Wielkie kłopoty na budowie "7" w Świętokrzyskiem. Będzie duże opóźnienie?

Paulina Baran
Aleksander Piekarski
Już rok przed planowanym zakończeniem budowy drogi numer 7 przez województwo świętokrzyskie wiadomo, że najprawdopodobniej nie zostanie ona oddana na czas.

ZOBACZ TAKŻE:
Jesienią i zimą zadbaj o prawidłowe ciśnienie w kołach. "Jakbyśmy wyszli teraz na ulice i stanęli z ciśnieniomierzem, to u większości byłoby za niskie"

(Dostawca: x-news)

Trwa budowa ekspresowej "7" z Chęcin do granicy województwa świętokrzyskiego z małopolskim. Budowa podzielona jest na dwa odcinki. Pierwszy: Chęciny – Jędrzejów, miał zostać oddany pod koniec 2017 roku, drugi- Jędrzejów - granica województwa, miał zakończyć się w połowie 2017. Jak dowiedziało się „Echo Dnia” może okazać się, że żaden z tych odcinków nie zostanie oddany w terminie. Największe opóźnienie ma być jednak na odcinku Chęciny – Jędrzejów.

Jednym z głównych „zarzutów” jest to, że kruszywo, które już dawno powinno trafić na drogę nadal „zalega” w magazynach kopalni. Z czego wynikają opóźnienia oraz jakie są szanse na przyśpieszenie prac mówią Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad oraz wykonawca inwestycji, włoska firma Salini.

Kruszywo nawet nie wyjechało z kopalni

Informacje o wielkim opóźnieniu, na odcinku budowanym prze firmę z Turcji (podwykonawcę Salini), przekazała nam osoba, która od lat zajmuje się budową świętokrzyskich dróg. Okazuje się, że kruszywo, które miało trafić na „7”, nawet nie „wyjechało” z podkieleckiej kopalni.

– Kopalnia też musi na bieżąco pozbywać się materiału z placu. Jeżeli ktoś tego towaru nie odbiera to znaczy, że swoje roboty ma daleko w plecy – mówi budowlaniec. Z tego co wiem, w tym roku miało zostać ułożone 40 tysięcy ton masy bitumicznej, mamy koniec października, a drogowcy ułożyli odcinek próbny - 2 tysiące kwadratów. To jest kpina - podsumowuje.

Generalna Dyrekcja tłumaczy

Co na tak poważne zarzuty odpowiada odpowiadająca za budowę Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad, oddział w Kielcach?
-Turecka firma Fabe Grup jest tylko jednym z wielu podwykonawców generalnego wykonawcy, czyli firmy Salini Polska. - W związku z powyższym, odnosząc się do pani informacji dotyczących ewentualnego rozwiązania umowy z firmą Fabe Grup, informujemy, że Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad Oddział w Kielcach nie zawierała takiej umowy z wyżej wymienioną firmą, więc tym bardziej nie jest umocowaną stroną do jej rozwiązania – informuje Małgorzata Pawelec, rzecznik prasowy Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Kielcach.

Wyjaśniała, że opóźnienia w zakresie wykonywania warstw podbudowy drogi z kruszyw, wynikają miedzy innymi niesprzyjających warunków atmosferycznych występujących w ostatnim okresie realizacji robót.

- Obecnie, w naszej ocenie, opóźnienie w realizacji kontraktu wynosi około 2 - 3 miesięcy, jednak na tym etapie inwestycji nie można precyzyjnie określić, czy będzie miało ono wpływ na końcowy termin realizacji kontraktu. Jednocześnie informujemy, że podejmowane są działania mające na celu zminimalizowanie powstałych opóźnień – wyjaśnia inwestor.

Włoska firma wyjaśnia

Swoje stanowisko w sprawie zajęła także firma Salini. - Na kontrakcie występuję opóźnienia rzędu kilku do kilkunastu tygodni w stosunku do zatwierdzonego programu robót – wyjaśnia wykonawca inwestycji.

Tłumaczy jednak, że przy budowie o takiej skali i poziomie złożoności nie jest to niczym nadzwyczajnym. -Przyczyną takich zjawisk są między innymi warunki gruntowe bardziej niesprzyjające od tych przewidywanych w dokumentacji projektowej, okresowo szczególnie niesprzyjające warunki pogodowe, czy nieprzewidywalne przeszkody natury technicznej bądź formalnej towarzyszące przebudowie urządzeń obcych kolidujących z budowaną drogą ekspresową. Niemniej jednak firma Salini, w uzgodnieniu z zamawiającym i inżynierem kontraktu, we współpracy z naszymi podwykonawcami podejmuje obecnie, oraz zaplanowała na przyszłość, szereg działań przyspieszających roboty, których celem jest nadrobienie opóźnień – czytamy w piśmie od Salini.

