Lexus NX 450h+ 2.5 Hybrid 309 KM. Test, wrażenia z jazdy, dane techniczne, ceny i konkurencja

Kamil Rogala
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą.
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala
Niektórzy uważają, że Lexus NX to taka droższa i lepiej wyposażona Toyota RAV4. Czy to prawda? W pewnym sensie – tak. Lexus NX 450h+ to luksusowa wersja topowej Toyoty RAV4, korzystająca z tego samego napędu. Jest droższy, ale zdecydowanie bardziej dopracowany, atrakcyjniejszy wizualnie, lepiej wykonany i, moim zdaniem, bardziej pożądany. Co bym wybrał? Oczywiście Lexusa, ale czy warto dopłacić kilkadziesiąt tysięcy złotych? To już zależy od indywidualnych oczekiwań.

Spis treści

Lexus NX 450h+. Stylistyka nadwozia/wnętrze

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala

Zresztą możecie porównać sobie te dwa auta, o których wspomniałem. Choć wizualnie mogą wydawać się podobne, to jednak trudno znaleźć między nimi wiele wspólnych cech, zarówno z zewnątrz, jak i wewnątrz. Oba auta należą do tego samego segmentu, mają podobne wymiary i oferują zbliżoną przestrzeń w kabinie, ale nie ma co ukrywać – RAV4, pomimo niedawnego liftingu, zaczyna już wyraźnie tracić na świeżości. Lexus NX również nie jest najnowszym modelem, ale projektanci tej marki doskonale wiedzą, jak stworzyć samochód, który z czasem nie traci na elegancji i wciąż przyciąga spojrzenia oraz wzbudza pożądanie. To jeden z kluczowych argumentów, który może przemawiać za dopłatą do Lexusa.

Nie zrozumcie mnie źle – nie jestem bezkrytycznym fanem Lexusa ani przeciwnikiem Toyoty. Wręcz przeciwnie, bardzo cenię RAV4, a Corolla w wersji GR Sport uważam za świetny wybór. Z drugiej strony, nie przepadam za modelem UX, a Toyota Aygo X zupełnie mnie nie przekonuje, podobnie jak mało emocjonująca Corolla Cross. Mimo to, gdy porównuję te dwa technicznie podobne auta, nie potrafię być całkowicie neutralny i zdecydowanie opowiadam się po stronie NX-a.

Do testów otrzymałem wersję Prestige z ciemnoszarym, metalizowanym lakierem. Jakiś czas temu testowałem NX-a w kolorze głębokiej czerwieni i mimo, iż nie była to odmiana F Sport, auto prezentowało się rewelacyjnie. Żywa czerwień doskonale podkreślała stylizowane nadwozie. Każda linia, załamanie i detal były wyeksponowane, przyciągając uwagę. Lexus NX wygląda naprawdę świetnie, a tamten lakier wydobył z niego wszystkie smaczki. Testowana teraz konfiguracja była zdecydowanie skromniejsza z zewnątrz, zapewniała spory poziom anonimowości, ale i tak trudno mówić o całkowicie wtapiającym się w otoczenie aucie. Wręcz przeciwnie.

W przypadku NX-a kluczową rolę odgrywają przednie i tylne światła. Z przodu mamy nieregularne, charakterystyczne dla Lexusa kształty z „ostrzem” LED, które przyciągają uwagę i pozwalają natychmiast rozpoznać markę. Z tyłu natomiast dominuje modna listwa LED, biegnąca przez całą szerokość klapy i łącząca tylne lampy, tworząc równie rozpoznawalną sygnaturę świetlną. Tak. NX nawet w najbardziej skromnym kolorze prezentuje się świetnie. A co znajdziemy w środku?

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala

Głównym elementem wnętrza jest ogromny ekran, który otacza szeroka ramka o interesującym kształcie. Niestety, jest tu sporo fortepianowej czerni, co uważam za niewielki minus, ale jakość pozostałych materiałów nie budzi zastrzeżeń, co z kolei zasługuje na duży plus. Na panelach drzwiowych znajdują się interesujące wstawki o ładnej strukturze drewna. Fotele są doskonale wyprofilowane, niezwykle wygodne i oferują szeroki zakres regulacji, ale nie przekonałem się do wirtualnych zegarów i systemu multimedialnego. Choć jest to zdecydowany postęp w porównaniu do RAV4, ergonomia systemu wciąż nie jest idealna i wydaje mi się, że jest tu jeszcze sporo do poprawy.

