OBWODNICA MAREK
Problem z obwodnicą Marek ciągnie się od kilku lat. Gdy w 2014 roku włoska firma Salini wygrała przetarg (za 331 mln z), wydawało się, że wszystko pójdzie zgodnie z planem. Nieco ponad ośmiokilometrowy odcinek S8 - między gotowym już węzłem Marki a koniecznym do zbudowania węzłem Kobyłka - miał być gotowy zimą 2017 roku. W tym terminie udało się otworzyć samą drogę. Do dziś jednak zamknięte pozostają węzły (Kobyłka, Marki - zjazd z obwodnicy, Zielonka) oraz drogi dojazdowe.
CZYTAJ TAKŻE: Nowy znak drogowy D-51a i D51b obowiązuje w Polsce od sierpnia. Odcinkowy pomiar prędkości sprawdza średnią prędkość samochodu
Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad (GDDKiA) od zimy 2017 naliczała wykonawcy kary na opóźnienia, a wiosną kolejnego roku zupełnie zerwała umowę. W międzyczasie zaczęły się problemy z kolejnymi przetargami. Nikt nie chciał dokończyć budowy za ceny proponowane przez GDDKiA. W ten sposób odwołano przetarg z września i października 2018.
Kiedy dokończą obwodnicę Marek?
Tym razem miało być lepiej. Drogowcy sięgnęli głębiej do kieszeni uwzględniając tym samym znaczny wzrost kosztów budowy (zdrożały przede wszystkim materiały budowlane). Nowy budżet to 139 mln zł. Gdy GDDKiA otworzyła koperty, okazało się że to wciąż za mało. Najtańszy wykonawca chce ponad 25 milionów więcej.
- Strabag - 166 mln zł
- Budimex - 171 mln zł
- PORR, Unibep - konsorcjum - 256 mln zł
- Mosty, Elektrownia Wiatrowa EOL, Towemo, Meliorant, Alblu - konsorcjum - 173 mln zł
- PUT Intercor - 282 mln zł
Wydaje się jednak, że drogowcy będą chcieli dobić do odpowiedniej kwoty. W zapowiedziach GDDKiA czytamy: "Zakładamy, że umowa z wykonawcą, w przypadku braku odwołań oraz przy zapewnieniu finansowania, zostanie podpisana w listopadzie 2019 r." Wtedy wszystkie prace powinny zakończyć się wiosną 2021 roku, czyli prawie cztery lata po zakładanym terminie.
Budowa S5 koło Bydgoszczy. Jak idą prace? Tak wygląda most w...
Co zostało do dokończenia? Przede wszystkim węzły: Kobyłka (łącznice, drogi dojazdowe i najazdy na obiekt), Marki (zjazd z obwodnicy w Markach), Zielonka (drogi dojazdowe do węzła). Poza tym do dokończenia są najazdy na wiadukt w ciągu ul. Dworkowej, kładka w rejonie ul. Letniskowej, drogi dojazdowe i pasy technologiczne wzdłuż S8, chodniki, ścieżki rowerowe, Obwód Utrzymania Drogi, zieleń, prace porządkowe, roboty elektroenergetyczne, teletechniczne oraz sanitarne.
Południowa Obwodnica Warszawy - relacja z placu budowy
POLECAMY W SERWISIE POLSKATIMES.PL:
