Ustawa kagańcowa. Prezydent Duda spotkał się z opozycją ws. sądów. Paweł Mucha: Wszyscy byli przekonani o potrzebie refomy sądów

Leszek Rudziński
Leszek Rudziński
Ustawa kagańcowa. Prezydent Duda spotkał się z opozycją ws. sądów. Paweł Mucha: Wszyscy byli przekonani o potrzebie refomy sądów.
Ustawa kagańcowa. Prezydent Duda spotkał się z opozycją ws. sądów. Paweł Mucha: Wszyscy byli przekonani o potrzebie refomy sądów. Karolina Misztal
Prezydent Andrzej Duda spotkał się w środę z klubami parlamentarnymi, aby rozmawiać o forsowanych przez rząd zmianach w polskim sądownictwie. - Prezydent wysłuchał argumentów klubów i podejmie decyzje ws. ustawy o sądach (…) Wszystkie strony spotkania były przekonane o potrzebie reformy wymiaru sprawiedliwości - mówił po spotkaniu prezydencki minister Paweł Mucha. Opozycja: Mamy wrażenie, że prezydent chce stanąć po stronie Ministerstwa Sprawiedliwości, które walczy o władzę nad sądami

Spotkanie prezydenta Andrzeja Dudy z przedstawicielami klubów i kół parlamentarnych rozpoczęło się o 17.00 i trwało ponad godzinę. W sprawie ustawy dyscyplinującej sędziów z głowa państwa rozmawiali m.in. szef PO Borys Budka, lider SLD Włodzimierz Czarzasty, przewodnicząc PSL Władysław Kosiniak-Kamysz, poseł Wiosny Krzysztof Gawkowski i przewodniczący klubu PiS Ryszard Terlecki.

Mucha: Chyba wszystkie strony tego spotkania były przekonane co do potrzeby reformy wymiaru sprawiedliwości

Prezydencki minister Paweł Mucha podkreślił na briefingu po spotkaniu, że dla prezydenta „nie ulega wątpliwości, że zgodnie z polską konstytucją, z art. 7 wszelkie organy władzy publicznej działają na postawie i w granicach prawa”. - Pan prezydent także wskazywał na związanie tą zasadą i Sądu Najwyższego, i wszystkich innych organów konstytucyjnych i władzy publicznej, które w Rzeczypospolitej Polskiej działają. Pan prezydent także bardzo wyraźnie zwracał uwagę na potrzebę reformy wymiaru sprawiedliwości, jaki taki postulat, który bardzo często jest wobec niego formułowany na spotkaniach krajowych. Tutaj pan prezydent mówił o tym i ten głos też był przez państwa posłów powtarzany, że oni także się z takim postulatem zgadzają – tłumaczył Mucha.

- Myślę, że bez pewnej przesady mogę powiedzieć, że chyba wszystkie strony tego spotkania były przekonane co do potrzeby reformy wymiaru sprawiedliwości – stwierdził Paweł Mucha.

Dodał, że „w dyskusji szczegółowej” były różne stanowiska prezentowane przez klubu parlamentarne, co do szczegółowej kwestii ustawy o sądach.

Opozycja: Prezydent chce stanąć po stronie ministerstwa, które walczy o władze nad sądami

Lider Ludowców Władysław Kosiniak-Kamysz podkreślił po zakończeniu spotkania, że opozycja wystąpiła do prezydenta z wnioskiem, aby ten zawetował ustawę dyscyplinującą sędziów, po ta aby przygotować „prawdziwą reformę wymiaru sprawiedliwości”. - My chcemy prawdziwego kompromisu. Krótszych postępowań, niższych kosztów sądowych i sędziów pokoju. To jest prawdziwa zmiana dla obywateli, a nie dla obozu władzy – mówił Kosiniak-Kamysz.

Szef PSL dodał, ze po rozmowie z prezydentem odniósł wrażenie, że Andrzej Duda jest „bardzo przekonany do zmian w ustawie”. - Nie powiedział, czy podpisze, ale po jego wypowiedziach, jego obrony tej ustawy i stuprocentowym przekonaniu do tego, ze te zmiany są konieczne możemy wnioskować, ze podpisze raczej tę ustawę i pogłębi tym samym chaos. Nie było zainteresowania pana prezydenta naprawa wymiaru sprawiedliwości ponad politycznym szerokim porozumieniem – mówił.

Stanisław Tyszka z Kukiz’15 (PSL-Kukiz’15) stwierdził, ze PiS, chociaż rządzi od 4 lat nie przedstawiło żadnego pomysłu na reformę wymiaru sprawiedliwości. - W Polsce nie ma w tej chwili woli kompromisu. Jest przepychanka między Sn a Ministerstwem Sprawiedliwości. Mamy wrażenie, że pan prezydent chce stanąć po stronie ministerstwa,które walczy o władze nad sądami, a nie walczy o to co byłoby dobre dla obywateli – mówił.