Ale o ile z zewnątrz auto nie rzuca się w oczy kolorem lakieru czy wzorem felg, tak w środku imponuje ładną konfiguracją kolorystyczną tapicerki. Naturalnie są tacy, którzy wybraliby czarną lub jasną tapicerkę, ale połączenie jasnego brązu, czerni i wstawek z ciemnego drewna dodają całości sporej dawki elegancji. A jak z przestrzenią? Tutaj, jak na ten segment, również nie ma pola do narzekań, a pojemność bagażnika – od 545 do 1436 litrów – powinna zadowolić nawet rodzinę aktywnie spędzającą czas.
Na koniec warto wspomnieć, że druga generacja Lexusa NX (AZ20) powstaje na platformie Toyoty TNGA: GA-K i jest produkowana m.in. w japońskiej fabryce Miyawaka, Fukuoka i Tahara, Aichi.

Lexus NX 450h+. Napęd i zużycie paliwa oraz wrażenia z jazdy

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala

Napęd Lexusa NX oferuje mnóstwo dynamiki, ale nie jest szczególnie oszczędny. Z pewnością nie tak, jak obiecuje producent i jak sugerują wyniki testów według normy WLTP. Według danych technicznych, Lexus NX 450h+ ma średnio zużywać 0,9 l/100 km. W rzeczywistości, osiągnięcie tak niskiego poziomu spalania jest praktycznie niemożliwe, nawet przy pełnym naładowaniu baterii (o pojemności 18,1 kWh i zasięgu do 75 km) oraz idealnych warunkach jazdy zgodnie z przepisami. W typowych warunkach użytkowania trudno osiągnąć nawet 60 kilometrów na napędzie elektrycznym. Warto więc podkreślić, że dane techniczne dotyczące spalania i emisji nie oddają w pełni rzeczywistego doświadczenia. Jest to jednak problem, który dotyczy wszystkich hybryd typu PHEV, które najlepiej sprawdzają się w specyficznych warunkach. Zostawmy więc te optymistyczne scenariusze i zobaczmy, jakie rzeczywiste spalanie oferuje ten model po rozładowaniu baterii i przejściu w tryb hybrydowy.

  • spalanie w trasie 120-140 km/h: 6,5-8 l/100km;
  • spalanie w trasie 70-100 km/h: 6-7 l/100km;
  • spalanie w mieście 50 km/h: 5-6 l/100km.

W mojej ocenie, wyniki osiągane przez ten przestronny i komfortowy samochód, który dysponuje imponującą mocą i znakomitymi osiągami (o czym opowiem za chwilę), są naprawdę doskonałe w warunkach miejskich. Mimo mojego osobistego sceptycyzmu wobec różnych trybów jazdy, ładowania, oszczędzania i poziomów rekuperacji w hybrydach typu PHEV, system hybrydowy Lexusa (czyli Toyoty) potrafi tak zoptymalizować swoje działanie, że spalanie jest naprawdę niskie.

Jeśli chodzi o sposób prowadzenia, Lexus NX, jak przystało na SUV-a klasy premium, oferuje wysoki poziom wygody i komfortu. Choć podczas normalnej jazdy może wydawać się nieco ospały, nie stanowi to większego problemu. Warto jednak zauważyć, że specyficzna skrzynia biegów E-CVT może nieco obniżać przyjemność z dynamicznej jazdy. Niemniej jednak, topowa wersja NX-a potrafi przyspieszyć od 0 do 100 km/h w zaledwie 6 sekund. Dzięki łącznej mocy 309 KM i napędowi na cztery koła (hybrydowemu, bez mechanicznego połączenia osi wałem), nie brakuje trakcji ani dynamiki. Maksymalna prędkość jest ograniczona do 200 km/h, co w takim aucie jest całkowicie zrozumiałe. Podróżowanie tym samochodem, zarówno po mieście, jak i na trasie, to czysta przyjemność – może nie ekscytująca, ale w pełni komfortowa i relaksująca.

