dość kanciasty panel z ekranami, całość sprawia łagodne, eleganckie i minimalistyczne wrażenie. W topowej odmianie mamy listwę imitującą drewno o ciekawej, nacinanej strukturze, która biegnie przez całą szerokość kokpitu aż na boczki drzwi. Ładnie prezentuje się kierownica z dużymi przyciskami z wykończeniem w kolorze fortepianowej czerni. Miejsca na tylnej kanapie jest pod dostatkiem, ale to zasługa platformy dedykowanej napędowi elektrycznemu o nazwie CMF-EV. Mimo krótkiego nadwozia – 4,2 metra – ale dzięki krótkim zwisom, we wnętrzu udało się wygospodarować sporo miejsca. Standardowa pojemność bagażnika to 440 litrów. Po złożeniu kanapy do dyspozycji użytkowników jest 1332 litry pojemności.
Kia Niro EV vs Renault Megane E-Tech. Dane techniczne, osiągi i spalanie
Oferta silnikowa Kii Niro jest ogromna i obejmuje zarówno wersje benzynowe, miękkie hybrydy, jak również hybrydy plug-in, ale wersja elektryczna jest tylko jedna. To model z baterią o pojemności niespełna 65 kWh (64,8 netto) i silnikiem generującym 204 KM oraz 255 Nm momentu obrotowego. Jak to wszystko przekłada się na zasięgi i osiągi? Przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje przyzwoite 7,8 sekundy, a prędkość maksymalna to 167 km/h. Zasięg zdaniem producent to 460 kilometrów. A jak spisuje się konkurent?
W zasadzie całkiem podobnie. Do porównania wybraliśmy topową odmianę Renault Megane E-Tech z baterią o pojemności 60 kWh i napędem o mocy 218 KM, z momentem obrotowym 300 Nm. Napęd oczywiście kierowany jest na przednią oś. Bateria o pojemności netto 60 kWh wydaje się raczej przeciętna jak na auto kompaktowe, ale zdaniem producenta zasięg na pełnej baterii to nawet 450 kilometrów, co jak na auto z tego segmentu jest wartością więcej niż zadowalającą. Odmiana z mniejszą baterią 40 kWh i mocą 130 KM jest w stanie przejechać do 300 kilometrów. Osiągi również są niezłe. O ile prędkość maksymalna to standardowe dla elektryków 160 km/h, tak przyspieszenie od 0 do 100 km/h zajmuje 7,4 sekundy, a to już rewir samochodów o sportowym zacięciu.
Kia Niro EV vs Renault Megane E-Tech. Ceny i wyposażenie

Do naszego zestawienia wybraliśmy najtańsze z dostępnych w ofercie modeli. W przypadku Kii Niro EV jest to wersja M za 198 900 złotych (bez dopłat). W standardowym wyposażeniu znajdziemy już praktycznie wszystko, co niezbędne (a nawet ponad to) tj.:
- 8 poduszek powietrznych (w tym centralna i kolanowa);
- system automatycznego hamowania z funkcjami wykrywania pieszych, rowerzystów itp.;
- aktywny tempomat z funkcją Stop & Go;
- światła dzienne, mijania i drogowe LED;
- dwustrefowa klimatyzacja automatyczna;
- dwa ekrany (w tym jeden dotykowy) o przekątnej 10,25 cala;
- podgrzewana kierownica i fotele;
- 17-calowe felgi aluminiowe etc.

Francuska propozycja co prawda startuje z ceną od 184 900 złotych, ale za wersję o mocy 130 KM i z baterią 40 kWh. Za 218-konny napęd i baterię 60 kWh z wyposażeniem Equilibre trzeba zapłacić co najmniej 206 900 złotych, a to znacząco więcej w porównaniu do Kii Niro. A w standardzie dostajemy:
- 7 poduszek powietrznych;
- dwustrefową klimatyzację z nawiewami na tył;
- zestaw zegarów i wskaźników z ekranem 12,3 cala;
- aktywny tempomat;
- system utrzymywania pasa ruchu, kontroli zmęczenia, znaków drogowych itp.;
- światła przednie Full LED;
- felgi aluminiowe 18-calowe etc.
Kia Niro EV vs Renault Megane E-Tech. Podsumowanie
Wybór pomiędzy tymi dwoma modelami jest dość trudny i biorąc pod uwagę tylko kwestie napędu, ostateczna decyzja musiałaby być podjęta poprzez losowanie. Podobne moce, baterie, osiągi i zasięgi, ale jeśli w grę wchodzi kwestia stylistyki, mamy dwa skrajnie różne podejścia. Kia Niro EV jest mocno techniczna, ekstrawagancka i nowoczesna, z wieloma symetrycznymi, geometrycznymi kształtami i odrobinę kosmicznymi akcentami. Francuzi podeszli do tematu po swojemu i projektując Renault Megane E-Tech skupili się na łagodnych liniach, ale w modnym, finezyjnym stylu z pięknymi dodatkami. Francuska propozycja jest droższa, ale obu modelom nie brakuje wyposażenia nawet w standardzie.
Podstawowe dane techniczne obu modeli:
| Kia Niro EV 64 kWh 204 KM (AT1) | Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM (AT1) |
Euro NCAP | 5/5 | 5/5 |
Wysokość (mm) | 1570 | 1505 |
Rozstaw osi (mm) | 2720 | 2685 |
Długość/szerokość (mm) | 4420/1825 | 4200/1768 |
Pojemność bagażnika (l) | 475/1392 | 440/1332 |
Cena (zł, brutto) | od 198 900 | od 206 900 |
Typ nadwozia/liczba drzwi | crossover/5 | crossover/5 |
Liczba miejsc | 5 | 5 |
Masa własna (kg) | 1682 | 1636 |
Układ napędowy | elektryczny | elektryczny |
Pojemność baterii (kWh) | 64,8 (netto) | 60 (netto) |
Napędzana oś | przednia | przednia |
Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń | automatyczna, 1-stopniowa | automatyczna, 1-stopniowa |
Osiągi |
|
|
Moc (KM) | 204 | 218 |
Moment obrotowy (Nm) | 255 | 300 |
Przyspieszenie 0-100 km/h (s) | 7,8 | 7,4 |
Prędkość maksymalna (km/h) | 167 | 160 |
Średnie zużycie energii (kWh/100 km) - dane fabryczne | 16,2 | 16,1 |
Deklarowany zasięg (km) | 460 | 450 |
Wyposażenie seryjne wybranych wersji:
| Kia Niro EV 64 kWh 204 KM (AT1) | Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM (AT1) |
Poduszki powietrzne | 8 | 7 |
Układ ABS | S | S |
Układ ESP | S | S |
Wspomaganie układu kierowniczego | S | S |
Centralny zamek | S | S |
Elektrycznie sterowane szyby p/t | S/S | S/S |
Lusterka zewnętrzne sterowane elektr./podgrzewane | S/S | S/S |
Klimatyzacja manualna/automatyczna | -/S | -/S |
Radioodtwarzacz /CD/MP3 | S/-/S | S/-/S |
S wyposażenie standardowe
O wyposażenie za dopłatą
- wyposażenie niedostępne
* opcje dostępne w pakietach wyposażeniowych
Nasza ocena:
| Kia Niro EV 64 kWh 204 KM (AT1) | Renault Megane E-Tech 60 kWh 218 KM (AT1) |
Przestronność wnętrza | * | |
Silnik | * | * |
Osiągi | * | * |
Podwozie | * | * |
Poziom hałasu (odczuwalny) | * | |
Zużycie paliwa | * | * |
Wyposażenie | * | * |
Cena | * | |
Wynik końcowy | ******* (7) | ****** (6) |
