Kobiety kupują pod wpływem emocji? Niekoniecznie! Badania pokazują, że w spontanicznych zakupach przodują mężczyźni

Anna Moyseowicz
Opracowanie:
Statystycznie to mężczyźni częściej robią spontaniczne zakupy.
Statystycznie to mężczyźni częściej robią spontaniczne zakupy. gpointstudio/ Freepik.com
Mężczyźni częściej niż kobiety robią spontaniczne zakupy o znacznej wartości, ale więcej kobiet żałuje takiego wydatku – wynika z badania „Finanse w parach 2025”. Do impulsywnych zakupów najbardziej skłonni są najmłodsi i osoby z wyższym wykształceniem.

Spis treści

Kompulsywne zakupy a płeć

Z badania wynika, że odsetek mężczyzn, którzy przyznają, iż zdarzyło im się dokonać impulsywnego zakupu o znacznej wartości, sięga 31 proc., a wśród kobiet to 20 proc. Autorzy badania zwrócili uwagę, że jednocześnie to kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29 proc. z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, w porównaniu do 26 proc. mężczyzn.

Do spontanicznych wydatków przyznają się najczęściej osoby w wieku 18-24 lata (48,5 proc.).

– Natomiast tylko co czwarty młody człowiek żałował takiego zakupu – dodali autorzy.

W grupie powyżej 65. roku życia było to 29 proc. W grupie tej jest też najwięcej osób, które nigdy nie dokonały takiego zakupu (71 proc.).

Zakupy a wykształcenie. Osoby po studiach muszą uważać!

Impulsywne zakupy robią częściej osoby z wyższym wykształceniem (48 proc.), choć nie żałują ich tak często (28 proc.). Wśród osób z wykształceniem podstawowych lub zawodowym co trzecia dokonała impulsywnych zakupów i prawie co trzecia tego żałowała – podano.

Kompulsywne zakupy i pochodzenie

Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, najczęściej takie zakupy robią mieszkańcy małych i średnich miejscowości – tu odsetek sięga prawie 50 proc.

– Osoby z większych miast (100-500 tys. mieszkańców) częściej niż inne grupy przyznają, że żałowały swoich impulsywnych zakupów (34 proc.) – zauważyli autorzy badania.

Zaznaczyli, że nie jest to wyłącznie polskie zjawisko, a „podobnych wniosków dostarczają międzynarodowe badania”.

– Według danych Invesp, zakupy impulsywne stanowią niemal 40 proc. wszystkich wydatków w e-commerce. Jednocześnie aż 80 proc. wszystkich tego typu zakupów odbywa się w sklepach stacjonarnych – podali autorzy badania.

Dodali, że samotni kupujący dokonują o 45 proc. więcej takich zakupów, niż osoby będące w związkach małżeńskich.

Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest obecnie ponad 2 mln osób, a ich łączne zadłużenie przekroczyło 44 mld zł; średni dług przypadający na jedną osobę to 21,7 tys. zł.

Badanie „Finanse w parach 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej w styczniu br. przez IMAS International wśród 749 osób w wieku 18–74 lata, będących w związkach partnerskich lub małżeńskich z osobą przeciwnej płci.

(PAP)

jls/ pad/

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Kobiet codziennie; Obserwuj StronaKobiet.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Kobieta

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl