Na ich billboardach była już transseksualna Anna Grodzka, Karolina Piasecka, była żona senatora i ofiara przemocy domowej, była najmniejsza kobieta świata, był grób. Teraz jest kobieta w kałuży krwi. To kolejna kampania reklamowa polskiego producenta rajstop, firmy Adrian ze Zgierza. Billboardy widzą m.in. w Warszawie i w Katowicach, np. przy alei Korfantego i pętli Słonecznej i drodze do Podlesia. Są też w okolicy placu Miarki. Kampania szokująca, ważna, kontrowersyjna, odważna?
Na reklamie kobieta w białej koszuli i czarnych rajstopach leży z twarzą odwróconą od widza. Z nadgarstka prawej ręki płynie krew. Spora kałuża jest już wokół. Obok hasło: "Wszyscy słyszeli, ale nikt nie wysłuchał".
ZOBACZCIE ZDJĘCIA KAMPANII FIRMY ADRIAN
- Tym razem postanowiliśmy zwrócić uwagę na problem głębszy niż przemoc domowa - napisali na Facebooku przedstawiciele fabryki rajstop Adrian.
- Postanowiliśmy poruszyć temat samobójstw i prób samobójczych, dotykające w szczególności osób młodych, będących wynikiem depresji, braku zrozumienia, osamotnienia, niezgody i rozwodów rodziców, zbyt wysoko stawianej poprzeczki w szkole, porzucenia przez kochana osobę, utraty pracy, czy pandemii, z którą tak wiele ludzi, z różnych powodów nie jest w stanie sobie poradzić - mówiła prezes firmy Małgorzata Pomorska w mediach społecznościowych.
Nie przeocz
Jej słowa były cytowane w mediach branżowych, ale post na Facebooku już zniknął.
- W przypadku kobiet, zdecydowanie rzadziej dochodzi do samobójstw, często kończy się na próbach samobójczych. To sygnał alarmowy, którego nie należy lekceważyć. Stąd pomysł na tę kampanię - tłumaczyła.
To nie pierwsza mocna, kontrowersyjna kampania tej firmy. Choć Adrian reklamuje też swoje produkty na cukierkowych wręcz zdjęciach z blondynkami w pełnym makijażu i muskularnymi panami, mamami z dziećmi, paniami w szpilkach. Jednak to nie te zdjęcia są głośne.
- W kampanii rajstop Adrian udział wzięła wokalistka Monika Kuszyńska, która po wypadku samochodowym w 2006 r. porusza się na wózku inwalidzkim.
- W 2015 na reklamach była kobieta w czarnych, seksownych pończochach, która leżała oparta o grób.
- W 2016 roku bohaterką plakatów była Anna Grodzka, a kampanii towarzyszyło hasło „Każdy ma prawo być sobą”.
- Jesienią 2018 roku firma promowała się hasłem „Numer 1 na wszystkich listach”, nawiązując do wyborów samorządowych.
- W 2019 roku marka zaangażowała do działań reklamowych Karolinę Piasecką, ofiarę przemocy domowej ze strony męża, ówczesnego polityka Prawa i Sprawiedliwości.
- W 2020 roku Fabryka Rajstop Adrian zaprezentowała na swoim facebookowym profilu koronkowe maseczki antybakteryjne, białe, różowe, czarne.
Zobacz koniecznie
- Można dyskutować czy towarzyszący im kontrowersyjny kontekst to właściwy kierunek. Nie można jednak odmówić marce odwagi i konsekwencji w działaniu - oceniali eksperci działalność marketingową firmy.
Na Facebooku aż kipi od emocji. Choć post informujący o kampanii z wiosny 2021 zniknął, internauci piszą pod innymi postami marki Adrian. Oto kilka opinii:
- - Przechodziłam z wrażliwą sześciolatką koło tego waszego plakatu. Jak możecie robić coś takiego dzieciom i osobom, które doświadczyły takich dramatów w rodzinie. To jest nieludzkie, egoistyczne i nieodpowiedzialne.
- - Pato-marketing.
- - Rewelacyjna reklama, zwracająca uwagę na problem społeczny, mająca obudzić wrażliwość. Niestety, przekaz nie dociera do wszystkich, chyba z powodu barku tejże wrażliwości
- - Czyli lepiej być zabitym/zabić się w dobrych rajstopach?
