Przebudowa drogi krajowej nr 22 w Malborku. Co planuje GDDKiA?
W czwartek (2 lutego 2023 r.) w internetowym Biuletynie Informacji Publicznej opublikowane zostało zawiadomienie o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zgody na realizację przedsięwzięcia pn.: „Rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Malbork – Królewo”. Dokument powstał na wniosek gdańskiego oddziału Generalnej Dyrekcji Drogi Krajowej i Autostrad. Przygotowanie zajęło 2 lata, 11 miesięcy i 3 dni, podczas których ustalano i konsultowano warunki, jakie będzie musiał spełnić inwestor w odniesieniu do planowanego przedsięwzięcia.
To droga o sporym natężeniu ruchu przebiegająca przez środek miasta. Chodzi więc o to, by realizacja inwestycji sprawiła, że trasa będzie jak najmniej uciążliwa dla otoczenia. Decyzja ocenia ewentualne następstwa dla środowiska planowanego przedsięwzięcia. Bez niej nie ma mowy o jakimkolwiek innym kroku przybliżającym etap realizacji.
GDDKiA planuje rozbudowę i przebudowę ok. 3,6 km krajowej "22", począwszy od skrzyżowania al. Rodła z ul. Mickiewicza oraz całej al. Wojska Polskiego, aż do granic Malborka. W ramach przedsięwzięcia przewiduje się:
- wykonanie nowej konstrukcji jezdni o szerokości minimum 7 m i wzmocnienie konstrukcji istniejącej nawierzchni,
- budowę ciągu pieszo-rowerowego,
- budowę i przebudowę zjazdów z drogi krajowej nr 22,
- przebudowę istniejących sieci kolidujących z projektowanym układem drogowym,
- przebudowę przepustów w rowie przydrożnym w dwóch miejscach,
- przebudowę obiektu mostowego z kładką dla pieszych nad kanałem Ulgi na przepust o przekroju skrzynkowym,
- przebudowę rowów drogowych,
- budowę i przebudowę odwodnienia drogi,
- remont wiaduktu kolejowego oraz przejścia podziemnego,
- wycinkę drzew i krzewów.
241 drzew do usunięcia. Miasto ma swój plan na zieleń
Według GDDKiA, realizacja inwestycji wiąże się z koniecznością usunięcia 241 drzew oraz wielu krzewów. Inwestor od początku planował wykonanie nasadzeń zastępczych w stosunku 1:1. W praktyce propozycja drogowców która przewidywała posadzenie jedynie 50 drzew w granicach inwestycji. Pozostałe 191 owszem, miałyby zostać posadzone wzdłuż drogi krajowej nr 22, ale na terenie województwa pomorskiego, nie w Malborku. Władze od początku to kwestionowały.
W opublikowanej decyzji czytamy m.in. „o wymaganiach koniecznych do uwzględnienia” w odniesieniu do gospodarki zielenią. Chodzi o przedstawiony przez GDDKiA wykaz drzew i krzewów do usunięcia, który trzeba byłoby jeszcze dokładnie zbadać.
W dostępnym na stronie internetowej miasta dokumencie bardzo rygorystycznie określone też zostały wymagane ilości i parametry roślin przeznaczonych do nasadzeń.
W przypadku usuniętych drzew, nasadzenie drzew w proporcji 1:7 (czyt. za 1 drzewo usunięte 7 posadzonych) o wysokości minimum 2 metry i obwodzie pnia na wysokości 100 cm minimum 8 cm lub nasadzenie drzew w proporcji 1:5 o wysokości minimum 2,5 metra oraz obwodzie pnia na 100 cm minimum 12 cm – czytamy w decyzji środowiskowej.
Są też wytyczne dotyczące wycinanych krzewów. Tu mowa jest o proporcji 1:1. Oznacza to, że za każdy wycięty krzew lub 1 metr kwadratowy powierzchni zakrzewionej, wymaga się nasadzenia równoważnej liczby krzewów lub stworzenie równoważnej wielkości powierzchni zakrzewionej. Sadzonki mają mieć co najmniej 2 lata i 20 cm wysokości.
Zieleń ma zostać w mieście. W przypadku braku dostępności miejsc do nasadzeń w obrębie pasa drogowego „krajówki”, nasadzenia pozostałej części drzew i krzewów muszą być przeprowadzone w innych miejscach w Malborku, w uzgodnieniu z magistratem.
Hałas na "krajówce". Jak go ograniczyć?
