Tak duże odbicie zaskoczyło całą branżę. "Tegoroczne lato pokazało też, że klienci tęsknili za tą rozrywką"

OPRAC.:
Maciej Badowski
Maciej Badowski
Polski rynek escape roomów ma za sobą bardzo trudne 3 lata.
Polski rynek escape roomów ma za sobą bardzo trudne 3 lata. Grzegorz Olkowski/ Polska Press
Polska branża escape roomów, która jeszcze w 2018 roku była jedną z najsilniejszych w Europie, wraca do ofensywy. - W czerwcu i lipcu odnotowaliśmy wzrost zainteresowania pokojami o 40 proc.- mówi ekspert.

Polski rynek escape roomów ma za sobą bardzo trudne 3 lata. Po problemach administracyjnych i fali zamknięć z 2019 roku - w ostatnich kilkunastu miesiącach swoje piętno odcisnęła pandemia. Mimo to polska branża, która jeszcze w 2018 roku była jedną z najsilniejszych w Europie, wraca do ofensywy

- W 2021 roku rynek escape roomów to nie tylko tradycyjne pokoje zagadek dla grup znajomych. To też rozgrywki online w formacie live cam, gry typu point and click na urządzenia mobilne albo zagadkowe gry plenerowe. Z kolei biznes korzysta z takich działań, jak przeprowadzenie w escape roomach akcji HR-owych, pokoi mobilnych na eventy czy budowania scenografii na zamówienie. Tegoroczne lato pokazało też, że klienci tęsknili za tą rozrywką. W czerwcu i lipcu odnotowaliśmy wzrost zainteresowania pokojami - z perspektywy ogólnopolskich rezerwacji dokonywanych przez nasz marketplace - względem ubiegłego roku o około 40 proc. Jeszcze bardziej zaskoczył nas sierpień, który był lepszy od lipca o dodatkowe 35 proc. – mówi Bartosz Idzikowski z serwisu Lock.me.

Prognozy się nie sprawdziły

Jeszcze w styczniu 2019 roku działało w Polsce 1015 pokoi zagadek. Po fali zamknięć i pierwszym lockdownie związanym z pandemią we wrześniu 2020 roku było już ich tylko około 550. W jesienny lockdown (który przeciągnął się do czerwca 2021 roku) ze zrozumiałych względów branża wchodziła więc pełna niepewności. Spodziewano się większej skali upadłości, wstrzymania inwestycji i bardzo stopniowego powrotu ruchu nawet po pełnym zdjęciu obostrzeń.

- Ostatni rok upłynął pod znakiem pandemii i zawieszenia. Niemniej przekonanie o sensie tej rozrywki pozwoliło nam nie tylko przetrwać, ale i się rozwijać. Determinacja, by pozostać na powierzchni doprowadziła do innowacyjnych i kreatywnych działań. Poza otworzeniem sklepu internetowego z gadżetami i grami planszowymi, uruchomiliśmy specjalne wersje pokoi przeznaczone do rozgrywek online przed komputerem, z których chętnie korzystają firmy szukające ciekawej i dostępnej w pandemii integracji pracowników – eylicza Barbara Otulska, właścicielka firmy Mysterious Room.

Według danych serwisu Lockme, na początku października 2021 roku funkcjonuje w Polsce ok. 490 escape roomów. Oznacza to, że przez ostatni rok kilkadziesiąt z nich zniknęło z map. To jednak nie daje pełnego obrazu sytuacji. Znaczna część polskich firm escape roomowych nabiera tempa, notuje wyjątkowy poziom rezerwacji i inwestuje w nowe pokoje, które są odpowiedzią na ewolucję branży.

Co dalej?

Odwiedzając escape roomy coraz częściej można trafić do pomieszczeń, których scenografie i technologie przypominają plany filmowe. Elementy „otwartego świata” znane ze współczesnych gier wideo, proste roboty, którymi należy sterować, aby wykonać zadanie, windy transportujące uczestników z jednego pomieszczenia do drugiego, w 100 proc. elektroniczne zagadki czy druk 3d – to tylko przykładowe rozwiązania stosowane w najbardziej zaawansowanych pokojach.

Pracownicy poziomu początkowego mogą liczyć na stawkę godzinową rozpoczynającą się od 22,5 zł brutto/godz. oraz dodatkową miesięczną premię

Boże Narodzenie 2021. Amazon zatrudni 9 tysięcy pracowników ...

W trakcie pandemii popularność zdobyły escape roomy live cam, które pozwalają integrować rozproszone zespoły. Jest to nowy sposób na rozgrywkę w prawdziwych pokojach zagadek, ale przed komputerem. Po zalogowaniu do panelu na żywo zespół prowadzi „mistrza gry” wydając mu polecenia, rozwiązuje kolejne łamigłówki i w ten sposób przechodzi całą fabułę. Wiele wskazuje więc na to, że escape roomy wracają do formy.

– W takiej sytuacji trudno jest reklamować zawyżoną cenę, ponieważ „zjedliśmy” nasz dowód. Aby ustrzec się podobnych doświadczeń, przed zjedzeniem posiłku zażądajmy podania jego wagi i ceny. Jeśli mamy wątpliwości, poprośmy o zważenie posiłku w naszej obecności. Próby oszustwa „na wadze” to wykroczenie i można zgłaszać ten fakt na policję. Dodatkowo o sprawie warto powiadomić Inspekcję Handlową – mówi Małgorzata Miś, prezes Stowarzyszenia AQUILA

Sprawdź jak nieuczciwi sprzedawcy oszukują w lokalach gastro...

emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Strefa Biznesu: Uwaga na chińskie platformy zakupowe

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

Nikt jeszcze nie skomentował tego artykułu.
Wróć na i.pl Portal i.pl