Polacy handlują na potęgę w mediach społecznościowych. Pozazdrościli tego profesjonalni kupcy i idą w ich ślady z ofertą w social mediach

OPRAC.:
Zbigniew Biskupski
Zbigniew Biskupski
Topowe firmy z branży mediów społecznościowych widząc postępy w rozwoju social commerce i wyniki, jakie można dzięki tej technologii osiągnąć, nie wahają się napędzać jego rozwoju poprzez dodawanie nowych funkcji do swoich platform.
Topowe firmy z branży mediów społecznościowych widząc postępy w rozwoju social commerce i wyniki, jakie można dzięki tej technologii osiągnąć, nie wahają się napędzać jego rozwoju poprzez dodawanie nowych funkcji do swoich platform. Szymon Starnawski / Polska Press
Media społecznościowe to nie tylko narzędzie do podglądania życia innych ludzi. Przynajmniej już nie. Teraz staje się również istotnym narzędziem handlu online, ponieważ w ciągu ostatnich sześciu miesięcy prawie połowa Polaków (46%) dokonała zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych. Co więcej, przedsiębiorcy także dostrzegają ten potencjał, ponieważ dwóch na trzech (65%) europejskich sprzedawców internetowych używało tych platform do dystrybucji swoich produktów, w tym 65% polskich firm.

Spis treści

Jaki jest potencjał social commerce na polskim rynku? Okazuje się, że według PayPal Ecommerce Index 2022 jest on dość duży.

Social commerce – trend, który coraz bardziej napędza polskie firmy

W 2022 roku szacowano, że branża social commerce w Polsce osiągnie wartość 2,760 mld USD (ok. 12,25 mld zł). Według PayPal Ecommerce Index 2022, handel poprzez platformy społecznościowe staje się znaczącym elementem europejskiego krajobrazu e-commerce, ponieważ nawet dwóch na pięciu Europejczyków (43%) dokonało zakupu za pośrednictwem mediów społecznościowych w ciągu 6 ostatnich miesięcy.

Ta statystyka uwzględnia również 46% Polaków, co stanowi 3 punkty procentowe więcej w porównaniu do średniej europejskiej.

Otrzymana z ZUS deklaracja PIT jest podstawą do zapłaty podatku lub zwrotu nadpłaty, która wynika z nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek ponad wartość podatku, która wynika z rocznej deklaracji PIT. Na dopełnienie tego obowiązku podatnik ma czas czas do 30 kwietnia roku następującego po danym roku podatkowym. W 2023 roku, ze względu na układ kalendarza termin jest przesunięty na 2 maja 2023 r.

Polski Ład wprowadził zmiany w podatkach. Rozliczy ZUS czy e...

Jak wskazują wyniki badania, wielu handlowców zaczęło osiągać wysokie wyniki z social commerce. Nadal jednak ważna jest szersza rola mediów społecznościowych – prezentowanie konsumentom nowych produktów i usług. Jeden na czterech europejskich konsumentów przeszukuje media społecznościowe, aby znaleźć coś, co byłoby dla nich interesujące, a także śledzi tam swoje ulubione marki. To, w połączeniu z reklamami, prowadzi do dokonywania wielu nowych odkryć w tych kanałach.

Marki radzą sobie bez influencerów

Co ciekawe, mimo że więcej niż jeden na dziesięciu europejskich konsumentów kupił produkt dzięki influencerowi w mediach społecznościowych lub śledził influencerów, aby zobaczyć, czego używają lub noszą, posty marki nadal mają silniejszy wpływ na ich procesy decyzyjne niż indywidualni influencerzy.

Topowe firmy z branży mediów społecznościowych widząc postępy w rozwoju social commerce i wyniki, jakie można dzięki tej technologii osiągnąć, nie wahają się napędzać jego rozwoju poprzez dodawanie nowych funkcji do swoich platform.

– Kiedyś myśleliśmy o mediach społecznościowych jako o ważnej wizytówce, ale teraz wraz z nowymi funkcjami oferowanymi przez platformy social media, stały się one czymś znacznie ważniejszym – nowym kanałem sprzedaży – komentuje Efi Dahan, Dyrektor Zarządzający PayPal na Europę Środkową i Izrael. 