- Spotkanie w Kancelarii Prezydenta bez jakichkolwiek konstruktywnych ustaleń. Według mnie prezydent Andrzej Duda już podjął decyzję. Argumenty, którymi się posługiwał były powtórzeniem narracji ministra Ziobro. Szkoda gdy ponad Konstytucją stawia się interes polityczny – napisał z kolei na Twitterze lider PO Borys Budka.

Natomiast poseł Lewicy Krzysztof Gawskowski stwierdził w mediach społecznościowych, że spotkanie z prezydentem „to raczej kurtuazja, niż wsłuchanie się w opinię i głęboki namysł.”. - Co ważne na wniosek Lewicy Andrzej Duda powiedział, że rozważy powstrzymanie się od powoływania nowych sędziów, rekomendowanych przez Krajową Radę Sądownictwa – pisał.

Senat ustawę odrzucił, Sejm przyjął

Ustawa dyscyplinująca sędziów, zwana także ustawą kagańcową, kilka dni temu została przyjęta przez Sejm. Wcześniej ustawa została odrzucona przez senacką większość. Według sędziów i opozycji jest ona niezgodna z konstytucją.

PiS i dyscyplinowanie sędziów

Prawo i sprawiedliwość złożyło w Sejmie projekt nowelizacji ustaw sądowych, który w założeniu partii rządzącej ma dyscyplinować sędziów, którzy przekraczają swoje uprawnienia, np. poprzez podważanie kompetencji sędziów Izby Dyscyplinarnej do orzekania. Projekt nowelizacji ustawy o ustroju sądów powszechnych, Sądzie Najwyższym i innych ustaw wprowadza m.in. możliwość złożenia sędziego z urzędu.

Zobacz też: Marszałek Tomasz Grodzki i prezydent Duda spotkali się ws. ustawy kagańcowej

od 7 lat
Wideo

Konto Amazon zagrożone? Pismak przeciwko oszustom

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Polecane oferty

Materiały promocyjne partnera

Komentarze 10

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

F
Feministka
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

Kaczyński to pisowskie szambo ktore cuchnie jak alfons burdelu pan Banaś i jego przydupniki z pedofilskiego kleru jak jendraszewski i reszta tej czarnej zarazy

F
Feministka
1 lutego, 07:23, Wincenty:

Opozycja jak dojdzie do władz też będzie miała problem z sądami. Strzela sobie w stopę. Teraz mają okazję że ktoś za nich załatwi to co trzeba było dawno zrobi. Pozostanie im jedynie jeszcze postkomunistyczne szkolnictwo wyższe i służba zdrowia.

1 lutego, 13:11, Precz z pisem i syfilisem:

Precz z pisem i syfilisem bo kler to pisowskie swinie i pasożyty

Popieram marszałka grodzkiego przeciw temu pisowskiemu szambu a duda to pisowskie szambo ktore cuchnie jak alfons burdelu pan Banaś i jego przydupniki z mafii jak jendraszewski i reszta tej czarnej zarazy pisowskiej

P
Precz z pisem i syfilisem
1 lutego, 07:23, Wincenty:

Opozycja jak dojdzie do władz też będzie miała problem z sądami. Strzela sobie w stopę. Teraz mają okazję że ktoś za nich załatwi to co trzeba było dawno zrobi. Pozostanie im jedynie jeszcze postkomunistyczne szkolnictwo wyższe i służba zdrowia.

Precz z pisem i syfilisem bo kler to pisowskie swinie i pasożyty

W
Wincenty

Opozycja jak dojdzie do władz też będzie miała problem z sądami. Strzela sobie w stopę. Teraz mają okazję że ktoś za nich załatwi to co trzeba było dawno zrobi. Pozostanie im jedynie jeszcze postkomunistyczne szkolnictwo wyższe i służba zdrowia.

P
Precz z pisem i syfilisem
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

30 stycznia, 11:43, nad Unią ... czarne kruki:

Pieniądze na emerytury dla starszych osób i na służbę zdrowia

świadczą o rozsądku i ludzkiej wrażliwości ukraińskiego rządu .

Polska w Unii płaci składki , o których wysokości rzadko się mówi .

Unia ma wybór . Musi się samookreślić . Czy chce być ponad narodowym imperium rządzonym przez tylko najbogatszych płatników ?

Pyskują ci , którzy kryją się przed Rosją za naszymi plecami

a przed USA chroni ich Atlantyk . Oni sami panoszą się natomiast w północnej Afryce wykorzystując słabość tamtejszych reżimów .

Macron , pomny łupnia jakiego jego przodkom dała niegdyś Rosja zachowuje się wobec Putina nie jak szef mini mocarstwa czy galijski kogucik ale jak pruski kunktator . Do twarzy mu z Merkelową .

Francja , dopóki ktoś ponownie nie przetrzepie jej skóry ,

będzie ciągle się wierciła , bo ta skóra ją świerzbi .

Bruksela nie zamrozi pieniędzy , gdyż uderzy to w podstawy

przyszłego Imperium . I w pretekst do krucjaty czarnych kruków .

30 stycznia, 14:40, Gość:

XD aż oplułem monitor! Ktoś tu ewidentnie nie wziął leków.

