Gdynia nieprzyjazna kierowcom? Raport OPONEO o miastach bezlitosny dla tej części Trójmiasta. Gdynia na samym końcu

ŁK
Opracowanie:
Według rankingu OPONEO Gdynia nie jest miejscem przyjaznym kierowcom.
Według rankingu OPONEO Gdynia nie jest miejscem przyjaznym kierowcom. Przemyslaw Swiderski
Gdynia w raporcie OPONEO. Znana firma, we współpracy z aplikacją Yanosik, przygotowała raport miast przyjaznym kierowcom. To już siódma edycja rankingu, który bazuje na systemie punktowym i tym samym pozwala ocenić sytuację w każdym analizowanym mieście z osobna. Jak wypadła w nim Gdynia?

Gdynia nie sprzyja kierowcom - wynika z raportu OPONEO

- Zakres cech, które powinno mieć miasto przyjazne kierowcom, jest szeroki. Obejmuje takie zagadnienia, jak szybkość poruszania się zmotoryzowanych, liczbę zgłoszonych kolizji czy parkowanie (w tym rozwój sieci Park & Go). Uwzględnia także koszty ponoszone przez kierowców – taryfikatory stref parkowania, wydatki na ubezpieczenia, wymianę opon czy średnie ceny paliw. Zwracana jest również uwaga na rozwiązania mające na celu promowanie ekojazdy. Stąd dodatkowe punkty mogło otrzymać miasto z rozwiniętym systemem carsharingowym czy dużą dostępnością stacji ładowania - czytamy na stronie raportu OPONEO.

Gdynia w rankingu miast do 300 tys. mieszkańców uplasowała się na ostatnim miejscu ex aequo z Białymstokiem. Miasto jednak ma swoje zalety. Jak wskazuje ranking, w Gdyni mamy ponad dwa razy więcej samochodów w systemie car-sharingowym niż drugie w tej kategorii Katowice. Z wynikiem 332 współdzielonych aut Gdynia może śmiało konkurować z grupą metropolii powyżej 300 tys. mieszkańców – całościowo byłaby piąta. Północna część Trójmiasta jest również przyjazna dla właścicieli e-samochodów. Przez rok liczba stacji ładowania wzrosła o 25%, dzięki czemu na koniec 2022 roku było ich 35. Nie dziwi więc fakt, że w tym czasie przybyło aż 67 aut elektrycznych z rejestracją GA.

Problemy Gdyni zaczynają się natomiast w parkowaniu, cenie wymiany opon czy ubezpieczeniu OC. Wysoki jest również współczynnik kolizji, na 1000 gdynian przypada ich prawie 10. Miasto nie ma systemu Park & Go, a Strefa Płatnego Parkowania należy do jednych z najdroższych w kraju. Za parkowanie w Gdyni musimy zapłacić ponad dwa razy więcej niż w Białymstoku. SPP jest także płatna najdłużej, czyli 12 godzin dziennie od poniedziałku do piątku. Na plus przemawiają za to dogodne gdyńskie abonamenty na parkingi. Ceny paliw w Gdyni wyróżnia z kolei duże zróżnicowanie. Benzyna bezołowiowa była najtańsza wśród miast do 300 tys. mieszkańców, za to relatywnie dużo kosztowało LPG.

- Gdynia, aby ubiegać się o miano miasta przyjaznego kierowcom, musi przeprowadzić znaczącą metamorfozę. Duża liczba kolizji przyczynia się do drogich ubezpieczeń OC, a kosztowna strefa parkowania i brak systemu Park and Go wpłynęły na jej ostatnie miejsce w rankingu (wspólnie z Białymstokiem). Jednak Gdynia ma swoje zalety, takie jak rozwinięta sieć carsharingowa oraz wzrost liczby stacji ładowania pojazdów elektrycznych. Przy odpowiednich działaniach miasto może poprawić swoją pozycję i stać się bardziej przyjaznym miejscem dla kierowców - analizują twórcy rankingu.

Wybory 2025. Zwycięstwo Nawrockiego, wysoka frekwencja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Pełen ranking możemy przeczytać TUTAJ.

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Największy atak Rosji na Charków od początku wojny. Są ofiary

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wystartowały KultURalia! Tak w piątek bawili się studenci w Rzeszowie

Wróć na i.pl Portal i.pl