Włoska firma zwraca także uwagę na fakt, że nie otrzymała od wspomnianej przez nas kopalni, żadnych niepokojących informacji dotyczących realizowanych dostaw dla firmy Fabe. Zaznacza, że gdyby wystąpiły tu jakiekolwiek poważne problemy, to firma Salini podjęłaby kroki mające na celu ich rozwiązanie. -Mając na uwadze całościową współpracę z firmą Fabe przy realizacji budowy drogi S-7 na odcinku Chęciny – Jędrzejów, firma Salini nie ma podstaw to tego by rozważać możliwość wypowiedzenia firmie Fabe umowy lub odstąpienia o tej umowy - podsumowują Włosi.

Od redakcji: To zastanawia

Oddaliśmy głos wszystkim stronom odpowiadającym za budowę "7" - po wysłuchaniu wszystkich tłumaczeń, niepokój o realizację drogi jeszcze narasta. Przede wszystkim pogoda w tym roku nie należała do najgorszych, nie był wielkich kataklizmów , wielkich ulew, długotrwałych opadów deszczu. Doprawdy trudno zrozumieć taki sposób tłumaczenia. Zapytaliśmy o kłopoty z pogodą kilku szefów firm zajmujących się budownictwem. Nie kryli zdziwienia. Kolejna sprawa to niemal zupełny brak reakcji inwestora na sytuację, która wydaje się niemal krytyczna. Warto może w tym miejscu przypomnieć ,że droga jest realizowana przy wielkim udziale publicznych pieniędzy i mieszkańcy województwa mają prawo wiedzieć kiedy jest szansa na zakończenie tak długo oczekiwanej inwestycji.

Pierwszy odcinek drogi - założenia

Budowa drogi ekspresowej S7, odcinek Chęciny – Jędrzejów rozpoczęła się w 2015 roku. Koniec zaplanowano na przełom 2017/2018. Inwestycja ma kosztować 585,7 milionów złotych. Umowa na realizację podpisana została miedzy kieleckim oddziałem Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad a firmą z Włoch, 15 czerwca 2015. Nowa dwujezdniowa droga ekspresowa od węzła Chęciny do węzła Jędrzejów będzie miała długość około 21,5 kilometra i połączy wybudowaną w 2013 roku obwodnicę Kielc z istniejącą obwodnicą wschodnią Jędrzejowa. Dzięki inwestycji znacznie skróci się czas podróżowania miedzy Warszawą, Kielcami, a Krakowem. Powstaną trzy dwupoziomowe węzły drogowe, w Tokarni, Brzegach i Mnichowie a także infrastruktura zapewniająca bezpieczeństwo podróżujących, jak również związana z miejscami obsługi podróżnych w Smykowie i Podlesiu. Wybudowane zostaną trzy samodzielne przejścia dla zwierząt dużych nad drogą ekspresową, przejścia pod drogą dla zwierząt mniejszych oraz inne urządzenia ochrony środowiska. Powstanie również sieć dróg dojazdowych umożliwiająca obsługę przyległych nieruchomości. Wykonawca w ramach robót przebuduje urządzenia techniczne takie jak linie telekomunikacyjne, sieci elektroenergetyczne, gazociągi, sieci wodociągowe, kanalizację deszczową, kanalizację sanitarną, urządzenia melioracyjne, urządzenia infrastruktury kolejowej i oświetlenie. W ramach inwestycji powstanie między innymi 11 wiaduktów w ciągu drogi ekspresowej, 4 wiadukty nad drogą ekspresową, 6 mostów, 6 przejść dla zwierząt dużych i średnich oraz tunel pieszo-rowerowy.