Musisz to wiedzieć
Na stronie www Fabryki Rajstop Adrian czytamy:
Małgorzata Rosołowska-Pomorska jest autorką niekonwencjonalnych i odważnych kampanii marketingowych pod hasłem „Adrian kocha wszystkie kobiety” Pomysły te spotkają się z bardzo dobrym przyjęciem zarówno kontrahentów, jak i klientów Adriana. Byliśmy pierwszą firmą w Polsce, która głośno mówiła, że osoby niepełnosprawne nie tylko mogą uczestniczyć w kampaniach promocyjnych, ale że są takimi samymi konsumentami, jak w pełni sprawne osoby. Dzięki temu sukcesowi firma umocniła swój wizerunek, jako marki wrażliwej społecznie i postanowiła przełamywać kolejne stereotypy dotyczące osób wykluczanych. Produkty firmy prezentowały m.in. kobiety o pełnej sylwetce, odbiegające od lansowanego przez lata kanonu urody, pacjentka po mastektomii (kampania „Uwierz! Rak. To się leczy”), czy grono dojrzałych aktorek w pomysłowej kampanii „Klimakterium… i już” (to jednocześnie tytuł promowanego w ten sposób komediowego musicalu teatralnego). Kolejną „kontrowersyjną” ambasadorką Adriana, jest modelka Ilona Felicjańska, która nie ukrywając swoich problemów związanych z nadużywaniem alkoholu, sama wystąpiła z inicjatywą zaangażowania się w kampanię Adriana pod hasłem „Uzależniona, ale nie gorsza”.
Kobieta w kałuży krwi na billboardach w Katowicach. Kto wymy...
Pokazujemy, że każdy człowiek zasługuje na doświadczanie takich samych pozytywnych wartości, co reszta społeczeństwa, bez względu na to z jakimi słabościami musi się w życiu zmierzyć.
Dużo emocji przyniosły akcje ze zdjęciami modelki przy nagrobku „Śpieszmy się kochać ludzi tak szybko odchodzą …” oraz z osobą transseksualną – Anną Grodzką „Każdy ma prawo być sobą” W kampanie włączyła się także Hinduska Jyoti Amge, najmniejsza kobieta świata (ma 63 cm wzrostu i jest wpisana do Księgi Rekordów Guinessa). Hasło zawierające pytanie „Czy nie miałam prawa się urodzić?” odnosiło się do trwającej dyskusji na temat badań prenatalnych i aborcji.
Interesującą była także kampania, w której na bilboardach wystąpiła właścicielka sama Małgorzata Rosołowska-Pomorska z hasłem „Jeśli masz czyste ręce, dołącz do nas”. Ideą kampanii był przekaz, że bez łapówkarstwa również można osiągnąć sukces w biznesie. Karolina Piasecka bohaterka tematu przemocy domowej zwróciła uwagę na bardzo ważny ukrywany problem rodzinny mówiąc „Walcz o Siebie ! Ja to zrobiłam !! Z pozytywną siłą i energią kibicowały fanki polskiej reprezentacji „Polska, Kibic Super Klasa. Na Mundialu Rosja Nasza”. W towarzystwie marki Mercedes –Benz podkreśliliśmy jakość produktów hasłem „Piękno i Najwyższa Klasa są Zawsze z Nami”.
Adrian. Co to za firma?
Fabryka Rajstop Adrian rozpoczęła działalność w 1984 roku. To druga co do wielkości fabryka rajstop w Polsce. Produkują miesięcznie około 1 mln par rajstop i skarpet. Ich rajstopy kosztują od 5 do 35 zł. Mają w ofercie produkty dla panów, drag-queen.
Ważne numery telefonów zaufania. Tu czeka pomoc
- Telefon Zaufania Specjalistycznej Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, Katowice: ul. Sokolska 26, tel.: 32 258 65 55
- Chrześcijański telefon zaufania, Katowice, ul. Gliwicka 267, tel.: 32 254 97 37
- Telefon zaufania Komendy Wojewódzkiej Policji, Katowice, ul. Lompy 19, tel.: 800 163 090.
Telefony ogólnopolskie:
- Telefon Zaufania dla Osób Dorosłych w Kryzysie Emocjonalnym, 116 123
- Ogólnopolski Telefon dla Ofiar Przemocy w Rodzinie „Niebieska Linia”, tel.: 800 120 002
- Policyjny Telefon Zaufania ds. Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie: 800 120 226
- Linia wsparcia dla osób w stanie kryzysu psychicznego: 800 70 22 22.