Lexus NX 450h+. Ceny i wyposażenie

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala

Topowa Toyota RAV4 z hybrydą plug-in i z wyposażeniem GR Sport kosztuje (bez promocji) 297 900 złotych. Za Lexusa NX z tym samym napędem (moc o 3 KM wyższa) i wyposażeniem Prestige zapłacimy 324 900 złotych. W tej wersji „standardowej” wyposażeniem domyślnym są m.in.:

  • felgi aluminiowe 18-calowe;
  • reflektory LED;
  • kamera cofania;
  • czujniki parkowania z funkcją samoczynnego zatrzymania przed przeszkodą;
  • elektrycznie sterowana klapa bagażnika otwierana nogą;
  • czujnik martwego pola;
  • szyby akustyczne z przodu;
  • inteligentny kluczyk;
  • bezprzewodowy Apple Car Play / Android Auto;
  • ekran dotykowy 9,8-calowy;
  • tapicerka ze skóry syntetycznej perforowanej Tahara;
  • elektryczne fotele przednie;
  • podgrzewane fotele przednie.

Do tego możemy dorzucić np.:
opcjonalny lakier – 5000 złotych;

  • pakiet Design (adaptacyjne światłą drogowe, nawigacja z ekranem 14 cali, bezprzewodowa ładowarka, podgrzewana kierownica, elektryczna regulacja kierownicy etc.) – 25 000 złotych;
  • pakiet Premium (perforowana skórzana tapicerka, oświetlenie nastrojowe, wentylowane fotele etc.) – 15 000 złotych.

Lexus NX 450h+. Podsumowanie

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie
Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą. Kamil Rogala

Szukasz średniej wielkości SUV-a, najlepiej japońskiego, dobrze wyposażonego i komfortowego? Jeśli Toyota RAV4 wydaje się zbyt mało prestiżowa i nie robi wrażenia na sąsiadach, Lexus NX może być idealnym wyborem. Do tego napęd jest zaskakująco oszczędny i dynamiczny, a możliwość jazdy na napędzie elektrycznym na dystansie ponad 60 kilometrów dla niektórych może być dodatkową, o ile nie kluczową zaletą.

Lexus NX 450h+ - zalety:

  • co prawda nadwozie nie robi już takiego wrażenia jak kiedyś, ale odpowiednia konfiguracja wyciąga z niego same zalety;
  • przestronne i świetnie wykonane wnętrze z ciekawą stylistyką;
  • bardzo płynny i dynamiczny układ napędowy, który zużywa niewiele paliwa;
  • wyposażenie i wykończenie z najwyższej półki;
  • zaskakująco przestronny i praktyczny bagażnik nawet dla wymagających;
  • zasięg ponad 60 kilometrów na napędzie elektrycznym jest całkiem OK.

Lexus NX 450h+ – wady:

  • mimo sporego postępu, system info-rozrywki wciąż wymaga pewnego dopracowania.

Porównanie Lexus NX 450h+ 2.5 Hybrid 309 KM (E-CVT) do wybranych konkurentów:

 

Lexus NX 450h+ 2.5 Hybrid 309 KM (E-CVT)

BMW X3 2.0 30e xDrive 299 KM (AT8)

Mercedes GLC 2.0 300e 313 KM (AT9)

Cena (zł, brutto)

od 324 900 (katalogowo)

od 280 000 (katalogowo)

od 318 400 (katalogowo)

Typ nadwozia/liczba drzwi

SUV/5

SUV/5

SUV/5

Długość/szerokość (mm)

4660/1865

4755/1920

4716/1890

Wysokość (mm)

1660

1660

1648

Rozstaw osi (mm)

2690

2865

2888

Pojemność bagażnika (l)

545/1436

460/1600

620/1680

Liczba miejsc

5

5

5

Masa własna (kg)

1990

2065

2280

Napędzana oś

4x4

4x4

4x4

Rodzaj silnika

benzynowy (PHEV)

benzynowy (PHEV)

benzynowy (PHEV)

Skrzynia biegów typ/liczba przełożeń

automatyczna, bezstopniowa E-CVT

automatyczna, 8-stopniowa

automatyczna, 9-stopniowa

Osiągi

 

 

 

Moc (KM)

309

299

313

Moment obrotowy (Nm)

270 (elektryczny)

310 (spalinowy)

440 (elektryczny)

Przyspieszenie 0-100 km/h (s)

6,3

6,2

6,7

Prędkość maksymalna (km/h)

200

215

218

Średnie zużycie paliwa (l/100km)

0,9 (WLTP)

1,0 (WLTP)

0,5 (WLTP)

Emisja CO2 (g/km)

20 (WLTP)

22 (WLTP)

12 (WLTP)

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Motoryzacja

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera
Wróć na i.pl Portal i.pl