Spis treści
Nowe drogi w Polsce w 2023 roku. Zobacz mapę
Generalna Dyrekcja zdradza, że jesteśmy coraz bliżej momentu, kiedy pojedziemy drogami szybkiego ruchu z Warszawy do drugiego co do wielkości miasta w Polsce – do Krakowa.
W przyszłym roku udostępnimy kierowcom dwa odcinki drogi ekspresowej S7 - pomiędzy Lesznowolą i Tarczynem oraz od granicy województw świętokrzyskiego i małopolskiego do Miechowa – napisali urzędnicy z Generalnej Dyrekcji na stronie rządowej.
Pierwszy ze wspomnianych fragmentów ma skrócić czas przejazdu i zwiększyć bezpieczeństwo podróży.
Znacząco ułatwi też wyjazd z Warszawy na południe, a kierowcy będą mieć do dyspozycji ok. 240 km drogi ekspresowej od węzła Warszawa Lotnisko, omijającej Radom i Kielce, do okolic Miechowa w woj. małopolskim – czytamy na gov.pl.
Domknięta ma zostać obwodnica wokół Łodzi poprzez oddanie do ruchu odcinka S14 pomiędzy Aleksandrowem Łódzkim i Słowikiem. Oznacza to, że Łódź będzie pierwszym miastem w Polsce z pełnym ringiem w ciągu dróg szybkiego ruchu (A1, A2, S8 i S14).
Oddane zostaną również do użytku dwa długie fragmenty drogi ekspresowej S11:
- prawie 48 km od Koszalina do Bobolic,
- prawie 25-kilometrową obwodnicę Olesna.
Polski odcinek szlaku transportowego Via Baltica, łączącego nasz kraj z państwami bałtyckimi, wydłuży się o kolejne blisko 50 km w ciągu drogi ekspresowej S61. Udostępnimy kierowcom odcinek na wysokości Ełku, który połączy się z oddanymi wcześniej sąsiednimi fragmentami, wyprowadzając ruch tranzytowy z miasta. Z kolei realizacja łącznic węzła Łomża Zachód umożliwi udostępnienie kierowcom gotowego już 7-kilometrowego fragmentu trasy S61 do węzła Łomża Południe – czytamy na gov.pl.
Kierowcy otrzymają także połączenie S8 z S61 na węźle Ostrów Mazowiecka Północ i dojadą do węzła Łomża Zachód.
Na przeciwległym krańcu Polski, na obecnej DK18, ukończona zostanie budowa jezdni w kierunku Wrocławia. Trasa o długości ok. 70 km, od granicy z Niemcami w Olszynie do Golnic w woj. dolnośląskim dzięki temu stanie się pełnoprawną autostradą A18.

Nowe drogi, które zostaną oddane do użytku w 2023 roku
W nadchodzącym roku do użytku zostaną oddane:
49,4 km autostrad:
- A18 granica państwa - Żary (11,7 km)
- A18 Iłowa - gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego (16,2 km)
- A18 gr. woj. lubuskiego i dolnośląskiego - Golnice (21,5 km)
192,9 km dróg ekspresowych:
- S3 Kamienna Góra Północ - Lubawka (ok. 12 km)
- S7 Lesznowola - Tarczyn Północ (14,8 km oraz 2,3 km w obrębie węzła Tarczyn)
- S7 Moczydło - Miechów (18,7 km)
- S11 Koszalin Zachód - Zegrze Pomorskie (16,9 km)
- S11 Zegrze Pomorskie - Kłanino (19,3 km)
- S11 Kłanino - Bobolice (11,6 km)
- S11 obwodnica Olesna (24,8 km)
- S14 Aleksandrów Łódzki - Słowik (14,5 km)
- S17 obwodnica Tomaszowa Lubelskiego - II jezdnia (5,4 km)
- S52 Węgrzce - Batowice (fragment Północnej Obwodnicy Krakowa, 3 km)
- S61 Ełk Południe - Kalinowo (22,9 km)
- S61 Podborze - Śniadowo (19,5 km)
- S61 Łomża Zachód - Łomża Południe (7,2 km - budowa zakończyła się w 2022 roku, jednak odcinek zostanie dopuszczony do ruchu w 2023 roku po wybudowaniu węzła Łomża Zachód)
14,2 km obwodnic w ciągu dróg krajowych:
- DK28 obwodnica Chełmca (1,4 km)
- DK45 obwodnica Praszki (12,8 km)