Założenia drugiego odcinka

Budowę drogi ekspresowej S7 Jędrzejów – granica województwa świętokrzyskiego i małopolskiego rozpoczęto w 2014 roku, planowany koniec – w połowie 2017 roku. W ramach inwestycji powstanie nowy dwujezdniowy odcinek drogi ekspresowej S7 o długości 20 kilometrów z czterema węzłami w Jędrzejowie, Łączynie, Mierzawie i Wodzisławiu. Nowa droga z 4-kilometrową obwodnicą Wodzisławia będzie biegła w przeważającej części po śladzie już istniejącej trasy. W ramach inwestycji zaplanowano ponad trzydzieści obiektów inżynierskich typu mosty, wiadukty, przejścia dla pieszych i przejścia dla zwierząt oraz drogi dojazdowe zapewniające komunikację lokalną. Łączna długość dróg dojazdowych to około 40 kilometrów Liczba obiektów inżynierskich – 35 (6 mostów, 9 wiaduktów, 2 kładki dla pieszych, 1 podziemne przejście dla pieszych, 2 przejścia dla zwierząt dużych, 12 przepustów dla zwierząt małych, 3 przejazdy gospodarcze pod drogą ekspresową) . Długość ekranów akustycznych – 1,6 kilometrów. Zaplanowane Miejsca Obsługi Podróżnych – 2 (w Potoku Małym po wschodniej stronie S7 i w Klemencicach po zachodniej stronie S7). Wykonawca – Konsorcjum: Lider Budimex, Partner Ferrovial Agroman. Wartość robót budowlanych – 348,6 milionów złotych.

Trwa loteria Echa Dnia. KLIKNIJ I SPRAWDŹ, JAK WYGRAĆ MIESZKANIE, SAMOCHÓD I NAGRODY PIENIĘŻNE

Dołącz do nas na Facebooku!

Publikujemy najciekawsze artykuły, wydarzenia i konkursy. Jesteśmy tam gdzie nasi czytelnicy!

Polub nas na Facebooku!

Dołącz do nas na X!

Codziennie informujemy o ciekawostkach i aktualnych wydarzeniach.

Obserwuj nas na X!

Kontakt z redakcją

Byłeś świadkiem ważnego zdarzenia? Widziałeś coś interesującego? Zrobiłeś ciekawe zdjęcie lub wideo?

Napisz do nas!

Materiał oryginalny: Wielkie kłopoty na budowie "7" w Świętokrzyskiem. Będzie duże opóźnienie? - Echo Dnia Świętokrzyskie

Komentarze 44

Komentowanie artykułów jest możliwe wyłącznie dla zalogowanych Użytkowników. Cenimy wolność słowa i nieskrępowane dyskusje, ale serdecznie prosimy o przestrzeganie kultury osobistej, dobrych obyczajów i reguł prawa. Wszelkie wpisy, które nie są zgodne ze standardami, proszę zgłaszać do moderacji. Zaloguj się lub załóż konto

Nie hejtuj, pisz kulturalne i zgodne z prawem komentarze! Jeśli widzisz niestosowny wpis - kliknij „zgłoś nadużycie”.

Podaj powód zgłoszenia

N
Nerwomix
W dniu 08.11.2016 o 11:26, JB napisał:

Jeżdzę ta  drogą S7z Jędrzejowa do Kielc  co dziennie i widzę że tam  jest całkowity  brak  nadzoru i dyscypliny pracy  .Pracownicy bardzo mało pracują stoja w grupach palą papierosy dyskutują  ,Sprzęt  i maszyny sa nie wykorzystywane w takim stopmiu jak powinny być więc jak ma  byc ta inwestycja  oddana w terminie .A wszystko to z winy pogody, bo w lecie swieci słońce i jest goraco, a zima jest zimno i pada snieg.Tak  zawsze jest  tłomaczone lenistwo nieróbstwo i wszelka patologia jaka trawi nasz kraj od wielu lat .A kar umownych które byłyby dotkliwe  finansowo dla wykonawcy  jak nie było tak nie ma .

a może przesiądź się do szynobusu ,odpoczniesz, ochłoniesz i zaoszczędzisz na paliwie wykupując kolejowy miesięczny. W szynobusie przeczytasz prasę i dowiesz sie z niusów ze S7 była pominięta w wykorzystaniu środków unijnych które nie przekraczały 15mld zł . Obecnie Morawiecki uruchamia 150mld zł i te taczki na budowach już nie będą skrzypieć tylko ich ośki się rozgrzeją do czerwoności . bo jaka płaca taka praca.

Koniec ePOki Kalego. 

J
JB

Jeżdzę ta  drogą S7z Jędrzejowa do Kielc  co dziennie i widzę że tam  jest całkowity  brak  nadzoru i dyscypliny pracy  .Pracownicy bardzo mało pracują stoja w grupach palą papierosy dyskutują  ,Sprzęt  i maszyny sa nie wykorzystywane w takim stopmiu jak powinny być więc jak ma  byc ta inwestycja  oddana w terminie .A wszystko to z winy pogody, bo w lecie swieci słońce i jest goraco, a zima jest zimno i pada snieg.Tak  zawsze jest  tłomaczone lenistwo nieróbstwo i wszelka patologia jaka trawi nasz kraj od wielu lat .A kar umownych które byłyby dotkliwe  finansowo dla wykonawcy  jak nie było tak nie ma .

