UNICEF opublikował raport „Covid-19 i zamykanie szkół. Rok bez szkoły”, który podsumowuje sytuację dzieci i edukacji, od kiedy rozpoczęła się pandemia koronawirusa na świecie.
W związku z ograniczeniami, które zostały wprowadzone w wyniku pandemii 168 milionów dzieci nie może korzystać z edukacji szkolnej od niemal roku. Co więcej, około 214 milionów dzieci, czyli 1 na 7, opuściło 75 procent zajęć w edukacji stacjonarnej.
- Pandemia trwa już niemal rok. To moment, w którym ponownie należy przypomnieć o katastrofalnej sytuacji edukacyjnej spowodowanej ograniczeniami ze względu na COVID-19. Każdy dzień, w którym dzieci nie mogą uczyć się stacjonarnie, jest dniem straconym, - powiedziała Henrietta Fore, Dyrektorka Generalna UNICEF.
Jak podkreśliła Dyrektorka Generalna, państwa nie mogą pozwolić na kolejny rok takich ograniczeń w edukacji. -Musimy zrobić wszystko, aby szkoły były ponownie otwarte – dodała.
14 państw, 168 milionów dzieci
Według opublikowanego raportu, od marca 2020 roku do lutego bieżącego roku w 14 krajach na świecie szkoły są nieprzerwalnie zamknięte. Najwięcej, bo aż 98 milionów dzieci, które nie uczęszczają do szkoły znajduje się w Ameryce Środkowej i na Karaibach. Jest to 58 procent wszystkich dzieci w tym regionie.
UNICEF przekazał, że najtrudniejsza sytuacja jest w Panamie, Salwadorze, Bangladeszu oraz Boliwii oraz Brazylii.
Państwa z największą liczbą dni zamknięcia szkół:
- Panama – 211
- Salwador – 205
- Bangladesz – 198
- Boliwia – 192
- Brazylia – 191
- Kostaryka – 189
- Kuwejt – 181
- Meksyk – 180
Według raportu, brak otwarcia szkół może być powodem pogłębiania się nierówności – „najbardziej potrzebują pomocy oraz dzieci, które nie mają dostępu do nauki zdalnej, mogą nigdy nie wrócić do szkoły.” Ponadto wzrasta ryzyko wykorzystywania dzieci do pracy oraz wczesnych małżeństw.
UNICEF zwrócił także uwagę, że po ponownym otwarciu szkół rząd powinien „priorytetowo traktować potrzeby każdego ucznia, oferując naukę wyrównawczą, kompleksowe usługi zdrowotne i żywieniowe, a także wsparcie psychologiczne.”
