Kiedy wymiana opon. Obowiązek od 1 listopada. Lista państw

Sławomir Cichy
"Kiedy wymiana opon" to najczęściej zadawane pytanie przy spotkaniach kierowców w listopadzie każdego roku
"Kiedy wymiana opon" to najczęściej zadawane pytanie przy spotkaniach kierowców w listopadzie każdego roku Piotr Krzyżanowski
Wyjeżdżając za granicę, warto sprawdzić kiedy wymiana opon na zimowe jest niezbędna, by bez obaw jeździć autem po obcych drogach. Lista państw, które wymagają wymiany opon na zimowe od 1 listopada stale się wydłuża.

Obowiązek posiadania opon zimowych funkcjonuje w wielu państwach Europy. W Polsce nadal nie. Do warsztatów samochodowych i wulkanizacyjnych ustawiają się już kolejki kierowców do wymiany opon letnich na zimowe. Nic dziwnego. Synoptycy straszą niskimi temperaturami i opadami śniegu już w najbliższych dniach. Na dodatek strony internetowe wielu serwisów podają nieprawdziwe informacje o obowiązkowej wymianie i karach, jakie grożą za zignorowanie "nowych przepisów".

KIEDY WYMIANA OPON, ZIMÓWKI, ZIMÓWKI ZA GRANICĄ

Obowiązek opon zimowych

Tymczasem ustawowy obowiązek wymiany opon nie tylko nie wszedł w życie, ale nawet nie przeszedł sejmowej ścieżki legislacyjnej. Nadal obowiązują przepisy, w myśl których przez cały rok można jeździć na dowolnych oponach, byle ich bieżnik miał minimum 1,6 mm.

- Z doświadczenia wiem, że kierowcy rzadko czekają aż opony "wyłysieją" do ustawowego minimum. Zalecamy wymianę, kiedy bieżnik ma wysokość minimalną 4 mm. Poniżej tej wartości jazda w zimie staje się naprawdę niebezpieczna - mówi Antoni Krostenko z Auto Serwisu.

Źródło: dziennikbaltycki.pl

Kiedy wymiana opon: Oto lista państw, w których jazda na oponach zimowych jest obowiązkowa w wybranych miesiącach:

  • Austria – tylko w razie wystąpienia warunków typowo zimowych w okresie od 1 listopada do 15 kwietnia,
  • Czechy – od 1 listopada do 30 kwietnia (w razie wystąpienia lub prognozy nadejścia warunków typowo zimowych) i w tym samym okresie na drogach oznaczonych specjalnym znakiem,
  • Chorwacja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, chyba że w okresie od końca listopada do kwietnia wystąpią warunki typowo zimowe na drodze,
  • Estonia – od 1 grudnia do 1 kwietnia, dotyczy to również turystów. Okres ten może ulegać wydłużaniu lub skrócaniu w zależności od warunków panujących na drodze,
  • Finlandia – od 1 grudnia do końca lutego (także dla turystów),
  • Francja – nie ma obowiązku stosowania opon zimowych, wyjątek stanowią tereny Alp Francuskich, w których bezwzględnie należy wyposażyć samochód w opony zimowe,
  • Litwa – od 1 listopada do 1 kwietnia (także dla turystów),
  • Luksemburg - obowiązek stosowania opon zimowych w razie wystąpienia warunków drogowych typowo zimowych (dotyczy również turystów),
  • Łotwa – od 1 grudnia do 1 marca (przepis ten dotyczy również turystów),
  • Niemcy – tzw. sytuacyjny wymóg posiadania opon zimowych (w zależności od panujących warunków),
  • Słowacja – tylko w razie wystąpienia szczególnych warunków zimowych,
  • Słowenia – od 15 października do 15 marca,
  • Szwecja – w okresie od 1 grudnia do 31 marca (także dla turystów),
  • Rumunia – od 1 listopada do 31 marca.

Opon zimowych używa w Polsce 95 proc. kierowców. Ich roczna sprzedaż oscyluje w granicach 5 mln sztuk.

