Do tej pory konserwację przeszły dwa tarpany, trzeci przechodzi renowację. Łącznie pracom konserwatorskim zostaną poddane wszystkie reprezentatywne modele i odmiany samochodu rolniczego marki Tarpan, od modelu 233 Standard z 1978 roku do modelu D239 z roku 1992, będące w posiadaniu muzeum. Konserwację sześciu samochodów rolniczych marki Tarpan sfinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego oraz Urzędu Marszałkowskiego Województwa Wielkopolskiego”
Czytaj też: Tarpan powstawał w Poznaniu
Muzeum Narodowe Rolnictwa w Szreniawie chce utworzyć na swoim terenie pierwsze w Polsce monograficzne muzeum poświęcone wyłącznie jednej marce polskiego samochodu. Muzeum Tarpana zostanie ulokowane w budynku dawnej obory, której wnętrze przypomina halę produkcyjną z lat 70. ubiegłego stulecia.
Ekspozycja została podzielona na trzy główne zagadnienia tematyczne: ludzie, samochody, fabryka. Znajdą się na niej eksponaty, gabloty z obiektami i opisy na displayach z najważniejszymi informacjami w kilku językach, w tym będzie także wersja dla osób niesłyszących.
Pierwszą serię 250 samochodów rolniczych marki Tarpan 233 wyprodukowała Fabryka Samochodów Rolniczych „POLMO” w Antoninku pod Poznaniem. W Muzeum Tarpana znajdą się wszystkie najbardziej istotne typy i odmiany samochodu, w tym zrekonstruowany zostanie egzemplarz przedprodukcyjny modelu 233 z 1972 r., model 237 (m.in. odmiany specjalne: pojazdy dla fotoreporterów z okazji pielgrzymek papieskich Jana Pawła II), aż po odmiany z silnikiem Diesla (237D i 239D), czy model auta wielozadaniowego Honker, który zakończył historię tarpanów.
Przedstawiciel Muzeum Narodowego Rolnictwa w Szreniawie zwracają uwagę na rewolucyjne rozwiązania, które zastosowano w Tarpanie. Należy do nich tylna przesuwna ścianka kabiny samochodu, której przesunięcie w przód lub w tył pozwalało na powiększenie kabiny pasażerskiej, tworząc miejsce do przewozu sześciu osób lub też powiększenie przestrzeni ładunkowej (wtedy na przednich siedzeniach było miejsce dla trzech pasażerów). Ruchoma ścianka tylna kabiny pozwalała w kilka chwil przekształcić rolniczego pick-upa w stosunkowo wygodny samochód dla licznej wiejskiej rodziny.
POLECAMY
