Dawid Fazowski prowadzi na YouTube popularny kanał podróżniczy „Przez świat na fazie”. Widzowie znają go z niekonwencjonalnych pomysłów, na przykład wędrowania z nieodłacznym „symbolem Polski” - reklamówką z Biedronki. Tym razem Fazowski dotarł do, znanej za sprawą kryzysu imigracyjnego, włoskiej wyspy Lampedusa.
Schuering-Wielgus i uchodźcy
"Przecież powiedziała, że przyjmie do domu"
Fazowski z początku pojechał do obozu, w którym przebywają migranci. którego autokarami przyjeżdżali nielegalni migranci, którzy dostali się na wyspę.
„Muszę ich zaprosić do naszego kraju” – mówi w nagraniu Fazowski. „Mam dla nich ulotki. Mam takie ulotki od pani Joanny, która powiedziała przecież (...), że przyjmie do domu z Lampedusy uchodźców. Chciałem, by wszyscy wiedzieli - bo nie każdy zna język polski - dlatego przetłumaczyłem ładnie. Dodatkowo dodałem adres biura poselskiego, numer telefonu, maila i zdjęcie, żeby wiedzieli która to pani. Kto widział, żeby ludzi w obozach trzymać”.
Okazało się jednak, że obóz otoczony jest wysokim ogrodzeniem, a migranci przewożeni są autokarami. Niezrażony niepowodzeniem podróżnik pojechał więc na brzeg morza i pozostawił więc ulotki w łodzi należącej do organizacji wspomagającej imigrantów, mając nadzieję, że ci przekażą zaproszenie od posłanki z Polski.
„Koniec faszyzmu w Polsce, rozpoczęła się nowa era. Będziemy mogli gościć, budować im świątynie – ironizuje Fazowski w nagraniu. - Mamy tyle niepotrzebnych kościołów. Przeróbmy część na meczety. Będzie to działać na korzyść Polaków. Pierwszy przykład da pani Dżoana i przyjmie do domu, a potem to już pójdzie z górki”.

Kim jest Fazowski
Za pseudonimem Dawid Fazowski kryje się Dawid Krawiec z Żor. Pierwszą podróż youtuber odbył w 2012 roku (na imprezę sylwestrową pod rzymskie Koloseum). Kolejny projekt był ambitniejszy – Fazowski zaplanował podróż dookoła świata. Swoją drogę zaczął relacjonować w internecie na kanale Przez świat na fazie. Ten ostatni stał się jednym z najpopularniejszych polskich vlogów podróżniczych. W 2017 Fazowski zajął pierwsze miejsce w rankingu 50 najbardziej wpływowych podróżników w polskich mediach społecznościowych.
