Sportowa wersja Hondy Civic ma już ćwierć wieku i wciąż się rozwija

Kazimierz Sikorski
Kazimierz Sikorski
Materiały prasowe
Niektóre modele samochodów niemal od zarania stały się kultowymi. Tak było ze sportową Hondą Civic. Mimo ćwierć wieku myśli o kolejnych modelach.

Kultowy Civic Hondy obchodzi w tym roku dwie rocznice: 50 lat produkcji i 25-lecie wersji sportowej, sprawdzonej w wyścigach linii Type R, która stała się wyznacznikiem dla tego, czym powinien być hot hatch.

Choć inne warianty Civic są bardziej przystępne niż Type R, to w najwyższym stopniu ucieleśniają filozofię, jaka towarzyszy jej rozwojowi, dzięki doskonałej inżynierii i atrakcyjnej dynamice jazdy. W kolejnych sześciu generacjach Type R formuła ewoluowała, by klienci otrzymywali najsprawniejszego z hatchbacków, napędzanych na przednią oś, z silnikiem umieszczonym z przodu.

EK9 (1997-2000): Type R, dostępny dla każdego
Historia linii Type R sięga modelu Honda NSX Type R z 1992, który zdominował rynek pod względem osiągów i właściwości dynamicznych, jednak był dostępny w ograniczonej liczbie egzemplarzy. Filozofia Type R wykorzystana w modelu Civic opierała się na podobnej koncepcji inżynierskiej, jaka obowiązywała w Integrze i NSX – samochód miał oferować emocje za kierownicą.
Wersja EK9 była oferowana wyłącznie w Japonii i charakteryzowała się wysokiej klasy specyfikacją: m.in. ręcznie montowanym 1,6-litrowym silnikiem DOHC VTEC, który generował moc 116 KM na litr pojemności skokowej oraz lekką, spawaną konstrukcją, która przyczyniła się do osiągnięcia masy pojazdu 1050 kg. Atrybuty te wzmacniał śrubowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu (LSD) oraz specjalne elementy zawieszenia, które odmieniły dynamikę prowadzenia modelu. EK9 doczekał się znakomitych recenzji i zapoczątkował pogoń za opracowaniem najlepszego hatchbacka z silnikiem z przodu oraz napędem na przednie koła.

EP3 (2001 - 2005) Europejska wersja Type R.
Po sukcesie modelu pierwszej generacji, druga generacja trafiła do Europy; po części dzięki temu, że zaczęto ją produkować w Wielkiej Brytanii. Wprowadzono nowy, 2,0-litrowy silnik DOHC i-VTEC serii "K", który odkrył ogromny potencjał, drzemiący w wolnossącym silniku dwulitrowym. Model wyposażono w zmodernizowane hamulce, sześciostopniową skrzynię biegów oraz nadwozie, w którym zastosowano specjalną stal, poprawiającą sztywność statyczną o 80% w stosunku do EK9. Zastosowanie wahaczy do regulacji zbieżności z przodu i zawieszenia reaktywnego z podwójnymi wahaczami z tyłu, połączone z nowym elektrycznym wspomaganiem układu kierowniczego (EPS) o zmiennych przełożeniach (VGR) dało doskonałe wyczucie reakcji układu kierowniczego.

FN2/ FD2 (2007-2011) Type R - dwie drogi
Civic Type R trzeciej generacji był wyjątkowy, bo modele europejskie i japońskie różniły się. Europa otrzymała hatchbacka, opartego na modelu FN2, który zachował silnik o pojemności 2 litrów, ale otrzymał nowe podwozie, dzięki któremu zbiornik paliwa trafił pod przednie siedzenia, poprawiając przestronność i elastyczność wnętrza. Japońskim klientom dano sedana FD2, który oferował mocniejszy silnik K20A, śrubowy mechanizm różnicowy LSD i potężny układ hamulcowy Brembo. Zwiększoną masę sedana zniwelowano poprzez zastosowanie klejów konstrukcyjnych w miejsce spawów oraz poprzez wprowadzenie aluminium, zarówno w elementach podwozia, jak i w poszycia nadwozia.

FK2 (2015-2017) Wprowadzenie VTEC Turbo
Zmiana oczekiwań rynku i uregulowań sprawiła, że zwrot w kierunku turbodoładowania był nieunikniony. Inżynierowie Hondy dopracowali 2,0-litrowy, turbodoładowany silnik K20C1, który dzięki mocy 310 KM oferował oszałamiającą reakcję na naciśnięcie pedału przyspieszenia. Aby lepiej kontrolować znaczny wzrost mocy.

Civic Type-R z 2015 rozpędzał się do „setki” w 5,7 sekundy i był wyposażony w przednie tarcze o dużej średnicy (351 mm), które stanowiły część wyczynowego układu hamulcowego Brembo. FK2 okazał się świetną bazą dla samochodu wyścigowego.

FK8 (2017-2022) Idealny sportowy hatchback
Zaprezentowany w 2017 roku FK8 był rozwinięciem koncepcji Civica Type R. Jako ewolucja modelu FK2, samochód zyskał wiele nowych rozwiązań, takich jak adaptacyjne amortyzatory, czy udoskonalenia silnika K20C1, które zwiększyły jego moc do 320 KM. Zewnętrzny pakiet spoilerów wraz z niemal płaską podłogą, przyczyniły się do tego, że Type R tej generacji „kleił się” do nawierzchni. Model zadebiutował również w USA, w regionie, który jest liderem globalnej sprzedaży Type R.

FL5 (2022-) Idealny model sportowy 2.0
Nowa generacja modelu, która trafi na rynek w tym roku, udoskonala i unowocześnia technologie, które były rozwijane przez kilka generacji. Nowe systemy i udoskonalone elementy aerodynamiczne podniosły poprzeczkę pod względem osiągów. Jednak wyraźne wskazówki rozwojowe całej linii można odnaleźć już w FD2, w której modyfikacje doprowadziły do stworzenia najszybszego, najbardziej atrakcyjnego pod względem wrażeń z jazdy Civica Type R, jaki powstał. Civic Type R w wersji na rok 2022, który już bije rekordy na torze Suzuka.

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Powrót reprezentacji z Walii. Okęcie i kibice

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Materiał oryginalny: Sportowa wersja Hondy Civic ma już ćwierć wieku i wciąż się rozwija - Gazeta Wrocławska

Wróć na i.pl Portal i.pl