Spis treści
TS-26 - tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3
Na wstępie należy zaznaczyć, że na dolnośląskim odcinku S3 w ok. Bolkowa powstają dwa tunele. Pierwszy (TS-26) o długości około 2300 metrów i drugi (TS-32) o długości około 320 metrów.
Z kolei cała budowa odcinka drogi ekspresowej S3 Bolków - Lubawka (granica państwa) podzielona została na dwa odrębne zadania: Bolków - Kamienna Góra Północ oraz Kamienna Góra Północ - Lubawka (granica państwa). W ramach obu inwestycji powstanie łącznie ponad 31-kilometrowy odcinek trasy S3, który połączy się w przyszłości z czeską autostradą D11. Tunele powstają na tym pierwszym fragmencie.
Dalsza część tekstu - pod mapą

Tunel drogowy TS-26
Dziś, dzięki fotografiom udostępnionym przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad, możemy zajrzeć na budowę tuneli. Jeżeli chodzi o tunel TS-26 to jego drążenie od strony portalu południowego rozpoczęło się w grudniu 2020 roku, natomiast od strony północnej przystąpiono do prac drążeniowych w marcu 2021 roku.
Na konstrukcję tunelu TS-26 składają się dwie nawy główne dla ruchu pojazdów: lewa (wschodnia) o długości 2 301,88 m i prawa (zachodnia) o długości 2 272,2 m, osiem przejść ewakuacyjnych poprzecznych i jeden przejazd awaryjny w środku tunelu.
Kalendarium inwestycji - budowa S3
- 17 października 2018 r. - podpisanie umowy z wykonawcą,
- 31 października 2018 r. - podpisanie umowy z nadzorem inwestorskim ,
- 31 października 2019 r. - złożenie do Wojewody Dolnośląskiego wniosku o wydanie decyzji ZRID ,
- 21 sierpnia 2020 r. - uzyskanie decyzji ZRID z rygorem natychmiastowej wykonalności ,
- grudzień 2020 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal południowy),
- marzec 2021 r. - rozpoczęcie drążenia tunelu TS-26 (portal północny),
- luty 2022 r. - przebicie obu naw tunelu TS-2
- I połowa 2024 r. - planowany termin udostępnienia trasy kierowcom.
TS-26, czyli tunel-gigant na budowie drogi ekspresowej S3 na...
