Samochód z Polski. Stellantis rozpędza produkcję Jeepa. Jeszcze w tym roku kolejny model

Mariusz Michalak
Opracowanie:
Obecnie zakład Stellantis w Tychach zatrudnia ponad 2,2 tys. osób. Linia Jeepa nie została zbudowana od podstaw; wcześniej służyła do produkcji innych modeli.
Obecnie zakład Stellantis w Tychach zatrudnia ponad 2,2 tys. osób. Linia Jeepa nie została zbudowana od podstaw; wcześniej służyła do produkcji innych modeli. Kamil Rogala
Tyska fabryka samochodów Stellantis, która w styczniu br. rozpoczęła produkcję modelu Jeep Avenger, w tym roku może wytworzyć nawet kilkadziesiąt tysięcy aut tego modelu. Jeszcze w 2023 r. na tej samej linii rozpocznie się produkcja jednego z modeli Fiata, a w przyszłym roku – Alfy Romeo.

Spis treści

Uruchomienie produkcji trzech nowych modeli – w tym przede wszystkim elektrycznych i hybrydowych – to część ogłoszonego w 2020 roku planu rozwojowego tyskiej fabryki, wartego w sumie ok. 170 mln euro.

Fabryka w Tychach. Taki był plan

„Realizujemy ogłoszony wówczas plan zgodnie z przyjętym harmonogramem. Tak jak zakładaliśmy, na przełomie lat 2022/23 pojawił się Jeep Avenger, w tym roku rozpoczniemy produkcję nowego modelu Fiata, a w przyszłym jednego z modeli Alfy Romeo” – poinformował w środę dyrektor tyskiego zakładu Tomasz Gębka, nie zdradzając szczegółów dotyczących nowych modeli.

COMPONENT {"component":"single_article","params":{"id":" 24552697 "}}

COMPONENT {"component":"subheading","params":{"id":"fabryka-w-tychach-jakie-auta-tu-powstaja","text":"Fabryka w Tychach. Jakie auta tu powstają? "}}

Obecnie głównym modelem fabryki w Tychach pozostaje wytwarzany tam od ponad 15 lat Fiat 500. W zakładzie powstają także Lancia Ypsilon oraz Abarth. W ub. roku fabryka wyprodukowała łącznie ponad 167,3 tys. aut, które trafiły do 54 krajów świata - najwięcej do Włoch (37 proc.), Hiszpanii (12 proc.), Francji i Wielkiej Brytanii (po 11 proc.) i Niemiec (10 proc.).

Przedstawiciele tyskiego zakładu nie sprecyzowali, ile egzemplarzy Jeepa Avengera może w tym roku zjechać z linii produkcyjnej. Według nieoficjalnych informacji dotąd w Europie złożono ok. 40 tys. zamówień na ten model. Liczba ta prawdopodobnie wzrośnie po niedawnym ogłoszeniu, że na rynkach włoskim, hiszpańskim i polskim Avenger będzie sprzedawany nie tylko w wersji elektrycznej, ale też spalinowej.

„Jesteśmy jedyną fabryką w Europie, której auta trzykrotnie zdobyły prestiżowy europejski tytuł samochodu roku. W przypadku Fiata 500, którego sprzedano ponad 2,7 mln egzemplarzy, i Fiata Pandy, który kupiło prawie 2,5 mln klientów, przełożyło się to na wysokie wyniki sprzedaży. Liczymy, że podobnie będzie z Avengerem” – mówił w środę dyrektor Tomasz Gębka, wyrażając przekonanie, że zakład elastycznie dostosuje się do potrzeb europejskiego rynku.

Fabryka w Tychach. Jedna linia, kilka modeli

Obecnie modele Fiat 500, Abarth 500 i Lancia Ypsilon produkowane są w tyskiej fabryce na jednej linii (w systemie dwuzmianowym), natomiast do uruchomionej w styczniu linii Jeepa (która pracuje na jedną zmianę) w tym i przyszłym roku dojdą kolejne modele Fiata i Alfy Romeo. Docelowa wydajność linii to ok. 45 samochodów na godzinę, czyli ponad 330 na jedną zmianę. W skali roku oznacza to zdolność produkcyjną powyżej 80 tys. aut, przy pracy na jedną zmianę.

Obecnie zakład Stellantis w Tychach zatrudnia ponad 2,2 tys. osób. Linia Jeepa nie została zbudowana od podstaw; wcześniej służyła do produkcji innych modeli. Przedstawiciele fabryki podkreślili, że w ramach wartej ok. 170 mln euro inwestycji udało się zaadaptować wiele działających w zakładzie urządzeń (m.in. specjalistyczne roboty w spawalni) do nowych zadań, co znacząco obniżyło koszty projektu.

Motoryzacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Dyrektor fabryki potwierdził, że – podobnie jak inne zakłady branży motoryzacyjnej – zmaga się ona z zakłóceniami w dostawach komponentów do produkcji. Krótko po pandemii problemy dotyczyły głównie półprzewodników i elementów elektroniki, obecnie – także wielu innych materiałów, w tym tworzyw sztucznych czy elementów metalowych. Wymaga to elastyczności w prowadzeniu produkcji, która jednak – jak zapewnili przedstawiciele fabryki – nie jest całkowicie zatrzymywana, jak zdarzało się to w zeszłym roku.

Jeep Avenger z Polski. Pierwszy taki model

Wytwarzany w Tychach Jeep Avenger, wyróżniony tytułem europejskiego samochodu roku 2023, jest pierwszym w historii tej marki modelem z napędem elektrycznym (BEV). Ma ok. 400 km zasięgu w cyklu mieszanym i 550 km w cyklu miejskim. Szybką ładowarką w niespełna pół godziny można doładować baterię do ok. 80 proc. Pojazd jest przeznaczony na rynki europejskie. To także pierwszy Jeep i pierwszy elektryk wytwarzany w Polsce.

„Jesteśmy pierwszą w Polsce fabryką, która w sposób seryjny produkuje samochody elektryczne. Czujemy się w pewnym sensie pionierami” – powiedział dyr. Gębka, wskazując, że Avenger to w zamyśle samochód miejski, rodzinny.

Auto jest wyposażone w 400-woltowy elektryczny układ napędowy nowej generacji, łączący w sobie wytwarzany we Francji silnik elektryczny o mocy 156 KM i momencie obrotowym 260 Nm oraz akumulator o pojemności 54 kWh. Tzw. pakiety bateryjne Jeepa są składane na miejscu w Tychach z 17 elementów. Silniki Pure Tech w wersji spalinowej pochodzą z innej tyskiej fabryki - również należącej do Stellantisa.

W zakładzie w Tychach odbywa się pełny cykl produkcyjny oparty o pracę czterech wydziałów: tłoczni (zarządzanej przez zewnętrznego dostawcę), zautomatyzowanej w 99,5 proc. spawalni, lakierni (zautomatyzowanej w ponad 90 proc.) oraz montażu obejmującego dwie linie produkcyjne i linię montażu baterii.

Od momentu uruchomienia produkcji w 1975 r. do grudnia 2022 r. fabryka w Tychach wyprodukowała 10,8 mln samochodów, a wraz z zakładem w Bielsku-Białej - 12,5 mln aut. Głównym wytwarzanym na miejscu modelem samochodu jest Fiat 500 – w minionych 15 latach wyprodukowano ok. 2,7 mln egzemplarzy tego auta, co czyni je drugim najpopularniejszym modelem w historii tyskiej fabryki. W tyskim zakładzie powstaje też Abarth 595 i Lancia Ypsilon.

W liczbie 12,5 mln wyprodukowanych egzemplarzy największy udział ma popularny maluch - Fiat 126p, którego łącznie w Bielsku-Białej i Tychach powstało ponad 3,3 mln sztuk. Drugie miejsce zajmuje model 500 z wynikiem blisko 2,7 mln egzemplarzy (Fiat i Abarth łącznie), a trzecie Fiat Panda, którego tyska fabryka wyprodukowała niespełna 2,2 mln. Cała lista modeli produkowanych w Tychach i Bielsku-Białej liczy ponad 20 pozycji.

Oprócz zakładu w Tychach (dawnej fabryki Fiata) do koncernu Stellantis należy także fabryka aut dostawczych Stellantis Gliwice, która rozpoczęła seryjną produkcję wiosną ub. roku. Portfolio tego zakładu obejmuje modele: Opel Movano, Peugeot Boxer, Citroen Jumper - każdy dostępny w trzech długościach i dwóch wysokościach.

Źródło:

Polska Agencja Prasowa

Komentarze 1

Komentowanie zostało tymczasowo wyłączone.

Podaj powód zgłoszenia

L
Love and Rockets
Dobrze że ten Jeep będzie też z silnikiem benzynowym 1.2 turbo. Elektryki się jednak słabo sprzedają.
Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Piękny wolej Casha ucieszył Stadion Śląski. Polska ukąsiła Mołdawię

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Lewandowski pojawił się na ławce i szybko z niej zniknął. Dlaczego?

Wróć na i.pl Portal i.pl