Od wejścia Taxify do Lublina policja i ITD przeprowadziła 26 kontroli kierowców przewożących ludzi w oparciu o aplikację. Czternaście skończyło się karami w wysokości 12-14 tys. zł. Pozostałe są postępowania są w toku.
- Poprawy nie widać. Każda kontrola kierowców działających w oparciu o aplikację kończy się stwierdzeniem nieprawidłowości w zakresie braku właściwej licencji - mówi Paweł Gruszka z Wojewódzkiego Inspektoratu Transportu Drogowego w Lublinie.
W każdym przypadku inspektorzy stwierdzili brak wymaganej licencji oraz niespełnienie kryterium konstrukcyjnego. W wielu przypadkach kierujący nie mieli wymaganych badań lekarskich i psychologicznych. To ostatnie zmienia się na lepsze.
- Kierowcy nie znają zaakceptowanego przez siebie regulaminu usług. Wynika z niego, że przewoźnikiem jest konkretny podmiot świadczący usługę transportową i aplikacja nie ponosi odpowiedzialności za przestrzeganie przepisów przez kierowcę - mówi Paweł Gruszka.
Taxify zmienia nazwę
Taxify działa w Lublinie od października ubiegłego roku. Od tego czasu inspektorzy i policja zwracają kierowcom uwagę na nieprawidłowości. Ostatnio właściciel aplikacji postanowił zmienić jej nazwę. Już nie jest to Taxify, ale Bolt.
- Nowa nazwa, Bolt, oznacza szybkość i łatwe przemieszczanie się - dokładnie takie powinno być poruszanie się po mieście, czy to samochodem, czy hulajnogą, czy podczas korzystania z transportu publicznego. Bolt oznacza w języku angielskim piorun, co podkreśla również nasze przekonanie o tym, że przyszłość transportu będzie elektryczna - wyjaśnia Markus Villig, założyciel i szef firmy Bolt.
Jak pokazują dane firmy, klienci dobrze oceniają jakość przewozów. Średnia ocen dla kierowców w Lublinie to 4,87 gwiazdki (w skali do 5 gwiazdek). Większość przejazdów zaczyna i kończy się w okolicach Starego Miasta, ale sporo jest też na trasie Lublin-Lotnisko Świdnik. Zdecydowanie więcej kursów odbywa się w weekend i wieczorami, od piątku popołudnia do później niedzieli. Średnia długość przejazdu to niewiele ponad 5 km.
Wywodząca się z Estonii marka działa w ponad 30 krajach na całym świecie, w których obsługuje już ponad 25 milionów pasażerów. Oprócz zamówienia przejazdu samochodem, umożliwia również wypożyczenie hulajnóg. W Polsce aplikacja jest dostępna od 2016 roku.