Dobra wiadomość dla użytkowników samochodów elektrycznych, która została potwierdzona na największych targach elektroniki użytkowej w Las Vegas. Bosch, w partnerstwie z Cariad, spółką zależną firmy Volkswagen, testuje automatyczny system ładowania pojazdu bez kierowcy.
O tym, jak to działa przekonaliśmy się na targach CES 2024 w Las Vegas. Na parkingu wyposażonym w automatyczny system parkowania samochodu „elektryki” samodzielnie wyszukują wolne miejsce postojowe z dostępem do ładowania. Kierowca parkuje w „strefie przekazania” w pobliżu wjazdu do garażu i za pomocą aplikacji uruchamia zautomatyzowaną usługę parkowania bez kierowcy (Automated Valet Parking).
Robot wykonuje pracę
Infrastruktura prowadzi pojazd do miejsca parkingowego, tam robot otwiera klapkę ładowania i automatycznie wkłada kabel ładujący. Gdy akumulator jest naładowany, robot wyjmuje kabel, a samochód wracana miejsce parkingowe. Wszystko to umożliwia ładowanie i parkowanie kilku pojazdów bez udziału człowieka.
Funkcja automatycznego ładowania poprawia komfort użytkowników pojazdów elektrycznych. Technologia ta przynosi szereg korzyści dla producentów samochodów, operatorów stacji ładowania, zarządców parkingów i dostawców energii. Dla środowiska „elektryki” oznaczają także redukcję emisji dwutlenku węgla związaną z ruchem drogowym.
Automatyzacja odgrywa kluczową rolę w rewolucji motoryzacyjnej i przejściu na elektromobilność. Nasze usługi, system parkowania bez kierowcy i system automatycznego ładowania pojazdów elektrycznych, sprawiają, że mobilność staje się bardziej przystępna – mówi Manuel Maier, wiceprezes ds. produktów do systemów parkowania bez kierowcy normy Level 4 w Bosch.
Ułatwiając ładowanie pojazdów elektrycznych, łagodzimy obawy związane z zasięgiem, co jest kluczowe dla społecznej akceptacji elektromobilności. Mając to na uwadze, Bosch i Cariad mogą sprawić, że parkowanie oraz ładowanie będą jeszcze bardziej efektywne i wygodne.
Rolf Dubitzky, szef obszaru parkowania w firmie Cariad, też dostrzega potencjał w tej współpracy: Pozwala nam testować technologie na wczesnym etapie rozwoju pojazdu, dzięki czemu końcowy produkt jest niezawodny i oferuje klientom najlepsze możliwe doświadczenia.
System Automated Valet Parking to pierwsza na świecie w pełni zautomatyzowana usługa parkowania bez udziału kierowcy (SAE poziom 4), którą rok temu dopuszczono do użytku na parkingu P6 na lotnisku w Stuttgarcie.
Zdalny parkingowy BMW
Z kolei BMW zaprezentowało funkcję samodzielnego parkowania Remote Valet, która umożliwia samochodom wyszukiwanie wolnych miejsc i autonomiczne parkowanie w obszarach wyposażonych w tę technologię.
Alternatywnie kierowcy mogą parkować spoza pojazdu za pośrednictwem urządzeń mobilnych.