G
Gość
W dniu 05.11.2016 o 22:30, ta napisał:

albo mu na bazarach portfel ukradli

 

albo mu na bazarach portfel ukradli

na bazarach portfel trzyma się na J,,A ,JACH ,

t
ta
W dniu 05.11.2016 o 22:08, sumienie napisał:

co za cham, zarabia 16000 a kultury osobistej za grosz. ...co zrobisz ? ...inteligencji nie kupisz. słoma bracie słoma!!!

albo mu na bazarach portfel ukradli

h
harry
W dniu 05.11.2016 o 22:08, sumienie napisał:

co za cham, zarabia 16000 a kultury osobistej za grosz. ...co zrobisz ? ...inteligencji nie kupisz. słoma bracie słoma!!!

dobrą masz napinkę stary chyba cie żona zdradza

c
cham fajny
W dniu 05.11.2016 o 22:08, sumienie napisał:

co za cham, zarabia 16000 a kultury osobistej za grosz. ...co zrobisz ? ...inteligencji nie kupisz. słoma bracie słoma!!!

jaka ty masz chamie kulture jak karzesz komus spieprzac na wielbladzie...to ty zaczales chamska gierke i od chamskiej gierki zgnijeszesz nedzny frajerku

k
king camel
W dniu 05.11.2016 o 10:20, Odprawa posłów Tureckich napisał:

Z taką składnią i nędzą intelektualną, wyglądasz mi na któregoś z przydupasów Tureckich. To że jeden płaci drugiemu, nie obowiązuje tegoż do zachowywania jakiejkolwiek lojalności zwłaszcza jeżeli obchodzi się z pracownikami tak jak firma FABE. Skoro uważasz inwestycje drogowe w Polsce za głupie, to proponuję wsiadać na wielbłąda i spieprzać z powrotem na pustynię.

ok rozkmniles mnie kolego....i z nedza intelektualna i z firma fabe.... hhha jestem przydupasem na wielbladzie ale mam 16tys miesiecznie i na takich frajerow jak ty sikam z wielblada sikiem prostym a ty myslisz ze pada deszcz bierzesz parasol i zbierasz puszki

N
Normalność w cenie

Ale to się zmieni , Rząd PIS wprowadzi ustawę że ten który wygrywa przetarg publiczny dostanie z ręki linię kredytowania kontraktu  - proste i oczywiste.Aż tyle brakowało przez 8lat bezprawia i łojenia rynku przez WSI w podstawionych firmach. 

O
Odprawa posłów Tureckich
W dniu 05.11.2016 o 08:33, hmmm napisał:

z taka wiedza kolego wygladasz mi na pracownika FABE...nieladnie placa ci a ty po nich jedziesz hahaa...a gwoli jasnosci co do twojej wiedzy ,,,,juz nie ma polskich firm ktore moga sie podjac takich glupich inwestycji jak checiny-jedrzejow nie mowiac juz o A1 kolo czestochowy

Z taką składnią i nędzą intelektualną, wyglądasz mi na któregoś z przydupasów Tureckich. To że jeden płaci drugiemu, nie obowiązuje tegoż do zachowywania jakiejkolwiek lojalności zwłaszcza jeżeli obchodzi się z pracownikami tak jak firma FABE. Skoro uważasz inwestycje drogowe w Polsce za głupie, to proponuję wsiadać na wielbłąda i spieprzać z powrotem na pustynię.

h
hmmm
W dniu 03.11.2016 o 10:06, donnie brasco napisał:

To ,że będą opóźnienia to niemal pewne. No ale jeżeli podwykonawca FABE zasypuje kolejne warstwy podłoża bez odbiorów GDDKiA a potem zbiera materiał , kładzie pierwsze warstwy masy a następnie je frezuje bo były źle położone to jak mają zdążyć ? To co się dzieje na S7 woła o pomstę do nieba. Turkowi odbierane są kolejne odcinki których był wykonawcą i mimo negatywnej oceny dostaje już nowe przy budowie obwodnicy Częstochowy której wykonawcą jest kto - Salini - firma która w ostatnim roku rządów PO wygrała co najmniej kilka dużych przetargów na budowę dróg. Przypadek ? :) Nie sądzę . Na koniec okaże się że polskie firmy będą musiały kończyć budowę dróg a zagraniczne firmy "krzak" których głównym zadaniem jest drenaż środków znikną tak szybko jak się pojawiły.