– Polscy konsumenci spędzają w mediach społecznościowych znacznie więcej czasu - korzysta z nich już siedmiu na dziesięciu Polaków, a handlowcy dostosowują się do ich potrzeb, dając możliwość kupowania przez ten kanał w sposób prostszy i łatwiejszy niż kiedykolwiek wcześniej – dodaje Efi Dahan.

Sprzedawcy dostrzegają potencjał rynku, ponieważ 65% europejskich sprzedawców obecnie dystrybuuje produkty i usługi za pośrednictwem mediów społecznościowych - w tym 65% firm w Polsce. Wielu sprzedawców nadal korzysta z mediów społecznościowych tylko po to, aby budować świadomość marki i kierować aktywność zakupową na inne kanały, takie jak zewnętrzna strona internetowa.

Otrzymana z ZUS deklaracja PIT jest podstawą do zapłaty podatku lub zwrotu nadpłaty, która wynika z nadwyżki wpłaconych zaliczek na podatek ponad wartość podatku, która wynika z rocznej deklaracji PIT. Na dopełnienie tego obowiązku podatnik ma czas czas do 30 kwietnia roku następującego po danym roku podatkowym. W 2023 roku, ze względu na układ kalendarza termin jest przesunięty na 2 maja 2023 r.

Polski Ład wprowadził zmiany w podatkach. Rozliczy ZUS czy e...

Mimo to w Europie jedna czwarta sprzedaży (24%) jest już realizowana bezpośrednio za pośrednictwem mediów społecznościowych. Firmy handlowe w Irlandii są liderem na rynku (30%), a tuż za nimi plasują się sprzedawcy z Holandii, Izraela i Polski, którzy deklarują, że ok. 29% ich sprzedaży pochodzi z tego kanału.

Social commerce dopiero się rozkręca?

Efi Dahan podkreśla, iż istnieje wiele optymistycznych danych na temat możliwości rozwoju social commerce, ale musimy być świadomi faktu, że podczas gdy wielu europejskich klientów czuje się komfortowo, dokonując zakupów za pośrednictwem kanałów społecznościowych, znaczny odsetek (35%) nadal woli przejść bezpośrednio do strony internetowej sprzedawcy, aby dokonać zakupu.

– Sprzedawcy powinni zastanowić się, jak sprawić, by klienci czuli się bardziej komfortowo w social commerce. PayPal jest jednym z rozwiązań, które mogą pomóc rozwiać wątpliwości, ponieważ 1 na 4 europejskich badanych konsumentów stwierdza, że chętnie dokona zakupów za pośrednictwem mediów społecznościowych, gdy będzie mógł użyć swojego konta PayPal dla wygody i bezpieczeństwa – zaznacza ekspertka z PayPal.

Europejscy konsumenci zdecydowanie zaczynają opanowywać społecznościowe kanały zakupowe – jeden na sześciu z nich dokonywał zakupu przynajmniej raz w tygodniu (lub częściej). W połączeniu z wielkością zakupów przekłada się to na średnie miesięczne wydatki na social commerce na wszystkich rynkach w wysokości 141 euro, przy czym najwięcej wydają:

  • Izraelczycy (186 euro),
  • Holendrzy (174 euro),
  • przed Belgami (160 euro)
  • i Grekami (158 euro).

Trend ten jest obecny również w naszym kraju – co dziesiąty Polak (14%) przynajmniej raz w tygodniu dokonał zakupu za pośrednictwem jakiejkolwiek platformy społecznościowej, miesięcznie wydając w ten sposób średnio 112 euro (ok. 524 zł).

Lokalni sprzedawcy powinni więc zacząć szukać pomysłów na to, jak włączyć media społecznościowe do dystrybucji swoich produktów lub usług, czy to jako metodę budowania świadomości wokół swojej marki, czy też jako bezpośredni kanał sprzedaży. Jak pokazują dane, w 2023 roku coraz trudniej będzie ignorować ten kanał.

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na Twitterze!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na Twiterze!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Polacy handlują na potęgę w mediach społecznościowych. Pozazdrościli tego profesjonalni kupcy i idą w ich ślady z ofertą w social mediach - Strefa Biznesu

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl