Nie żyje John Goodenough. Laureat Nagrody Nobla odpowiada za zasilanie pojazdów elektrycznych, telefonów i laptopów. Miał 100 lat

Małgorzata Puzyr
Małgorzata Puzyr
Nie żyje John Goodenough. Laureat Nagrody Nobla miał 100 lat
Nie żyje John Goodenough. Laureat Nagrody Nobla miał 100 lat fot. Wikipedia
Nie żyje laureat Nagrody Nobla John Goodenough, pionier w rozwoju akumulatorów litowo-jonowych, które dziś zasilają miliony pojazdów elektrycznych na całym świecie. Mężczyzna zmarł w niedzielę, zaledwie miesiąc przed swoimi 101. urodzinami.

Spis treści

Nie żyje John Goodenough. Laureat Nagrody Nobla miał 100 lat

"Był liderem w najnowocześniejszych badaniach naukowych przez wiele dziesięcioleci swojej kariery" - mówił o laureacie Nobla Jay Hartzell, rektor University of Texas w Austin, gdzie Goodenough był członkiem wydziału przez 37 lat.

Najstarszy laureat Nobla w historii nagrody

Goodenough miał 97 lat, kiedy otrzymał Nagrodę Nobla w dziedzinie chemii w 2019 r. – wraz z Brytyjczykiem Stanleyem Whittinghamem i Japończykiem Akirą Yoshino – za ich badania nad akumulatorami litowo-jonowymi. Naukowiec stał się tym samym najstarszym laureatem Nagrody Nobla.

Nie żyje John Goodenough. Twórca mechanizmu, który zasila telefony, laptopy i samochody elektryczne

"Ta ładowalna bateria położyła podwaliny pod bezprzewodową elektronikę, taką jak telefony komórkowe i laptopy" – podkreśliła Królewska Szwedzka Akademia Nauk podczas przyznawania nagrody.

„Umożliwia również świat wolny od paliw kopalnych, ponieważ jest używany do wszystkiego, od zasilania samochodów elektrycznych po magazynowanie energii ze źródeł odnawialnych” - dodano.

W ostatnich latach Goodenough i jego zespół uniwersytecki badali również nowe kierunki magazynowania energii, w tym „szklaną” baterię z elektrolitem w stanie stałym i metalowymi elektrodami litowymi lub sodowymi.

Za co jeszcze odpowiada naukowiec?

Goodenough był również wczesnym twórcą katod fosforanu litowo-żelazowego (LFP) jako alternatywy dla katod na bazie niklu i kobaltu. Eksperci twierdzą, że LFP szybko wyprzedza droższe niklowo-kobaltowo-manganowe akumulatory do pojazdów elektrycznych, ponieważ wykorzystuje materiały, które są bardziej obfite i zrównoważone przy znacznie niższych kosztach.

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 3

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Z
Zdzich
O 99 za późno...
A
Andrzej Kędzior
R.I.P Szkoda że UE zrobiła z tego wynalazku eko-terrorystyczną ideologię...Nieroby pierd...
T
Teresa
chaaaaaaaaa, samochody elektryczne mojemu znajomemu zapalił się taki samochodów samozapłon pod blokiem i musieli ewakuować wszystkich lokatorów z tego bliku, a drugiemu znajomemu samochód wysiadł jak podczas deszczu wjechał w większą kałużę, po prostu się ROZKRACZYŁ, brawo elektryki,
Wróć na i.pl Portal i.pl