z taka wiedza kolego wygladasz mi na pracownika FABE...nieladnie placa ci a ty po nich jedziesz hahaa...a gwoli jasnosci co do twojej wiedzy ,,,,juz nie ma polskich firm ktore moga sie podjac takich glupich inwestycji jak checiny-jedrzejow nie mowiac juz o A1 kolo czestochowy

o
onnn
W dniu 03.11.2016 o 07:17, mg napisał:

Turcy podwykonami włoskiej firmy w teczce, która nawet w Polsce biura nie ma... Na prawde nie trzeba być super mądrym czy inteligentnym, żeby wiedzieć, że to sie nie może udać. Ale mistrzowie zarządzania z GDDKiA patrzą na to od wielu lat i jest OK. Budimex weźmie później dodatkowe 500000000zł i skończy. Tak jak np na A4 na podkarpaciu. MAFIA pier...ona i nic więcej.

ma biuro baranie na kasprzaka w wwie i w checinach i od kilku miesiecy tez w czestochowie gdzie buduje autostrade A1......JAK COS PISZESZ deb***U TO CHOCIAZ SPRAWDZ.....opoznienia w wyplatach podwykonawcom ma...ale wszystkie firmy budujace takiego typu obiekty maja

G
Gość
W dniu 04.11.2016 o 08:34, BJN napisał:

Jak słyszę ,że Inwestor nie ma wpływu na podwykonawców to mnie krew zalewa.Obowiązkiem Generalnego Wykonawcy jest obowiązek zgłoszenia podwykonawcy inwestorowi . Inwestor ma obowiązek zatwierdzić podwykonawcę . W przypadku opóźnień lub nienależytego wykonywania robót Inwestor może zabronić wykonywania robót temu podwykonawcy.Takie są warunki kontraktu w FIDIKU. Najwyraźniej GDDKiA nie zna warunków kontraktu.Ktoś kto ma pojęcie powinien zająć się realizacją tego odcinka.

Grunt to obowiązek tylko, że większość ma go z tyłu!!!.

B
BJN

Jak słyszę ,że Inwestor nie ma wpływu na podwykonawców to mnie krew zalewa.Obowiązkiem Generalnego Wykonawcy jest obowiązek zgłoszenia podwykonawcy inwestorowi . Inwestor ma obowiązek zatwierdzić podwykonawcę . W przypadku opóźnień lub nienależytego wykonywania robót Inwestor może zabronić wykonywania robót temu podwykonawcy.Takie są warunki kontraktu w FIDIKU. Najwyraźniej GDDKiA nie zna warunków kontraktu.Ktoś kto ma pojęcie powinien zająć się realizacją tego odcinka.

B
Budowlaniec
W dniu 03.11.2016 o 19:12, Jan napisał:

Widac jaki jestes głąbPolskie firmy dawaly wyzsze ceny niz Ci Wlosi ktorzy podnajmą Turków zatrudniajacych Polakow. Co po drodze zpstaje? To Polskie firmy od razu chca nachapac sie i narzucaja sobie ogromne marże

Szanowny Panie, w Polsce nie istnieje firma, ani grupa kapitałowa dysponująca środkami które pozwoliłyby na budowanie w takich przedziałach cenowych. Przyczyną jest ciągła i nie ustająca potrzeba balansowania finansowego, w warunkach braku gotówki płynącej z wykonanych robót i strat w wyniku kar. Mówiąc krótko, aby można było budować "tanio" trzeba mieć kapitał którym można się doraźnie "reperować" w oczekiwaniu na zyski.

J
Jan
W dniu 03.11.2016 o 16:55, karateka napisał:

Przetarg w Polsce wygrała firma z Włoch, która zatrudnia firmę turecką, a ta dopiero zatrudnia Polaków, którzy budują drogę. Ile kasy zostaje po drodze?? Cyrk na kółkach.


Widac jaki jestes głąb
Polskie firmy dawaly wyzsze ceny niz Ci Wlosi ktorzy podnajmą Turków zatrudniajacych Polakow. Co po drodze zpstaje? To Polskie firmy od razu chca nachapac sie i narzucaja sobie ogromne marże
Wróć na i.pl Portal i.pl