Reklama w metrze: Miasto przedłuży lukratywne kontrakty z firmą Ströer? Metro: Na przetargu możemy stracić

OPRAC.:
Anna Piotrowska
Anna Piotrowska
Decyzji Zgromadzenia Wspólników Spółki Metro Warszawskie ws. przedłużenia umów ze Ströer, Metro Warszawskie spodziewa się otrzymać w najbliższym czasie.
Decyzji Zgromadzenia Wspólników Spółki Metro Warszawskie ws. przedłużenia umów ze Ströer, Metro Warszawskie spodziewa się otrzymać w najbliższym czasie. Fot. Szymon Starnawski/ Polska Press
Od wielu lat administrowanie reklamami w metrze jest zarezerwowane dla jednej firmy. Ströer Polska realizuje dla Metra Warszawskiego dwa duże kontrakty. Jeden z nich już od ponad dwóch dekad. Mimo ostatnich zastrzeżeń co do jakości jej pracy, firma nie musi czuć się zagrożona. Miasto nie organizuje kolejnych przetargów, umarza lub rozkłada na raty milionowe długi Ströera. Jednocześnie opowiada o konsultacjach z konkurencyjnymi firmami. Tyle, że nie potrafi powiedzieć, z którymi.

"Reklamoza" w metrze. Kontrowersyjne działania i "niechlujstwo"

Od końca września tego roku trwa modernizacja systemu reklam na I linii metra. Prace prowadzone przez firmę Ströer budzą jednak wątpliwości. Stacje zostały dosłownie zalane ogromnymi podświetlanymi reklamami, a media zaczęły pisać o "reklamozie".

Ledwie przed kilkoma dniami pojawiły się informacje o tym, że na stacjach Ursynów i Służew zamontowano nowe nośniki reklamowe, które zasłaniają unikatowe ceramiczne mozaiki. Stanowczy sprzeciw wobec takich działań wyrazili varsavianiści. Jak podkreślił jeden z nich, Jakub Jastrzębski, są one jednym z reliktów pierwotnej koncepcji wystroju warszawskiego metra z lat 80. XX wieku. Wcześniej pisano o zasłanianiu podświetlanymi reklamami nazw stacji i niechlujnym naklejaniu nowych napisów. Cytowani przez media pasażerowie nie kryli oburzenia działaniami Ströera. Problemu nie widzi jednak Metro Warszawskie, którego rzecznik Anna Bartoń kwituje sprawę krótko: "Prace nie są jeszcze zakończone".

Działania te prowadzone są w czasie, gdy na stole leży wniosek o przedłużenie umów ze Ströer Polska.

Umowy z firmą Ströer na reklamy w metrze zostaną przedłużone?

Aktualna umowa Metra Warszawskiego ze Ströer Polska dotycząca reklamy w wagonach obowiązuje do 31 grudnia tego roku. Z kolei ta na obsługę powierzchni reklamowych na stacjach metra kończy się dopiero w październiku przyszłego roku. Mimo to, podjęto decyzję o rozpoczęciu procedury mającej na celu już teraz wyrażenie zgody na przedłużenie obu umów. Z takim wnioskiem do Metra Warszawskiego zwróciła się firma Ströer.

Skąd decyzja o wszczęciu procedury przedłużenia obu umów już teraz? Dlaczego nie jest brane pod uwagę ich rozdzielenie z możliwością rozpisania przetargu na obsługę powierzchni reklamowych na stacjach? Metro Warszawskie przekonuje tu, że nośniki na stacjach są częścią systemu reklam w pociągach, co umożliwia operatorowi przekaz spójnych treści reklamowych w ramach ww. umów (stacje i tabor).

– Dlatego też reklama w metrze nie powinna być rozpatrywana w ramach odrębnych umów i realizujących ją podmiotów – przekazała nam rzecznik metra.

"Nie powinna", co jednak nie znaczy, że nie może. Jest to wyłącznie decyzja Metra.

Tylko Ströer. Inne firmy bez szans na reklamę w metrze?

Choć obowiązujące obecnie umowy dają obu stronom możliwość ich przedłużenia, zastanawiającym wydaje się fakt, że nie podjęto próby wyłonienia korzystniejszej oferty. Na jakiej podstawie stwierdzono, że inni operatorzy rynku nie mają zdolności, aby skutecznie i bez straty dla Metra administrować systemem reklamowym?

Swoje przekonanie o tym, że to Ströer Polska jest jedynym słusznym wyborem i gwarantuje najkorzystniejsze warunki z tytułu najmu powierzchni Metro Warszawskie opiera na raporcie sporządzonym przez Izbę Gospodarczą Reklamy Zewnętrznej, który "daje gwarancję rzetelnej i obiektywnej analizy". Jak przekazała nam Anna Bartoń, wynikające z niego kluczowe wnioski, to:

  • niska rentowność branży OOH,
  • brak możliwości uzyskania większych opłat w ciągu dwóch kolejnych lat,
  • wyłonienie w ciągu najbliższych dwóch lat ewentualnego nowego kontrahenta może przyczynić się do znaczącego ograniczenia przychodów Metra Warszawskiego,
  • rekomendacja do przedłużenia umów w kontekście wymaganych umową nakładów na modernizacje nośników reklamowych, poniesionych przez Ströer, które nie zwróciły się z uwagi na sytuację związaną z COVID-19.

