Katowice 1. w rankingu „Najbardziej ekologiczne miasta 2019”
Ranking najbardziej ekologicznych miast w Polsce przygotował magazyn "Forbes". Na pierwszym miejscu znalazły się Katowice, na drugim Kraków, a na trzecim Wrocław. Dalej są Warszawa, Gdynia, Gdańsk, Szczecin, Lublin, Poznań, Łódź, a dziesiątkę zamyka Białystok.
Ranking najbardziej ekologicznych miast w Polscen wg "Forbesa"
Wynik może być zaskakujący, ale tylko pozornie. Autorzy raportu docenili bowiem nie te miasta, w których oddychamy czystym powietrzem, albo te które ograniczają ruch w centrach, a te, które na ekologię najwięcej wydają. A stolica aglomeracji od kilku lat w tej dziedzinie mocno nadrabia zaległości.
Punkty m.in. za walkę ze smogiem, badanie jakości powietrza i miejskie rowery
W zestawieniu wzięto punktowano m.in. wydatki miast na walkę ze smogiem, w tym na wymianę starych pieców węglowych, ale też czy miasto ma zatwierdzony Plan Gospodarki Niskoemisyjnej, czy inwestuje (i ile) w badania jakości powietrza, czy buduje stacje ładowania pojazdów, a także czy wspiera niskoemisyjny transport publiczny i indywidualny (np. bezpłatne parkingi w centrum dla samochodów elektrycznych, hybrydowych itp.).
Oceniano też liczbę ścieżek rowerowych, skalę finansowania systemu wypożyczalni miejskich rowerów oraz pieniądze przeznaczane na segregowanie odpadów i ich utylizację.
Nie przegapcie
- Bielizna erotyczna z Zabrza robi furorę na świecie ZOBACZCIE
- Najlepsze porodówki w województwie śląskim wybierają przyszłe matki
- Ostrzeżenie: te leki są wycofane ze sprzedaży w aptekach
- Najdroższe domy w województwie śląskim TOP 20. Poznaj ceny
- Wojsko wyprzedaje sprzęt w czerwcu 2019 NOWA OFERTA
- Skąpo ubrana fanka wbiegła na murawę [ZDJĘCIA]
- Cieszymy się, że nasze działania zostały dostrzeżone i docenione przez niezależnych ekspertów w skali ogólnopolskiej już drugi raz z rzędu – bo również w zeszłym roku zajęliśmy pierwsze miejsce w tym rankingu – komentuje Marcin Krupa, prezydent Katowic.
- To pokazuje, że nasza strategia walki ze smogiem się sprawdza i przynosi efekty. Jakość powietrza jest dziś lepsza niż kilka lat temu – ale oczywiście zdajemy sobie sprawę z tego, że przed nami wciąż wiele pracy, by oddychać czystym powietrzem – więc z każdym rokiem intensyfikujemy wysiłki w tym zakresie – zapewnia Marcin Krupa.
Katowice wydały w 2018 r. prawie 9,8 mln na wymianę źródeł ciepła
Najwięcej punktów w rankingu Katowice dostały za walkę z niską emisją.
- Badania potwierdzają, że stare kotły węglowe są głównym źródłem smogu. Dlatego w 2015 roku podjąłem decyzję o przyspieszeniu miejskiego programu wymiany źródeł ciepła. W Katowicach dopłacamy nawet 10 tys. zł do wymiany starego kotła – to jedna z najwyższych kwot w kraju. Jednocześnie nie mamy limitów co do ilości wymienianych kotłów – każdy prawidłowo złożony wniosek jest rozpatrywany pozytywnie – przypomina prezydent Krupa.
Dodajmy, że tylko w ubiegłym roku miasto dofinansowało kwotą prawie 10 mln zł wymianę 1212 źródeł ciepła. Plan na ten rok zakłada wymianę kolejnych 1500 pieców i dotacje na kwotę 14 mln zł.
127 czujników jakości powietrza i 75 stacji rowerowych
Autorzy raportu docenili też inwestycje Katowic w badanie jakości powietrza. I tu przypomnijmy, że miasto buduje właśnie - w ramach europejskiego projektu AWAIR - największy tego typu system w Polsce, składający się ze 127 czujników zamontowanych na terenie całego miasta oraz 154 ekranów, na których są prezentowane stężenia PM10, PM2.5, a także dane dotyczące wilgotności, temperatury i ciśnienia.
A co w temacie wypożyczalni rowerów? Aktualnie w mieście jest 65 wypożyczalni, a po 1 lipca będzie ich 75. Łącznie znajdziemy przy nich ponad 600 jednośladów. W przyszłości sieć ma składać się ze 150 stacji.
– Traktujemy rower zarówno jako środek rekreacji, jak i transportu. Dlatego inwestujemy znaczne środki w rozbudowę infrastruktury dla cyklistów. Przykładowo w 2017 roku zrealizowaliśmy projekty warte ponad 7 mln zł, w ubiegłym roku wykonaliśmy szereg działań koncepcyjnych i projektowych, dzięki którym w tym roku będzie można wykonać prace w terenie. W 2019 roku powstanie ok. 14 km tras rowerowych, na co przeznaczymy ponad 10 mln zł – wyliczał pod koniec maja Bogusław Lowak, naczelnik wydziału transportu.
Elektryczne autobusy i centra przesiadkowe
Transport niskoemisyjny? I na tym polu Katowice nadrabiają wieloletnie zaległości. W ubiegłym roku miejska spółka PKM kupiła dziesięć elektrycznych autobusów, a od kilku lat regularnie wymienia swoją flotę – w latach 2016-2018, na ulice Katowic wyjechało 90 nowoczesnych autobusów spełniających normę emisji spalin EURO 6 – a koszt inwestycji wyniósł 100 mln zł.
Stolica aglomeracji stawia też, choć na razie ostrożnie, na rozwój sieci stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Pierwsze trzy ładowarki zamontowane zostały w Strefie Kultury, a do lutego 2020 r. na terenie miasta powstanie łącznie około 115 punktów ładowania.
W końcu miasto planuje również budowę nowej linii tramwajowej i jest w trakcie budowy trzech centrów przesiadkowych – w Zawodziu, Brynowie oraz przed wjazdem do centrum miasta (CP „Sądowa”), zaś pierwszy taki węzeł został otwarty w ubiegłym roku w Ligocie.
Zobaczcie koniecznie
Bohdan Dzieciuchowicz o sosnowieckiej prowokacji Filipa Chajzera
TYDZIEŃ Informacyjny program Dziennika Zachodniego
