Końca dobiega rozbiórka żelaznego, wybudowanego w 1867 mostu kolejowego na Odrze. Przeprawa została zniszczona w czasie walk o Kostrzyn w 1945 r. i odbudowana po wojnie. Od tego czasu łączyła Polskę i Niemcy. W ostatnich latach codziennie most pokonywały pociągi, w których setki osób dojeżdżało do pracy w Berlinie. O randze tego połączenia świadczy fakt, że przed zamknięciem mostu pociągi ze stolicy Niemiec do Kostrzyna przyjeżdżały i odjeżdżały co godzinę!

Pociągi przejadą nim z prędkością 120 km/h
Niemcy zdecydowali się na budowę nowego mostu w 2015 r. We ostatni wtorek wmurowano kamień węgielny. Nowa przeprawa powstanie do końca 2022 r. Jej budowę prowadzi i finansuje strona Niemiecka. Nowy most będzie miał 260 metrów długości i powstanie w miejscu dotychczasowej przeprawy. Będą tu dwa tory, które umożliwią pokonywanie mostu z prędkością 120 km/h. Wcześniej składy musiały tu zwalniać do 30 km/h. Most będzie też przystosowany do elektryfikacji w przyszłości. Koszt budowy to 65 mln euro.
Wideo: Rozpoczęła się rozbiórka mostu kolejowego nad Odrą w Kostrzynie. W jej Niemcy wybudują nową przeprawę
Kosmiczne technologie do budowy mostu
Most zostanie wykonany z wykorzystaniem najnowszych technologii. Niemcy informują, będzie to most łukowy, którego konstrukcja będzie w dużej mierze wisiała na specjalnych linach. Zostaną one wykonane z włókiem węglowych. To będzie prawdziwy unikat na skalę światową. Węgiel ma zmniejszyć masę konstrukcji, oraz sprawić, że będzie bardziej smukła i przyjazna środowisku.
Prace również po stronie polskiej
Budowa mostu na Odrze przez Niemców wymusiła również prace po stronie polskiej. Pociągi jeżdżące do Berlina pokonują dwie przeprawy: nad Odrą i Wartą. W Kostrzynie trwa właśnie gruntowny remont mostu kolejowego na Warcie. Po jego zakończeniu pociągi również będą miały do dyspozycji dwa torowiska. Równocześnie trwa podniesienie poziomu torów na drodze dojazdowej do niemieckiego mostu. Będzie on bowiem wyżej zwieszony nad lustrem wody od dotychczasowego, aby podnieść klasę żeglowności Odry. Sąd konieczność podniesienia torów po polskiej stronie.
