Kobiety kupują pod wpływem emocji? Niekoniecznie! Badania pokazują, że w spontanicznych zakupach przodują mężczyźni

Anna Moyseowicz
Opracowanie:
Statystycznie to mężczyźni częściej robią spontaniczne zakupy.
Statystycznie to mężczyźni częściej robią spontaniczne zakupy. gpointstudio/ Freepik.com
Mężczyźni częściej niż kobiety robią spontaniczne zakupy o znacznej wartości, ale więcej kobiet żałuje takiego wydatku – wynika z badania „Finanse w parach 2025”. Do impulsywnych zakupów najbardziej skłonni są najmłodsi i osoby z wyższym wykształceniem.

Spis treści

Kompulsywne zakupy a płeć

Z badania wynika, że odsetek mężczyzn, którzy przyznają, iż zdarzyło im się dokonać impulsywnego zakupu o znacznej wartości, sięga 31 proc., a wśród kobiet to 20 proc. Autorzy badania zwrócili uwagę, że jednocześnie to kobiety są bardziej skłonne do refleksji nad swoimi decyzjami zakupowymi – 29 proc. z nich przyznało, że żałowało takiego wydatku, w porównaniu do 26 proc. mężczyzn.

Do spontanicznych wydatków przyznają się najczęściej osoby w wieku 18-24 lata (48,5 proc.).

– Natomiast tylko co czwarty młody człowiek żałował takiego zakupu – dodali autorzy.

W grupie powyżej 65. roku życia było to 29 proc. W grupie tej jest też najwięcej osób, które nigdy nie dokonały takiego zakupu (71 proc.).

Zakupy a wykształcenie. Osoby po studiach muszą uważać!

Impulsywne zakupy robią częściej osoby z wyższym wykształceniem (48 proc.), choć nie żałują ich tak często (28 proc.). Wśród osób z wykształceniem podstawowych lub zawodowym co trzecia dokonała impulsywnych zakupów i prawie co trzecia tego żałowała – podano.

Kompulsywne zakupy i pochodzenie

Biorąc pod uwagę miejsce zamieszkania, najczęściej takie zakupy robią mieszkańcy małych i średnich miejscowości – tu odsetek sięga prawie 50 proc.

– Osoby z większych miast (100-500 tys. mieszkańców) częściej niż inne grupy przyznają, że żałowały swoich impulsywnych zakupów (34 proc.) – zauważyli autorzy badania.

Zaznaczyli, że nie jest to wyłącznie polskie zjawisko, a „podobnych wniosków dostarczają międzynarodowe badania”.

– Według danych Invesp, zakupy impulsywne stanowią niemal 40 proc. wszystkich wydatków w e-commerce. Jednocześnie aż 80 proc. wszystkich tego typu zakupów odbywa się w sklepach stacjonarnych – podali autorzy badania.

Dodali, że samotni kupujący dokonują o 45 proc. więcej takich zakupów, niż osoby będące w związkach małżeńskich.

Kobieta

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Do Krajowego Rejestru Długów wpisanych jest obecnie ponad 2 mln osób, a ich łączne zadłużenie przekroczyło 44 mld zł; średni dług przypadający na jedną osobę to 21,7 tys. zł.

Badanie „Finanse w parach 2025” zostało zrealizowane na zlecenie Krajowego Rejestru Długów Biura Informacji Gospodarczej w styczniu br. przez IMAS International wśród 749 osób w wieku 18–74 lata, będących w związkach partnerskich lub małżeńskich z osobą przeciwnej płci.

(PAP)

jls/ pad/

Jesteśmy na Google News. Dołącz do nas i śledź Stronę Kobiet codziennie; Obserwuj StronaKobiet.pl!

Źródło:

Polska Agencja Prasowa
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

Papież zaapelował do pojednania tam, gdzie toczą się wojny. Pozdrowił też uczniów

W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

ROZMOWA
W.Kosiniak-Kamysz: Zawsze młodzi ludzie głosują przeciwko obecnej władzy

Wróć na i.pl Portal i.pl