W decyzji jest też spory fragment dotyczący uciążliwości akustycznych. W tym przypadku pojawia się wymóg zastosowania nawierzchni cichej na całym projektowanym odcinku drogi, która obniży hałas drogowy o nie mniej niż 3 dB.
Przy analizie i doborze rozwiązań projektowych należy w pierwszej kolejności uwzględnić czynniki decydujące o emisji hałasu, takie jak:
- pochylenie podłużne drogi,
- lokalizację przystanków autobusowych i sposób realizacji zatok autobusowych,
- rodzaj i parametry skrzyżowań, np. rozważenie zastosowania skrzyżowań typu rondo, dla którego prognozowany spadek emisji hałasu to ok. 4 dB,
- sposób sterowania ruchem,
- zapewnienie możliwości zmiany sygnalizacji świetlnej do zmienności natężenia ruchu drogowego w porze dnia i nocy oraz w okresie letnim, czyli w sezonie turystycznym,
- wprowadzenie urządzeń kontroli prędkości,
- zastosowanie nawierzchni drogowej o wysokim współczynniku tłumienia, w tym nawierzchnie porowate, z domieszką gumy, w technologii dwuwarstwowej lub inne, pozwalające obniżyć poziom hałasu nawet o ok. 10 dB,
- dylatacje na wiadukcie z dodatkowymi nakładkami redukującymi hałas.
Co z ekranami akustycznymi? Decyzja ich nie wyklucza
W decyzji nie zostały też przemilczane, uznawane za kontrowersyjne, ekrany akustyczne. GDDKiA tłumaczy, że ich montaż wynika z prawnych wymogów, których nie może ominąć projektując inwestycję w Malborku. Władze miasta krytykują natomiast ten sposób ochrony przed hałasem. Powołują się m.in. na negatywne stanowiska miejskiego i wojewódzkiego konserwatora zabytków.
W Urzędzie Miasta jest też protokół z lustracji terenowej przeprowadzonej w październiku 2022 r. przez przedstawicieli Narodowego Instytutu Dziedzictwa w ramach monitoringu miejsca światowego dziedzictwa, jakim jest zamek. Budowa ekranów została uznana za jedno z zagrożeń i czynników oddziałujących na miejsce i kluczowy problem ochrony malborskiej warowni znajdującej się na liście UNESCO.
Opisano więc wymogi w przypadku dopuszczalności realizacji ekranów akustycznych, które powinny uwzględniać rozwiązania łagodzące negatywny wizualny wpływ tych barier na krajobraz:
- zaprojektowanie nasadzeń pnączy wzdłuż ekranów;
- zaprojektowanie w sąsiedztwie, tam gdzie będzie to możliwe, dodatkowych nasadzeń okrywowych krzewów i krzewinek z uwzględnieniem roślin zimozielonych;
- dobór kolorystyki i rodzaju wypełnienia ekranów wpisujących się w krajobraz;
- dobór optymalnej wysokości urządzeń ze względu na potrzebę ograniczenia negatywnego oddziaływania ekranów jako dodatkowych i nowych elementów w krajobrazie o charakterze dominanty;
- zapewnienie wysokiej odporności elementów na uszkodzenia, wszelkie korozje, działanie środków wykorzystywanych w utrzymaniu dróg, wpływ czynników atmosferycznych, czyli m.in. temperatury i opadów;
- zapewnienie materiałów umożliwiających skuteczne usunięcie graffiti;
- wykonanie w przezroczystych częściach ekranów trwałych oznakowań w postaci cienkich poziomych czarnych pasków o szerokości 2 mm co 28 mm; zabrania się umieszczania na ekranach sylwetek ptaków drapieżnych.
W decyzji pojawiają się również wymogi dotyczące m.in. przyszłego odwodnienia drogi oraz zapewnienia ochrony przed negatywnym wpływem drgań.
Z pełną treścią dokumentu można zapoznać się na bip.malbork.pl TUTAJ.
Jak czytamy w obwieszczeniu, „stronom postępowania przysługuje prawo wniesienia odwołania od opublikowanej decyzji za pośrednictwem Burmistrza Miasta Malborka”. Jest na to 14 dni, liczone od dnia jej doręczenia. Zgodnie z art. 49 kodeksu postępowania administracyjnego doręczenie stronom decyzji uznane zostanie za skuteczne po upływie 14 dni liczonych po dniu, w którym upubliczniono niniejsze zawiadomienie. W tym przypadku to 2 lutego 2023 r.
Jak się dowiedzieliśmy w gdańskim oddziale GDDKiA, wydana decyzja środowiskowa dla rozbudowy DK22 w Malborku jest obecnie szczegółowo analizowana.
