– Wstyd mi pisać w tej sprawie jak dałem się nabrać na pokazie firmy Comfort Med+. Masakra – jak to mówi moja wnuczka. Tylko jej mogę zawdzięczać, że mój kontrakt z 10900 zł został aneksowany na 1500 zł. Tyle ostatecznie zapłaciłem za pas wibrujący. Dziś już wiem, że to cena z kosmosu. Spłacam go w ratach. Musiałem się ukarać za moją głupotę – to jeden z listów od pana Henryka, który przyszedł w ubiegłym roku do naszej redakcji.
Jak się okazuje, praktyki stosowane przez firmę z Wysogotowa (powiat poznański) zostały ukrócone. Prezes UOKiK Tomasz Chróstny, nałożył na Comfort Med+ 3,5 mln zł kary i nakazał natychmiastowe zaniechanie ich działań.
Czytaj też: Firmy pokazowe na celowniku UOKiK. Czy wszystkie naciągają konsumentów?
Spółka Comfort Med+ z Wysogotowa na dużą skalę organizuje pokazy handlowe w całej Polsce. Sprzedaje na nich m.in. urządzenia masujące, naczynia, odkurzacze. O nieprawidłowościach zawiadomił UOKiK Wojewódzki Inspektor Inspekcji Handlowej z Łodzi. Skargi zgłaszali też konsumenci.
- Zebrany podczas postępowania materiał dowodowy potwierdził, że spółka Comfort Med+ stosowała nieuczciwe praktyki rynkowe. Wprowadzała konsumentów w błąd i utrudniała im odstąpienie od umowy zawartej na pokazie. Przykładowo mamy nagrania rozmów telefonicznych matki samotnie wychowującej dziecko, której przedstawiciele Comfort Med+ próbowali wmówić, że nie ma prawa w ustawowym terminie odstąpić od umowy na 8500 zł. Takie postępowanie jest nie tylko bezprawne, ale także niemoralne – mówi Tomasz Chróstny, Prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.
Spółka zapraszała konsumentów na pokazy telefonicznie. Telemarketerzy przedstawiali jednak cel spotkania w fałszywym świetle. Mówili np. o promocji zdrowego trybu życia czy nowej sieci sklepów RTV i AGD, w ramach której można dostać atrakcyjny prezent. Nie wspominali, że podczas prezentacji prowadzona będzie sprzedaż. Konsumenci byli wprowadzani w błąd także w czasie pokazów. Przedstawiciele firmy chwalili się rzekomą współpracą ze sponsorami oraz posiadaniem placówek rehabilitacji powypadkowej i salonów ze sprzętem rehabilitacyjnym, które w rzeczywistości nie istniały. Celem takiego przekazu było nadanie spółce prestiżu i wzbudzenie zaufania do niej.
Sprawdź też:
Comfort Med+ udzielał też nieprawdziwych informacji konsumentom, którzy chcieli odstąpić od umowy zawartej na pokazie. Zgodnie z prawem, można to zrobić w ciągu 14 dni bez podawania przyczyny i ponoszenia kosztów (poza wydatkiem na odesłanie zakupów). Tymczasem przedstawiciele spółki twierdzili w rozmowach telefonicznych, że nie ma takiej możliwości np. z powodu otrzymania upominku od "sponsora" czy zakupu sprzętu poprawiającego stan zdrowia. Jako "wyraz dobrej woli" proponowali zawarcie aneksu – rezygnację z części zakupów czy prezentów i obniżenie kwoty do zapłaty.