Co ciekawe, przekonanie o stabilności przychodów od firmy Ströer nie zostaje zachwiane mimo umorzenia jej wcześniej blisko 2 mln zł czynszu i rozłożenia kolejnych płatności w wysokości blisko 15 mln na trzy lata. W odpowiedzi na pytanie w tej sprawie rzecznik Metra Warszawskiego kieruje uwagę na inne tory. Przywołuje zapisy umowy, w myśl których Ströer Polska realizuje inwestycje w ramach projektu "Reklama w Metrze 2020+" o docelowej wartości ponad dwukrotnie przekraczającej wymagane przez Metro Warszawskie nakłady, które zgodnie z deklaracją firmy wyniosą ponad 50 mln zł.

Konsultacje z innymi firmami reklamowymi? "Były". Tylko nie wiadomo z którymi

Dyrektor Biura Prasowego Metra Warszawskiego zapewnia, że raport Izby Gospodarczej Reklamy Zewnętrznej nie był jedyną podstawą oceny sytuacji na rynku reklamy zewnętrznej. Jak podkreśla, niezależnie od niego były prowadzone konsultacje z przedstawicielami największych firm reklamowych obecnych w Polsce. Kiedy jednak pytamy z jakimi konkretnie firmami rozmawiano albo chociaż jakie były wnioski z tych rozmów, odpowiedzi nie dostajemy.

AMS zainteresowana przetargiem. Metro obiecało spotkanie

Postanowiliśmy sprawdzić, czy inne firmy miały okazję konkurować z firmą Ströer, czy rzeczywiście - jak zapewnia Anna Bartoń - były prowadzone z nimi konsultacje. Wysłaliśmy pytanie m.in. do należącej do spółki Agora agencji reklamy zewnętrznej AMS.

W odpowiedzi jaką uzyskaliśmy, agencja poinformowała, że biorąc pod uwagę termin wygaśnięcia umowy na operatora reklamy w wagonach metra, w dniu 20 września 2022 roku zwróciła się do zarządu Metra Warszawskiego o informację w sprawie planowanego przetargu, wyrażając przy tym wstępne zainteresowanie startem w takim postępowaniu.

"Nasze wystąpienie ponowiliśmy w listopadzie br. Jednocześnie skierowaliśmy pismo do Biura Ładu Korporacyjnego Urzędu m.st. Warszawy w sprawie organizacji przetargu. Według ustnych informacji przekazanych przez przedstawiciela Metra Warszawskiego, planowane jest zaproszenie nas na spotkanie w tej sprawie" – przekazała agencja.

"Jeżeli idzie o reklamę na stacjach, to z naszego punktu widzenia termin wygaśnięcia umowy w tym zakresie jest na tyle odległy, że nie podejmowaliśmy w tej sprawie żadnych działań" – dodano.

Reklama w metrze. Kiedy decyzja ws. przedłużenia umów ze Ströer?

Obietnica Metra Warszawskiego złożona AMS dotycząca spotkania jest o tyle zastanawiająca, że z informacji uzyskanych przez nas od Anny Bartoń jasno wynika, że żaden przetarg - przynajmniej na tę chwilę - planowany nie jest. Jak stwierdziła rzecznik, "w przypadku nieprzedłużenia umów i konieczności ogłaszania kolejnych przetargów należy się liczyć z wystąpieniem ryzyka utraty przychodów w czasie niezbędnym na przeprowadzenie i rozstrzygnięcie kolejnego postępowania, przejęcia przez firmę użytkowanego systemu i jego ponownego uruchomienia".

Decyzja Zgromadzenia Wspólników Spółki Metro Warszawskie ws. przedłużenia umów ze Ströer spodziewana jest "w najbliższym czasie". Mając na uwadze datę końcową obecnie obowiązującej umowy, powinno to nastąpić do końca roku.

od 16 lat

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera
Wideo

Komentarze 8

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

A
Andy
6 grudnia, 21:45, Gość:

Szukacie afery? No to może napiszcie o tych SIEDMIUSET MILIONACH, które PiS dorzucił do DWÓCH MILIARDÓW, na kampanię wyborczą w TVP.

I jeszcze jakieś 1,5 mld zł przepuszczone na elektrownię węglową w Ostrołęce, Nie mówiąc już o takich "drobiazgach" jak np. kilkadziesiąt milionów na wybory kopertowe, skutkujące wydaniem ustawy bezkarność plus.

G
Gość
Szukacie afery? No to może napiszcie o tych SIEDMIUSET MILIONACH, które PiS dorzucił do DWÓCH MILIARDÓW, na kampanię wyborczą w TVP.
G
Gość
6 grudnia, 20:08, waly warszawskie:

pelowski politykier z rodziny esbekow nastepca bylej deweloperki starych kamienic i wlascicieli 120 letnich

Kłamiesz

w
waly warszawskie
pelowski politykier z rodziny esbekow nastepca bylej deweloperki starych kamienic i wlascicieli 120 letnich
G
Gość
A ile polska straciła na zakupach Błaszczaka? :) Robionych bez przetargu, zastanowienia i jakiegokolwiek sensu.
G
Gość
6 grudnia, 19:20, Gość:

Gadzinówka KŁAMIE

Nikoniuk co nie masz gdzie [wulgaryzm]?

G
Gość
Nieudacznik, szkodnik prezydentem stolicy Polski, tak idioci wybrali.
G
Gość
6 grudnia, 19:20, Gość:

Gadzinówka KŁAMIE

stale to piszesz zajobie, to czego tu siedzisz

Wróć na i.pl Portal i.pl