Matura chemia 2020 - ODPOWIEDZI, ARKUSZ, OPINIE. Sprawdź odp...
Matura z chemii 2020? Sprawdź odpowiedzi z wydziałem chemii UJ
Dzisiejszy arkusz maturalny rozwiązują dla Was chemicy dobrze znani z akcji Matura Próbna z Wydziałem Chemii UJ i Dziennikiem Polskim, a także z profilu Facebookowego Ostatni Dzwonek Przed Maturą - warsztaty maturalne Wydziału Chemii UJ
Odpowiedzi z matury z chemii 2020 przygotują: Dr Karol Dudek-Różycki, Dr Michał Płotek, Tomasz Wichur
Tegoroczna matura z chemii rozszerzonej była dosyć trudna.
- Mam wrażenie, że z roku na rok poziom idzie w górę – mówi Aleksandra Kolano.
- Dużo pamięciówki, mało obliczeniówki, tak chyba najkrócej możemy podsumować ten egzamin – dodają maturzyści z VII LO w Krakowie.
- Według mnie matura była trudniejsza w porównaniu do poprzednich lat. Żeby odpowiedzieć na pytania trzeba było mieć solidną wiedzę – mówi Martyna Strączak z 3b w VIII Liceum Ogólnokształcącym im. Stanisława Wyspiańskiego w Krakowie.
Maturzyści przyznają, że obliczeniowa część była dosyć prosta w porównaniu do egzaminów z lat ubiegłych.
- Trzeba było obliczyć rozpuszczalność substancji hydratu. Chodziło o to by, przeliczyć go na substancje bezwodną – wyjaśnia Aleksandra Kolano.
Abiturienci opowiadają, że na tegorocznym egzaminie było sporo zadań z zakresu chemii organicznej. Przyznają też, że było dosyć sporo czytania, bo część zadań była z tekstem. Jeden z nich dotyczył detergentów.
- Te pytania były podchwytliwe bo część tekstu nie miał wpływu w ogóle na odpowiedzi – dodaje Aleksandra Kolano.
Martyna Strączek dodaje, że kilka zadań dotyczyło teorii kwasów i zasad Brønsteda, które nie są najłatwiejsze.
Maturzyści wymieniają także, że część pytań dotyczyła roztworów buforowych. Jedno z zadań dotyczyło także reakcji nitrobenzenu i jego redukcji do aniliny.
Na egzaminie pojawiły się również pytania o polimery.
- Trzeba było napisać jaki alkohol i kwas go tworzą – dodaje Kasia z Liceum Ogólnokształcące Jezuitów w Krakowie.
- Standardowo były też cukry, trzeba był np. napisać z jakich monomerów składa się dwucukier – dodaje Karolina z VIII LO w Krakowie.
Maturzyści z VIII LO w Krakowie pytani o to, które zadanie sprawiło im najwięcej trudności wymieniają to z tryptofanem.
- Trzeba było napisać czy ulega redukcji czy utlenianiu – wyjaśnia Kacper z VIII LO w Krakowie.
Matura z chemii 2020: co będzie?
- Zwykle schemat zadań jest podobny. Matura zaczyna się od kwestii związanych z pierwiastkami i układem okresowym – uczniowie mają do rozwiązania kilka ćwiczeń z krótkim opisem i uzupełnieniem tabelek. Kolejno pojawiają się zadania wymagające umiejętności obliczeniowych i znajomości wzorów chemicznych oraz teorii. Pewnym pocieszeniem jest fakt, że każdy zdający może mieć przy sobie kalkulator, linijkę oraz kartę wybranych tablic chemicznych.
- Na maturze sprawdzane są zdolności logicznego rozumowania oraz rozumienia związków przyczynowo-skutkowych. Zwykle najwięcej wątpliwości rodzą ćwiczenia obliczeniowe – maturzyści zadają sobie pytanie, czy tylko za prawidłowy wynik końcowy można otrzymać punkty. CKE jednak w zasadach oceniania sygnalizuje, że punktowana jest także poprawna metoda wykonania zadania, bez względu na wynik końcowy. Za tak zrobione zadanie maturzysta może otrzymać 1 punkt, jeśli zadanie jest za 2 punkty.
Matura z chemii: przykładowe zadania z poprzednich lat:
- Uzupełnij poniższe zdania dotyczące czterech różnych rodzajów kryształów. Wybierz i zaznacz jedno określenie spośród podanych w każdym nawiasie.
W kryształach metalicznych sieć krystaliczna zbudowana jest z (atomów / cząsteczek / kationów i anionów / kationów metali) otoczonych chmurą zdelokalizowanych elektronów. Elementami, z których zbudowana jest sieć krystaliczna tlenku wapnia, są (atomy / cząsteczki / kationy i aniony). W kryształach molekularnych dominują oddziaływania międzycząsteczkowe, a w kryształach kowalencyjnych atomy tworzące sieć krystaliczną połączone są wiązaniami kowalencyjnymi. Przykładem kryształu molekularnego jest kryształ (chlorku sodu / sacharozy / wapnia), a przykładem kryształu kowalencyjnego – kryształ (diamentu / jodu / węglanu wapnia). - W reaktorze o stałej pojemności znajdowały się tlenek węgla(II) i para wodna zmieszane w stosunku masowym 1 : 1, a sumaryczna liczba moli tych reagentów była równa 20. Stężeniowa stała równowagi reakcji CO (g) + H2O (g) ⇄ CO2 (g) + H2 (g) w warunkach prowadzenia procesu wynosi 1. Oblicz, ile moli wodoru znajdowało się w reaktorze po osiągnięciu stanu równowagi przez układ.
