Informację o śmierci śpiewaczki opublikował Ruch Muzyczny na swoim profilu na Facebooku. "Nie żyje Ewa Podleś. Informację o jej śmierci przekazała naszej redakcji Anna Marchwińska, córka Jerzego Marchwińskiego, pianisty, wieloletniego życiowego i scenicznego partnera śpiewaczki, który odszedł 7 listopada 2023 roku. Łącząc się w bólu z bliskimi, składamy serdeczne kondolencje" - czytamy. Artystka zmarła 19 stycznia.
Ewa Podleś urodziła się 26 kwietnia 1952 r. w Warszawie. Ukończyła studia w Akademii Muzycznej im. Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie śpiewu Aliny Bolechowskiej. Zadebiutowała w 1975 r. w Operze Warszawskiej rolą Rozyny w "Cyruliku Sewilskim" Rossiniego.
Występowała w mediolańskiej La Scali i Carnegie Hall
Była laureatką 7. Międzynarodowego Konkursu im. Piotra Czajkowskiego w Moskwie, jak również konkursów wokalnych w Atenach, Barcelonie, Genewie, Rio de Janeiro i Tuluzie.
Po występie w 1984 r. w Metropolitan Opera w tytułowej roli w operze "Rinaldo" Haendla rozpoczęła międzynarodową karierę. W 1993 r. zadebiutowała w mediolańskiej La Scali w tytułowej partii Tankreda Gioachina Rossiniego.
Artystka występowała na najbardziej prestiżowych scenach operowych i estradach koncertowych świata, m.in. w La Scali w Mediolanie, Covent Garden w Londynie, Teatro Liceo w Barcelonie, Carnegie Hall w Nowym Jorku, Wigmore Hall w Londynie, Theatre des Champs Elysees w Paryżu, Teatrze Wielkim-Operze Narodowej oraz w Filharmonii Narodowej w Warszawie.
Dysponowała jednym z najrzadszych rodzajów głosu – kontraltem. Zasłynęła jako niezrównana wykonawczyni w dziełach Rossiniego, Haendla i Verdiego, była też znakomitą wykonawczynią pieśni i muzyki oratoryjno–kantatowej. Dokonała wielu nagrań studyjnych dla renomowanych światowych wytwórni fonograficznych.
"Jeden z dziesięciu najlepszych głosów XXI wieku"
W jej repertuarze znalazły się takie role, jak m.in.:
- La Cieca ("Gioconda" Ponchiellego),
- Klitemnestra ("Elektra" Straussa),
- Azucena ("Trubadur" Verdiego),
- Cezar ("Juliusz Cezar" Haendla),
- Cyrus ("Cyrus w Babilonii" Rossiniego),
- Tankred ("Tankred" Rossiniego),
- Izabella ("Włoszka w Algierze" Rossiniego),
- Markiza de Berkenfield ("Córka pułku" Donizettiego),
- Księżna ("Siostra Angelica" Pucciniego),
- Mistress Quickly ("Falstaff" Verdiego),
- Hrabina ("Dama pikowa" Czajkowskiego),
- Madame de la Haltiere ("Kopciuszek" Masseneta),
- Jeżibaba ("Rusałka" Dworzaka),
- Erda ("Złoto Renu" i "Zygfryd" Wagnera),
- Babuleńka ("Gracz" Prokofiewa).
Jak podaje portal Culture.pl, Ewa Podleś była również cenioną śpiewaczką estradową. Koncertowała z towarzyszeniem tak słynnych orkiestr, jak:
- Saint Paul Chamber Orchestra,
- San Francisco Symphony,
- Detroit Symphony,
- Seattle Symphony,
- American Symphony,
- New World Symphony,
- Montreal Symphony,
- Toronto Symphony,
- NHK Tokyo,
- Maggio Musicale Fiorentino,
- National Arts Centre Orchestra,
- Narodowa Orkiestra Hiszpanii,
- Berliner Philharmoniker,
- Moskiewska Orkiestra Kameralna,
- orkiestry symfoniczne z Pittsburga i Filadelfii.
Ewa Podleś otrzymała szereg prestiżowych nagród i wyróżnień, m.in.: Dora Marvor Moore za główną rolę w operze "Juliusz Cezar" Haendla w Toronto; Nagrodę im. Andrzeja Hiolskiego za tytułową rolę w "Tankredzie" Rossiniego w Warszawie; "Złote Berło" za całokształt działalności artystycznej; Złoty Medal "Zasłużony Kulturze Gloria Artis"; Nagrodę Fundacji Kościuszkowskiej za wybitne zasługi dla krzewienia kultury polskiej i amerykańskiej; Medal Zasługi za krzewienie kultury rosyjskiej przyznany przez prezydenta Wladimira Putina.
W 2004 r. artystka została odznaczona Krzyżem Komandorskim Orderu Odrodzenia Polski. Jak podano na stronie Teatru Wielkiego-Opery Narodowej, "prestiżowy periodyk +Classic FM Magazine+ zaliczył Ewę Podleś do dziesięciu najlepszych głosów mezzosopranowych pierwszej dekady XXI wieku".

Źródło: