Z zasady urlop powinien być wykorzystywany na bieżąco w roku, w którym został przyznany. Praktyka jednak pokazuje coś innego. Wynika to z przyczyn leżących zarówno po stronie pracownika jak i pracodawcy. Zgodnie z obowiązującymi przepisami urlop niewykorzystany za dany rok musi być odebrany do 30 września następnego roku kalendarzowego. Czasu zostało niewiele.
"Mimo z pozoru długiego okresu czasu na udzielenie zaległego urlopu nadal wielu pracodawców ma problem z likwidowaniem urlopowych zaległości" - informuje Państwowa Inspekcja Pracy.
Niewykorzystany urlop? Licz się z konsekwencjami
Jeśli pracodawca nie udzieli pracownikowi urlopu w wymienionym wyżej terminie może narazić się na wysokie konsekwencje finansowe w postaci co najmniej 1000 złotych. "Najlepiej wspólnie zaplanować dogodny dla obu stron termin wykorzystania zaległego urlopu. Jeżeli jednak nie jest możliwe porozumienie, to zgodnie z orzecznictwem Sądu Najwyższego pracodawca może wysłać pracownika na zaległy urlop, nawet gdy ten nie wyraża na to zgody" - podaje PIP.
Pieniądze zamiast zaległego urlopu?
Pracodawca nie ma możliwości zamiany, nawet jeśli odbywa się to na wniosek pracownika, zaległego urlopu na wynagrodzenie pieniężne. "Taki ekwiwalent pieniężny przysługuje pracownikowi za niewykorzystany urlop wypoczynkowy z powodu rozwiązania lub wygaśnięcia stosunku pracy. Jednocześnie pracodawca nie musi wypłacać ekwiwalentu, gdy strony postanowią o wykorzystaniu urlopu w czasie pozostawania pracownika w stosunku pracy na podstawie kolejnej umowy o pracę zawartej z tym samym pracodawca po rozwiązaniu lub wygaśnięciu poprzedniej umowy o pracę. Pracownik nie może zrzec się prawa do urlopu" - podaje PIP.
Zaległe urlopy po interwencji
Ponadto Państwowa Inspekcja Pracy dodała w komunikacie, że w 2017 ponad 22 tysiące pracowników otrzymało zaległy urlop wypoczynkowy. W latach 2016 i 2015 odpowiednio z zaległego urlopu po interwencji inspektora pracy skorzystało 11 i 13,4 tysięcy pracowników.
Nieprawidłowości w poprzednich latach
Jak pokazują dane PIP, 21 proc. ubiegłorocznych kontroli mających na celu sprawdzenie przestrzegania przepisów urlopowych wykazało naruszenie przez pracodawców przepisów o wypłacie ekwiwalenty za niewykorzystany urlop wypoczynkowy. Co dziewiąta kontrola ujawniała naruszenia przez pracodawców przepisów o wypłacie wynagrodzenia za czas urlopu.
Co jeszcze pracodawcy mają na sumieniu?
- nieudzielanie niewykorzystanych za dany rok urlopów do 30 września roku następnego roku – takie nieprawidłowości inspektorzy pracy stwierdzili w 2017 r. w trakcie blisko 2 tys. kontroli, a dotyczyły one ponad 24 tys. pracowników.
- niezapewnienie pracownikowi wypoczynku trwającego co najmniej 14 kolejnych dni kalendarzowych – przepis w 2017 r. został naruszony w odniesieniu do ok. 11 tys. pracowników
- nieprawidłowe sporządzanie planów urlopowych
- nieprawidłowe ustalanie wymiaru urlopu w pierwszym roku pracy pracownika
źródło: PIP
POLECAMY RÓWNIEŻ PAŃSTWA UWADZE:
Płaca minimalna 2019 netto/brutto. Podwyżki, kary, stawka godzinowa. Sprawdź!