- W temperaturze 20 °C rozpuszczalność uwodnionego wodorosiarczanu(VI) sodu o wzorze NaHSO4 · H2O jest równa 67 gramów w 100 gramach wody. Na podstawie: T. Mizerski, Tablice chemiczne, Warszawa 2004. Oblicz, jaki procent masy roztworu nasyconego o temperaturze 20 °C stanowi masa soli bezwodnej NaHSO4.
- Rozpuszczono 0,600 g NaHSO4 w wodzie i otrzymano 100 cm3 roztworu o temperaturze T. W tym roztworze reakcji z wodą uległo znacznie więcej niż 5% jonów wodorosiarczanowych(VI). Oblicz pH tego roztworu. Wynik końcowy podaj z dokładnością do trzeciego miejsca po przecinku.
- Na próbkę stopu miedzi z cynkiem o masie 4,00 g podziałano 200 cm3 kwasu solnego o stężeniu 0,800 mol· dm–3. Przebiegła wtedy reakcja opisana równaniem: Me + 2H3O + → Me 2+ + H2 + 2H2O Roztwór otrzymany po reakcji rozcieńczono wodą do objętości 250 cm3. Stężenie jonów wodorowych w tym roztworze było równe 0,400 mol· dm–3. Oblicz, ile gramów miedzi znajdowało się w opisanej próbce stopu. Wynik końcowy zaokrąglij do drugiego miejsca po przecinku.
- Tlenek siarki(IV) na skalę techniczną można otrzymać w wyniku redukcji siarczanu(VI) wapnia (anhydrytu) węglem w temperaturze 900 °C. Proces ten opisano poniższym równaniem. 2CaSO4 + C ⎯⎯→T 2CaO + CO2 + 2SO2 ∆H = 1090 kJ Na podstawie: H. Koneczny, Podstawy technologii chemicznej, Warszawa 1973.
Oblicz, jaka była wydajność opisanego procesu, jeżeli z 1 kg czystego anhydrytu otrzymano 150 dm3 tlenku siarki(IV) w przeliczeniu na warunki normalne.
Matematyka matura 2020 ARKUSZ CKE. Zadania i odpowiedzi. Co ...
Matura 2020. Harmonogram egzaminów
Egzaminy rozpoczną się 8.06.2020 roku, maturą z języka polskiego. Matura będzie tylko w formie pisemnej. Potrwa do 29 czerwca.
8.06.2020 (poniedziałek)
- godz. 9 język polski - poziom podstawowy
- godz. 14 język polski - poziom rozszerzony
9.06.2020 (wtorek)
- godz.9 matematyka - poziom podstawowy
- godz. 14 język łaciński i kultura antyczna (poziom podstawowy i poziom rozszerzony)
10.06.2020 (środa)
- godz. 9 język angielski – poziom podstawowy
- godz. 14 język angielski – poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny
15.06.2020 (poniedziałek)
- godz. 9 matematyka – poziom rozszerzony
- godz. 14 filozofia - poziom podstawowy i rozszerzony
16.06.2020 (wtorek)
- godz. 9 biologia – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14 wiedza o społeczeństwie – poziom podstawowy i rozszerzony
17.06.2020 (środa)
- godz. 9 chemia – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14 informatyka – poziom podstawowy i rozszerzony
18.06.2020 (czwartek)
- godz. 9 język niemiecki – poziom podstawowy
- godz. 14 język niemiecki – poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny
19.06.2020 (piątek)
- godz. 9 geografia – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14 historia sztuki – poziom podstawowy i rozszerzony
22.06.2020 (poniedziałek)
- godz. 9 język rosyjski – poziom podstawowy
- godz. 14 język rosyjski – poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny
23.06.2020 (wtorek)
- godz. 9 język francuski – poziom podstawowy
- godz. 14 język francuski – poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny
24.06.2020 (środa)
- godz. 9 fizyka i astronomia – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14 historia – poziom podstawowy i rozszerzony
25.06.2020 (czwartek)
- godz. 9 język hiszpański – poziom podstawowy
- godz. 14 język hiszpański – poziom rozszerzony, poziom dwujęzyczny
26.06.2020 (piątek)
- godz. 9 język włoski – poziom podstawowy, język łemkowski – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14 język włoski – poziom rozszerzony, poziom dwujęzycz
ny
29.06.2020 (poniedziałek)
- godz. 9 języki mniejszości narodowych – poziom podstawowy, język kaszubski – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 14
- języki mniejszości narodowych – poziom rozszerzony
- wiedza o tańcu – poziom podstawowy i rozszerzony
- historia muzyki – poziom podstawowy i rozszerzony
- godz. 9:00 – matematyka w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych (pp)
- godz. 10:35 – historia w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych (pr)
- godz. 12:10 – geografia w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych (pr)
- godz. 13:45 – biologia w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych (pr)
- godz. 15:20 – chemia w języku obcym dla absolwentów oddziałów dwujęzycznych (pr)
- godz. 16:55 – fizyka i astronomia / fizyka w języku obcym dla absolwentów oddziałów
- dwujęzycznych (pr)
Matura biologia 2020 ARKUSZ CKE - Jakie zadania były na matu...