Kaczyński to pisowskie szambo ktore cuchnie jak alfons burdelu pan Banaś i jego przydupniki

P
Precz z pisem i syfilisem
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

30 stycznia, 16:44, Gość:

Tacy jak ty to sprzedadzą swój kraj za parę euro, wstyd. Trybunał Konstytucyjny był dobry jak rządzili w nim poplecznicy PO. Teraz już nie jest dobry bo są z nadania PIS. Poza tym nie strasz, niech Niemcy Francja zabiorą swoje lidle, Kaufland, montownie z tanią siłą roboczą, zobaczymy kto na tym lepiej wyjdzie. Dopłaty z Unii to zaledwie parę procent naszego budżetu. Jest wiele państw w Europie, które mają gdzieś Unię i bynajmniej nie jest to Rosja lub Białoruś, pora opuścić ten marksistowski twór.

Dokladnie bo kler to pisowskie swinie i pasożyty trzeba ich zniszczyć ja popieram marszałka grodzkiego przeciw temu pisowskiemu szambo a duda to pisowskie szambo ktore cuchnie jak alfons burdelu pan Banaś i jego przydupniki z mafii jak jendraszewski i reszta tej czarnej zarazy pisowskiej i faszystowskiej

G
Gość
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

Tacy jak ty to sprzedadzą swój kraj za parę euro, wstyd. Trybunał Konstytucyjny był dobry jak rządzili w nim poplecznicy PO. Teraz już nie jest dobry bo są z nadania PIS. Poza tym nie strasz, niech Niemcy Francja zabiorą swoje lidle, Kaufland, montownie z tanią siłą roboczą, zobaczymy kto na tym lepiej wyjdzie. Dopłaty z Unii to zaledwie parę procent naszego budżetu. Jest wiele państw w Europie, które mają gdzieś Unię i bynajmniej nie jest to Rosja lub Białoruś, pora opuścić ten marksistowski twór.

G
Gość
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

30 stycznia, 11:43, nad Unią ... czarne kruki:

Pieniądze na emerytury dla starszych osób i na służbę zdrowia

świadczą o rozsądku i ludzkiej wrażliwości ukraińskiego rządu .

Polska w Unii płaci składki , o których wysokości rzadko się mówi .

Unia ma wybór . Musi się samookreślić . Czy chce być ponad narodowym imperium rządzonym przez tylko najbogatszych płatników ?

Pyskują ci , którzy kryją się przed Rosją za naszymi plecami

a przed USA chroni ich Atlantyk . Oni sami panoszą się natomiast w północnej Afryce wykorzystując słabość tamtejszych reżimów .

Macron , pomny łupnia jakiego jego przodkom dała niegdyś Rosja zachowuje się wobec Putina nie jak szef mini mocarstwa czy galijski kogucik ale jak pruski kunktator . Do twarzy mu z Merkelową .

Francja , dopóki ktoś ponownie nie przetrzepie jej skóry ,

będzie ciągle się wierciła , bo ta skóra ją świerzbi .

Bruksela nie zamrozi pieniędzy , gdyż uderzy to w podstawy

przyszłego Imperium . I w pretekst do krucjaty czarnych kruków .

XD aż oplułem monitor! Ktoś tu ewidentnie nie wziął leków.

n
nad Unią ... czarne kruki
29 stycznia, 20:34, autorwidmo:

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

Pieniądze na emerytury dla starszych osób i na służbę zdrowia

świadczą o rozsądku i ludzkiej wrażliwości ukraińskiego rządu .

Polska w Unii płaci składki , o których wysokości rzadko się mówi .

Unia ma wybór . Musi się samookreślić . Czy chce być ponad narodowym imperium rządzonym przez tylko najbogatszych płatników ?

Pyskują ci , którzy kryją się przed Rosją za naszymi plecami

a przed USA chroni ich Atlantyk . Oni sami panoszą się natomiast w północnej Afryce wykorzystując słabość tamtejszych reżimów .

Macron , pomny łupnia jakiego jego przodkom dała niegdyś Rosja zachowuje się wobec Putina nie jak szef mini mocarstwa czy galijski kogucik ale jak pruski kunktator . Do twarzy mu z Merkelową .

Francja , dopóki ktoś ponownie nie przetrzepie jej skóry ,

będzie ciągle się wierciła , bo ta skóra ją świerzbi .

Bruksela nie zamrozi pieniędzy , gdyż uderzy to w podstawy

przyszłego Imperium . I w pretekst do krucjaty czarnych kruków .

a
autorwidmo

Jak Duda chce podpisać ustawę kagańcową niech to robi jak najszybciej. Po dzisiejszej prywatnej opinii Przyłębskiej do której doszła przy espresso i ciasteczkach ustawa kagańcowa do reszty wyprowadzi Polskę poza nawias prawa UE.

A wtedy KE nie będzie miała wyboru, będzie musiała zamrozić wszystkie transfery środków unijnych do Polski. Jeśli tego nie zrobi to tak jakby Ukraina dalej przesyłała prorosyjskim separatystom z Donbasu pieniądze na emerytury i służbę zdrowia.

Bruksela wstrzyma wypłaty kasy.

Wróć na i.pl Portal i.pl