Dokumentacja, ale też roboty budowlane miałyby się zakończyć w 2020 roku, żeby w sezonie letnim już można było wykonywać operacje lotnicze.
Na początku sierpnia Państwowe Porty Lotnicze ruszyły z procedurą formalną przed ogłoszeniem przetargów na projektowanie i prace przy rozbudowie radomskiego lotniska na Sadkowie. Choć formalnie nie są jeszcze właścicielem spółki.
Procedura na dwa etapy
W związku z tym, że wartość planowanych zadań jest liczona w setkach milionów złotych najpierw zamiar, a później już samo ogłoszenie przetargów musi być zamieszczone w europejskim dzienniku zamówień publicznych. Ten etap, w przypadku czterech przetargów Państwowe Porty Lotnicze już wykonały.
Jako pierwsze w dzienniku europejskim pojawiły się ogłoszenia o zamiarze przeprowadzenia procedury przetargowej na wydłużenie pasa startowego na Sadkowie.
Teraz droga startowa radomskiego lotniska ma długość około dwóch kilometrów. Aby mogły z niej korzystać większe samoloty trzeba ją przedłużyć do 2,5 kilometra. Zakres projektu wykonawczego będzie obejmował oznakowanie poziome, pionowe, oświetlenie nawigacyjne, zasilanie elektroenergetyczne i odwodnienie, system świateł podejścia oraz projekt dwukierunkowej drogi serwisowej przy nowym fragmencie drogi startowej.
Z ogłoszenia wynika, że zwycięzca postępowania zaprojektuje, a później przebuduje pas startowy na Sadkowie.
Terminal i dworzec
Jest też już informacja o zamiarze ogłoszenia przetargu na projekt budowy terminala pasażerskiego, który w pierwszym etapie byłby w stanie obsłużyć około trzy milionów pasażerów rocznie. Ma być także zaprojektowany tak, aby w przyszłości można było go rozbudować. Docelowo, zgodnie z zapowiedziami przedstawicieli Państwowych portów Lotniczych i polityków, na Sadkowie ma być przyjmowanych 10 milionów pasażerów.
Na radomskim lotnisku na stanąć także zadaszony dworzec autobusowy o powierzchni 7,5 tysiąca metrów kwadratowych.
Plany zakładają też budowę parterowej hali utrzymania sprzętu lotniskowego, budynek dla służb lotniskowych. Ma powstać także budynek dla lotniskowej straży pożarnej z garażem. Budowane będą też parkingi. Ma być tam strefa Kiss & Fly oraz parkingi krótkookresowe dla 800 samochodów i długookresowy na trzy tysiące pojazdów.
W strefie dla samolotów
Na Sadkowie mają być też budowane drogi kołowania i płyty postojowe dla samolotów. Pierwszy przetarg na dotyczyć projektu budowlanego nowych obiektów.
Radomskie lotnisko ma mieć 11 stanowisk postojowych w tym dziewięć dla samolotów kodu c, takich jak na przykład Boeing 737 oraz dwa dla samolotów kodu E, czyli nawet dla Dreamlinerów.
Jeszcze nie są właścicielem
Jak już pisaliśmy Państwowe Porty Lotnicze mają być nowym właścicielem radomskiego lotniska. Procedura jednak wciąż trwa. Miasto, jako właściciel radomskiej spółki lotniskowej złożyło do sądu wniosek o ogłoszenie jej upadłości i sprzedaży państwowemu przedsiębiorstwu. Do 28 sierpnia nadzorca sądowy ma przygotować raport dotyczący sytuacji finansowej spółki Port Lotniczy Radom. Kiedy dokument będzie gotowy, wyznaczony będzie termin rozprawy w sprawie upadłości.
Radomskie lotnisko ma być portem komplementarnym dla warszawskiego Okęcia. Miałoby przejąć loty czarterowe i niskokosztowe z korkującego się już stołecznego portu.
Państwowe Porty Lotnicze zapowiadają, że w Radomiu zainwestują 450 milionów złotych. Jak informowaliśmy pieniądze i to nie małe, bo rzędu 350 milionów złotych, w ciągu 20 lat będzie musiało wyłożyć także miasto. W rocznych ratach ma je wypłacać Państwowym Portom Lotniczym.
ZOBACZ TAKŻE: FLESZ: Powstanie polskie TGV? W trzy godziny z Gdańska do Krakowa
Źródło:vivi24
Mario Bischin w radomskim klubie Explosion. Zobacz zdjęcia z imprezy!

POLECAMY RÓWNIEŻ: