System MEVO w Gdańsku
MEVO to system bezobsługowych wypożyczalni rowerów miejskich, który w Obszarze Metropolitalnym Gdańsk - Gdynia - Sopot rozpoczął funkcjonowanie 26 marca 2019. Projekt miał problemy i zawieszony został już 29 października tego samego roku.
MEVO 2.0 w Gdańsku
Na początku 2022 postanowiono, że rowerem miejskim pojedziemy w metropolii dopiero na wiosnę 2023 roku. Umowa została podpisana w Europejskim Centrum Solidarności przez szefów zamawiającego system stowarzyszenia gmin metropolii i firmy – lidera konsorcjum wykonawców.
Zdajemy sobie sprawę ze skali MEVO i z tego, ile znaczy on dla mieszkańców Pomorza. Zrobimy wszystko, co w naszej mocy, by spełnić te wymagania – obiecywał po parafowaniu dokumentu Jordi Cabanas, dyrektor zarządzający City Bike Global.
Rzeczywiście, mieszkańcy aglomeracji polubili rower metropolitalny, gdy przez sześć miesięcy był dostępny w 2019 roku.
MEVO było dla nas wielką radością, a potem w smutku kończyliśmy pierwszy etap – mówił podczas podpisania umowy Michał Glaser prezes zarządu Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. - Cieszę się, że w 2023 roku mieszkańcy aglomeracji będą korzystać z nowoczesnych rowerów MEVO 2.0 – deklarował.
Nowe rowery MEVO na Pomorzu
MEVO 2.0 ma wrócić na teren Obszaru Metropolitalnego Gdańsk-Gdynia-Sopot. Operator zapewnia wymianę całej flotę na Pomorzu. Nowe rowery City Bike Global dostarczone zostaną w ramach obowiązującej umowy, bez ponoszenia dodatkowych kosztów przez samorządy.
Propozycja hiszpańskiej spółki City Bike Global, która szykuje się do uruchomienia systemu rowerowego w ciągu najbliższego roku, podyktowana jest głównie troską o wizerunek systemu najwyższej jakości - komentuje Katarzyna Kołodziejska, p.o. rzecznika prasowego OMGGS. - Rowery Mevo będą jeździć po ulicach 16 gmin metropolii przez 6 lat.
Stary sprzęt trafi m.in. do urzędników, a baterie na Politechnikę Gdańską
Pozostałe rowery zostaną wystawione na sprzedaż - wyjaśnia Kołodziejska. - Baterie z rowerów elektrycznych Mevo 1.0 mają zostać przekazane studentom Politechniki Gdańskiej. Młodzi naukowcy pracujący nad uruchomieniem nowoczesnego samochodu elektrycznego zbadają możliwości ich zastosowania w projektowanym pojeździe.
MEVO 2.0 - dla kogo?
Do dotychczasowych 14 samorządów: Gdańsk, Gdynia, Sopot, Żukowo, Reda, Pruszcz Gdański, Tczew, Sierakowice, Rumia, Somonino, Stężyca, Kartuzy, Puck i Władysławowo, dołączyły Kolbudy i Kosakowo.
Do dyspozycji mieszkańców będzie 4099 rowerów oraz 717 stacji:
- w Gdańsku - 2 226 rowerów i 368 stacji
- w Gdyni - 1 137 rowerów i 144 stacje
- w Sopocie - 170 rowerów i 28 stacji
- w Tczewie - 125 rowerów i 28 stacji
- w Rumi - 79 rowerów i 23 stacje
- w Pruszczu Gdańskim - 92 rowery i 29 stacji
- w Redzie - 39 rowerów i 17 stacji
- w Kartuzach - 60 rowerów i 16 stacji
- w Pucku - 22 rowery i 14 stacji
- we Władysławowie - 44 rowery i 20 stacji
- w Sierakowicach- 15 rowerów i 5 stacji
- w Żukowie 20 rowerów i 5 stacji
- w Somoninie 10 rowerów i 2 stacje
- w Stężycy 10 rowerów i 2 stacje
- w Kosakowie 30 rowerów i 11 stacji
- w Kolbudach 20 rowerów i 5 stacji
MEVO 2.0 - sonda
**Nowy system MEVO 2.0 już powoli wkracza w życie mieszkańców Gdańska. Wyszliśmy na ulice, by spytać gdańszczan, co sądzą o systemie i czy chętnie z niego korzystają.
Myślę, że przydałyby się mieszkańcom Gdańska. Zawsze to będzie jakaś ekologiczna alternatywa na samochód, autobus bądź hulajnogę
No myślę, że jak najbardziej ok. to dobry sposób na to, żeby ułatwić komunikację tym, którzy są jej pozbawieni. Nie mają samochodów albo nie chcą korzystać na przykład z tramwajów czy SKM.
Myślę, że jakbym miała czas, to bym skorzystała, bo opcja jak najbardziej fajna. Lubię jeździć na rowerze.
[b]Zobaczcie wideo i opinie mieszkańców Gdańska**

Sonda "Dziennika Bałtyckiego". Jak mieszkańcy Gdańska ocenia...