Polska na chińskim Jedwabnym Szlaku. Worldwide Logistics Group i spółka ATC Cargo S.A. rozwiną grupę logistyczną na terenie Europy

Bogusław Mazur
Największy chiński prywatny operator logistyczny Worldwide Logistics Group (WWL) wspólnie z gdyńską spółką ATC Cargo S.A. – wiodącym operatorem kontenerowym w Polsce - podjął decyzję o rozwoju grupy logistycznej na terenie Europy.

- Przypomnę znane stwierdzenie chińskiego filozofa i twórcy taoizmu Laozi, że „nawet najdłuższa podróż zaczyna się od pierwszego kroku” – powiedział podczas konferencji prasowej prezes WWL Jacky Lim, komentując nawiązanie współpracy z ATC Cargo S.A. Współpraca wpisuje się w zainicjowaną przez Państwo Środka politykę tzw. „jednego pasa i jednej drogi”, czyli wskrzeszenia historycznego szlaku jedwabnego jako sieci kolejowo-drogowej, łączącej dwa największe rynki świata: Chiny i Europę. Wedle ekspertów, ten ogromny projekt infrastrukturalny będzie miał wpływ na gospodarkę w skali globalnej. Przy czym projekt już działa – najwięksi armatorzy i operatorzy kolejowi uruchomili regularne, bezpośrednie połączenia do naszego kraju. Ponadto Polska jest największym odbiorcą chińskich bezpośrednich inwestycji zagranicznych wśród krajów Grupy Wyszehradzkiej i ósmym w Unii Europejskiej, a wartość chińskich inwestycji w Polsce wzrasta.

- Polska została wybrana na centrum operacyjne naszej ekspansji w Europie przede wszystkim ze względu na naszego zaufanego partnera ATC Cargo, z którym od wielu lat owocnie współpracujemy na szlaku Chiny-Polska. Nie bez znaczenia jest także położenie geopolityczne Polski. Ten kraj ma potencjał, by stać się logistycznym sercem Europy, a my zamierzamy skorzystać z tych możliwości –podkreślił prezes Jacky Lim. W lutym 2018 r. chiński operator nabył 7,54 proc. pakietu akcji polskiej spółki. - W tej chwili nasz udział nie jest duży, ale niewykluczone, że w przyszłości się powiększy – mówił prezes WWL.

- Na rynku chińskim pracujemy od wielu lat i potrzebowaliśmy partnera biznesowego. Kilka tygodni temu WWL podjął decyzję o zakupie pakietu akcji ATC Cargo. Od tego momentu rozpoczynamy pozycjonowanie się jako jedna grupa – podkreślił prezes ATC Cargo Artur Jadeszko. Elementem strategii ekspansji jest planowany debiut Grupy WWL na giełdzie w Szanghaju. Jak zauważył prezes Lim, połączenie polskich i chińskich doświadczeń w zakresie transportu międzynarodowego to znaczący krok w realizacji idei „jednego pasa i jednej drogi”. - Środki pozyskane z debiutu giełdowego WWL na Shanghai Stock Exchange, pozwolą zdynamizować naszą działalność w Europie – tłumaczył prezes WWL.

Wedle prezesa Artura Jadeszki, WWL jest sprawdzonym partnerem działającym w skali globalnej. - Jako lider polskiego rynku kontenerowego spodziewamy się uzyskać efekt synergii na wielu poziomach – mówił prezes Jadeszko. Jego zdaniem, bliska współpraca między ATC Cargo a WWL pozwoli utworzyć przyczółek do ekspansji na rynki europejskie i otworzy szansę na stworzenie liczącego się gracza na rynku europejskim, będącego bardzo ważną częścią Grupy WWL.

Pytany, czy globalna rywalizacja między USA a Chinami oraz fakt, że Stany Zjednoczone są dla Polski strategicznym partnerem może rzutować na realizacje planów związanych z Jedwabnym Szlakiem prezes Lim odpowiedział: - Stany Zjednoczone i Chiny mają bardzo dużo powiązań handlowych i będzie ich coraz więcej. Koncepcja budowy Jedwabnego Szlaku jest okazją do robienia interesów również przez przedsiębiorstwa amerykańskie i na pewno Stany Zjednoczone będą beneficjentem tego projektu. Jako reprezentant wielkiej korporacji transportowo-logistycznej mam nadzieję, że relacje handlowe nie będą w żaden sposób zakłócane i wszystko będzie przebiegało bardzo sprawnie. Mamy też nadzieję, że Stany Zjednoczone będą miały coraz więcej relacji handlowych z Chinami i z Polską, a Polska z Chinami.

- Przenoszenie napięć politycznych na relacje handlowe jest pewnym uproszczeniem, zazwyczaj nie przekładają się one na jakość współpracy z przedsiębiorcami z poszczególnych krajów. A półżartem to przypomniałbym, kto jest największym wierzycielem Stanów Zjednoczonych – dodał prezes Jadeszko.

Jak ujawnił prezes Lim, jego firma prowadzi także rozmowy z ATC Cargo i Alibaba Group (do której należą wielkie platformy handlu internetowego) w sprawie uruchomienia w Polsce dużego centrum logistycznego. Ma ono znajdować się blisko granicy z Niemcami, co pozwoli obsługiwać naszych zachodnich sąsiadów i kilka innych ościennych państw.

WWL jest największym chińskim prywatnym operatorem logistycznym. Grupa posiada 45 oddziałów i przedstawicielstw na terenie całego świata. Zakres działalności WWL obejmuje m.in. międzynarodowy fracht morski, fracht lotniczy, transport kolejowy, logistykę kontraktową, w tym organizację transportu ładunków chemicznych, magazynowanie czy usługi e-commerce obejmujące swym zasięgiem 160 krajów. W 2017 r. WWL uruchomił w pełni zautomatyzowany, bezobsługowy hub magazynowy przy lotnisku Pudong w Szanghaju. Magazynowe roboty obsługują 2,4 tys. palet na godzinę.

ATC Cargo S.A. jest największym polskim kontenerowym operatorem logistycznym. Grupa istnieje na polskim rynku transportowym, spedycyjnym i logistycznym od 2006 r. a od 2010 r. jest notowana na rynku NewConnect. W 2016 r. spółka otworzyła Joint Venture w Chinach oraz uzyskała tam status NVOCC (Non-Vessel Operating Common Carrier). ATC Cargo jest laureatem wielu nagród, między innymi Gazel Biznesu oraz godła „Teraz Polska”. W 2017 r. przychody spółki wyniosły ok. 190 mln zł.

POLECAMY:

Komentarze 3

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

t
ten
Z dużej burzy mały deszcz.
T
Tryp
Podatnik info jest prosty i niezawodny w obsudze. Jak dla mnie niezastąpiony.
d
dobry
Ja swoje zeznanie podatkowe od lat rozliczam w podatnik info i jeszcze nie zdarzyło się żeby było coś nie tak.
Wróć na i.pl Portal i.pl