Wymiana opon: Ile kosztuje wymiana?

Koszt wymiany opon z letnich na zimowe zależy od wielu czynników. M.in. od tego, jakie mamy felgi, jaki jest ich rozmiar, czym opony mają być napełnione: azotem lub powietrzem i w jakim mieście usługa jest wykonywana. Najtańsza to koszt ok. 50 zł, ale zdarza się, że rachunek jest ponaddwukrotnie wyższy. Niektóre serwisy oferują dodatkową usługę, tzw. hotel dla opon. Często już za złotówkę możemy przechować u nich gumy po wymianie, by we właściwych warunkach czekały na nadejście wiosny. W tej sytuacji zyskują obie strony. Serwis - bo klient wróci na wymianę, klient - bo nie musi martwić się, co zrobić z wymienionym kompletem opon.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Kiedy wymiana opon. Obowiązek od 1 listopada. Lista państw - Kurier Poranny

Komentarze 16

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

G
Gregor
W dniu 22.11.2017 o 00:53, banjo napisał:

Ja sobie nie wyobrażam nie jeździć na zimowych, auto się przecież zupełnie inaczej zachowuje. W tym roku to już ogóle komfort jazdy dużo większy, bo opony mam całkiem nowe, kupiłam w aso forda, w promocji, tych z poprzednich sezonów już nie warto było zakładać.

 

Zawsze w listopadzie zmieniam ogumienie (Auto-Gum w Krakowie) i nie wyobrażam sobie, że można tego nie zrobić. Na letnich oponach jeżdżą zimową porą tylko półmózgi.

A
Andrzej
Poczytajcie trochę o oponach zimowych zanim te bzdury napiszcie , jaka jest droga chamowania na takich oponach np.na mokrej nawierzchni albo na błocie pośniegowym , zimówki są lepsze od letnich tylko i wyłącznie na śnieg .
n
nfo
W dniu 21.11.2017 o 21:04, Drogowy napisał:

Jesteśmy chyba ostatnim krajem z zimami ktòry nie ma takiego obowiązku a szkoda !

 

Zaraz będzie.

I oponiarz będzie spisywał stan licznika przy każdej wymianie.

U nas zawsze było przegięcie jak nie w jedną to w drugą.

Także nie martw się.

b
banjo

Ja sobie nie wyobrażam nie jeździć na zimowych, auto się przecież zupełnie inaczej zachowuje. W tym roku to już ogóle komfort jazdy dużo większy, bo opony mam całkiem nowe, kupiłam w aso forda, w promocji, tych z poprzednich sezonów już nie warto było zakładać.

D
Drogowy
Jesteśmy chyba ostatnim krajem z zimami ktòry nie ma takiego obowiązku a szkoda !
c
centrumPZDR

Uważam, że zrobiono bardzo dobrze, zimówki to podstawa już późną jesienią nawet jeśli nie ma śniegu. Poza tym to nie jest też jakiś ogromny koszt, ostatnio w ASO Forda kupowałem opony, płaciłem coś około 400 pln za komplet już razem z ich zamontowaniem. Nie ma co się szczypać, tutaj chodzi o bezpieczeństwo. 

K
Kamil

Warto wymieniać opony, bo to chodzi o nasze bezpieczeństwo.

W tym roku wymieniłem je w Premio Szer Łódź.

 

A
Arturro

No i dobrze. Choć ja zawsze wymieniam opony i nie robię z tego powodu jakieś afery, bo to głównie dla mojego bezpieczeństwa.

W następnym tygodniu jadę wymienić zimówki na letnie do serwisu sowier krakow.

Zwykle to tam jeżdżę.

 

No i panowie - warto dbać o nasze samochody, dla naszego bezpieczeństwa!

R
Ryszard
Ja zawsze zmieniam opony przed 1 listopada bo często muszę jeździć do Austrii a tam nie ma zmiłuj. Jak się wjeżdża w Alpy to lepiej mieć dobre opony nawet w październiku. U mnie sprawdzają się w takich warunkach Yokohamy V905. Przetestowałem już w tych warunkach wiele kompletów opon i te ostatnie okazały się najlepsze
K
Kpt. bomba
Jestem za jeżdżeniem cały rok na kolcach. Co wy na to?
G
Gość

Lepsze nowe opony letnie/wielosezonowe niz stare zjezdzone zimowe :)

Ludzie jezdza na parchach ktore dawno temu powinny byc na badaniach technicznych odrzucone.

D
Drogowy
Tak jestem też za grudniem i obowiązkiem.
A
Anna
W dniu 04.11.2016 o 08:57, Gość napisał:

drogi pismaku - przestan wprowadzac ludzi w błąd, NIE MA OBOWIAZKU ZMIANY OPON NA ZIMOWE DLA KIEROWCOW Z POLSKI otoz jest cos takiego jak konwencja wiedenska ktora mowi:Aspekty praktyczne działania KonwencjiJednym z praktycznych aspektów tej konwencji jest to, że policja drogowa nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają. W szczególności na przykład policja niemiecka nie może w Niemczech karać polskich kierowców za brak lub nieodpowiednio wyposażoną apteczkę samochodową (w Polsce jest ona zalecana, ale nieobowiązkowa, natomiast pojazdy zarejestrowane w Niemczech muszą ją mieć i to wyposażoną w ściśle określone środki medyczne), a polska policja w Polsce – kierowców niemieckich za brak gaśnicy, która w Niemczech nie jest obowiązkowa.   

A tak na marginesie to opony zimowe(przynajmniej w Szwecji) sa obowiazkowe od 1 grudnia do ostatniego marca, a nie tak jak ten Pan napisal, ze od 1 listopada. Na temat tego co obowiazuje samochody na obcych rejestracjach nie bede sie wypowiadala, bo nie wiem. Zastanawia mnie jednak pewna rzecz? skoro ja nie moge wjechac do Polski na oponach z kolcami, to w jaki sposob samochody z polskimi blachami maja prawo jezdzic po Szwecji na letnich oponach? Troszeczke dziwne moim zdanien, skoro ja jestem zobowiazana do przestrzegania obowiazujacych przepisow w Polsce, to uwazam ze obcokrajowcy w Szwecji tez powinni byc zobligowani do przestrzegania przepisow tutaj...co prawda "kolce" nie sa obowiazkowe, ale zimowe(tak zwane caloroczne) juz tak. Pozdrawiam

n
nfo

Autor artykułu nie kłamie pisząc o wymogu posiadania zimówek dla turystów, ale i prawdy nie pisze bo nawet nie wspomina że nie dotyczy to obywateli państw które ratyfikowały wspomnianą konwencję.

Ot i cała filozofia, ktoś jeden zapłacił aby ktoś drugi napisał aby ten trzeci niepotrzebnie na coś wydał pieniądze.

G
Gość

drogi pismaku - przestan wprowadzac ludzi w błąd, NIE MA OBOWIAZKU ZMIANY OPON NA ZIMOWE DLA KIEROWCOW Z POLSKI

 

otoz jest cos takiego jak konwencja wiedenska ktora mowi:

Aspekty praktyczne działania Konwencji

Jednym z praktycznych aspektów tej konwencji jest to, że policja drogowa nie ma prawa nakładania mandatu na kierowców samochodów zagranicznych, wyposażonych zgodnie z wykazem wynikającym z rodzimego prawa o ruchu drogowym, ale niewystarczająco z punktu widzenia kraju, przez który przejeżdżają. W szczególności na przykład policja niemiecka nie może w Niemczech karać polskich kierowców za brak lub nieodpowiednio wyposażoną apteczkę samochodową (w Polsce jest ona zalecana, ale nieobowiązkowa, natomiast pojazdy zarejestrowane w Niemczech muszą ją mieć i to wyposażoną w ściśle określone środki medyczne), a polska policja w Polsce – kierowców niemieckich za brak gaśnicy, która w Niemczech nie jest obowiązkowa.

 
Wróć na i.pl Portal i.pl