Były obawy ze strony przemysłu kosmicznego, kiedy Elon Musk po raz pierwszy przełamał barierę budowy prywatnych rakiet. Whitson powiedziała wtedy, że potencjalne zagrożenia można znaleźć we wszystkim, a ona wierzyła, że rozprzestrzenianie się prywatnych operatorów jest dobrą rzeczą.
"Jesteśmy teraz w miejscu, w którym lotnictwo komercyjne było w latach 50-tych i 60-tych. Będzie jeszcze tak wiele korzyści technologicznych, które pozwolą nam na większą eksplorację kosmosu i pokonywanie jeszcze większych odległości" - powiedziała.
"Im więcej ludzi podniesie się i zobaczy tę perspektywę, tym bardziej zdamy sobie sprawę, że wszyscy jesteśmy w tym razem, uważam to za statek kosmiczny Ziemia. Musimy wszyscy dbać o statek kosmiczny Ziemia".
Kosmiczny dorobek Peggy Whitson
Peggy A. Whitson poleciała na Wyprawę 50/51 i wzięła udział w czterech spacerach kosmicznych, zwiększając tym samym swoją karierę do dziesięciu. Z łączną liczbą 665 dni w kosmosie, Whitson jest rekordzistką Stanów Zjednoczonych, zajmując ósme miejsce na liście wytrzymałości kosmicznej wszech czasów.
Pochodząca z Iowa kobieta odbyła również dwie sześciomiesięczne tury służby na ISS podczas Ekspedycji 5 w 2002 roku oraz jako dowódca stacji podczas Ekspedycji 16 w 2008 roku. Zgromadziła 377 dni w przestrzeni kosmicznej podczas tych dwóch misji, to rekord dla jakiejkolwiek amerykańskiej kobiety astronauty.
Niebezpieczeństwa czyhające w próżni
Jeden z najbardziej napiętych momentów Whitsona w kosmosie miał miejsce podczas reorganizacji modułów składających się na ISS, w trakcie rozmieszczania matrycy słonecznej.
"Rozerwała się, a pełne matryce mają 115 stóp długości"
Matryca znajdowała się na końcu kratownicy o długości boiska piłkarskiego, a osoby znajdujące się na pokładzie nie miały możliwości dostania się do niej, ani żadnych sposobów na jej naprawę. Młody inżynier na ziemi powiedział: "Może zrobimy spinki do mankietów?"
"Musieliśmy użyć ramienia inspekcyjnego wahadłowca, które nie powinno być używane w ten sposób, przymocować je do Canadarmu stacji - dużego ramienia - i sprawić, by sięgało jak najdalej"
Zespół musiał wykorzystać najwyższego członka załogi, mającego znak wywoławczy Too Tall (Zbyt Wysoki), który przewlekał spinki przez otwory w matrycy i zszywał rozdarcie.
Dołącz do nas na Facebooku!
Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!
Dołącz do nas na X!
Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.
Kontakt z redakcją
Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?
Dzieje się w Polsce i na świecie – czytaj na i.pl
- Polski samolot musiał nagle lądować na Islandii. Nerwowa sytuacja na pokładzie
- Gwiazdy „Pulp Fiction” na 30. rocznicy premiery filmu. Niektórych zabrakło
- Kokosanka pingwinem roku. Ptak z gdańskiego zoo bije rekordy popularności
- Sto dni do rozpoczęcia Igrzysk Olimpijskich w Paryżu. Co mówią mieszkańcy Paryża?