Nie ma cię na Facebooku, to znaczy, że nie istniejesz

Redakcja
- W zeszłym roku do korzystania z serwisów społecznościowych przyznawało się 80 proc. ankietowanych. Nadal niekwestionowanym liderem jest Nasza-klasa, wśród młodszych dominuje jednak Facebook - powiedział Konrad Ciesiołkiewicz, dyrektor PR i sponsoringu w Grupie IT, w rozmowie z Joanną Ćwiek-Świdecką.

Przeprowadzona przez grupę TP druga polska edycja badania Internetu World Internet Project pokazała, że aż jedna trzecia Polaków nie korzysta z sieci. Dlaczego tak się dzieje?
Badania mówią, że większość z nich nie korzysta z internetu, bo nie widzi takiej potrzeby. Nie interesuje ich ani rozrywka, ani informacja. To oznacza, że priorytetem dla wszystkich zaangażowanych dzisiaj w cyfryzację powinna być edukacja tych grup społecznych oraz tworzenie całego pakietu e-usług, składających się na elektroniczną administrację. Dopóki mieszkaniec gminy nie będzie mógł zapisać swojego dziecka do przedszkola, rozliczyć się z podatku gruntowego, złożyć wniosku o dokumenty przez internet, dopóty grupa ta pozostanie spora.

Mazowsze będzie miało regionalną sieć szerokopasmową. Dzięki środkom unijnym

A może barierą są wysokie ceny za internet?
Nie sądzę, bo respondenci jako bariery nie wskazywali ani wysokiej ceny za usługę, ani słabo rozwiniętej infrastruktury technicznej. Dziś naprawdę ten, kto chce korzystać z internetu, bez problemu znajdzie do niego tani dostęp.

Kto najczęściej korzysta z internetu?
Granicą jest 30. rok życia. Profesor William H. Dutton z Oxford University, który podczas niedawnej konferencji omawiał nasze badania, określił tych użytkowników jako Next Generation Users. W Polsce jest to zdecydowanie kategoria demograficzna. To grupa ludzi, którzy wychowali się w świecie internetu. Badania pokazują, że dla nich zawsze pierwszym źródłem informacji jest sieć. Dla porównania w starszych grupach wiekowych dominującym medium jest telewizja, która wciąż króluje w całej populacji.

100 mln użytkowników Twittera

Z badań wynika, że z internetu korzystamy najczęściej w domu…
Tak, ale równocześnie ogromnym potencjałem jest internet mobilny, w tym rynek smartfonów i tabletów, które pozwalają nam na korzystanie z sieci w dowolnym miejscu. Nie przez przypadek pierwszym medium stał się telefon komórkowy.

Kryzys w handlu? Na pewno nie internetowym

Ale też mniej chętnie korzystamy z serwisów społecznościowych. Dlaczego?
To prawda. W zeszłym roku do korzystania z tych serwisów przyznawało się 80 proc. ankietowanych, w tym roku już tylko 70 proc. Trudno jeszcze mówić, czy to jest trend spadkowy. Zmiana może wiązać się z tym, że co czwarty ankietowany zdradza lęk przed ujawnianiem swojej prywatności w sieci. Jednocześnie zauważyliśmy, że nieco mniej chętnie Polacy korzystają z serwisów społecznościowych w celach budowania relacji zawodowych. Oczywiście dominują w nich relacje przyjacielskie i towarzyskie.

Z jakich najczęściej?
Nadal niekwestionowanym liderem jest Nasza-klasa, czyli serwis, który nauczył całe pokolenia korzystania z internetu. Ale wśród młodszych popularny jest przede wszystkim Facebook. Socjologowie podkreślają sformułowanie typowe dla młodego pokolenia: "Nie ma cię na FB, to znaczy, że nie istniejesz."

Nowe opcje w Facebooku! Wideorozmowy i ulepszony czat

Zauważyliście jeszcze jakąś zmianę?
Wiele. Na przykład mniejsza jest tolerancja dla przemocy i wulgaryzmów w sieci, np. antysemityzmu. To bardzo pozytywna zmiana.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!
Wróć na i.pl Portal i.pl