Niemcy grożą Polsce sądem za inwestycje na Odrze. Wiceminister Marek Gróbarczyk tłumaczy, o co im naprawdę chodzi

OPRAC.:
Lidia Lemaniak
Lidia Lemaniak
„Chodzi tak naprawdę o ograniczenie konkurencyjności [i możliwości] rozwoju polskiej infrastruktury” – ocenił wiceminister Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem polskieradio24.pl.
„Chodzi tak naprawdę o ograniczenie konkurencyjności [i możliwości] rozwoju polskiej infrastruktury” – ocenił wiceminister Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem polskieradio24.pl. Autorstwa Lestat (Jan Mehlich) - Praca własna, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=2906019
Brandenburskie ministerstwo środowiska zapowiedziało złożenie skargi do sądu administracyjnego w Warszawie w sprawie budowy zapór przeciwpowodziowych na Odrze. W rozmowie z portalem polskieradio24.pl do sprawy odniósł się wiceminister infrastruktury, pełnomocnik rządu ds. gospodarki wodą oraz inwestycji w gospodarce morskiej i wodnej Marek Gróbarczyk.

Niemcy grożą Polsce sądem

Portal poinformował, że władze niemieckiego kraju związkowego Brandenburgia przygotowują pozew o legalne zatrzymanie rozbudowy infrastruktury na Odrze po stronie polskiej, co resort środowiska tego kraju związkowego potwierdził w komentarzu dla rbb24. Rzecznik ministerstwa uzasadnił pozew ochroną przyrody. „Naszym zdaniem nie uwzględnia się w wystarczającym stopniu przewidywanego transgranicznego oddziaływania na środowisko i obecnego stanu ekologicznego Odry” – wyjaśnił.

Rzecznik dodał, że minister środowiska Axel Vogel (Zieloni) informował rząd Brandenburgii o tym kroku prawie dwa tygodnie temu. „Pozew ma wpłynąć do Sądu Administracyjnego w Warszawie najpóźniej do 16 listopada” – dodało rbb24.

Wiceminister Marek Gróbarczyk komentuje

„Chodzi tak naprawdę o ograniczenie konkurencyjności [i możliwości] rozwoju polskiej infrastruktury” – ocenił wiceminister Marek Gróbarczyk w rozmowie z portalem polskieradio24.pl. Wyjaśnił, że „dla nas uruchomienie Odry pod względem żeglugowym to jest dopełnienie korytarza środkowoeuropejskiego, który w oparciu o drogę S3 i kolejową Nadodrzankę jest najlepszą ofertą dla rozwoju portu Szczecin-Świnoujście”.

„Nie jest więc tajemnicą, że Niemcy czynią bardzo dużo [...], aby port Szczecin-Świnoujście nie rozwijał się w takim tempie” – zaznaczył Marek Gróbarczyk.

Wiceminister wyjaśnił, że inwestycje w zwiększenie ochrony przeciwpowodziowej na Odrze realizowane są w oparciu o środki z Banku Światowego i banków europejskich, więc jest to traktowane jako priorytet w zakresie ochrony środowiska i zgodności ze wszystkimi normami. A po drugie dotyczą umowy, która została zawarta ze stroną niemiecką w 2015 roku, kiedy rządem kierowała Ewa Kopacz.

Marek Gróbarczyk zaznaczył, że złożenie skargi do sądu przez brandenburskie ministerstwo środowiska nie ma większego wpływu na realizację inwestycji na Odrze, ponieważ większość prac będzie zakończona w przyszłym roku. „Nie zakładam, żeby jakiekolwiek utrudnienia mogły zahamować ten proces” – podkreślił.

Źródło:

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Archeologiczna Wiosna Biskupin (Żnin)

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl