W swojej pracy magisterskiej student PŁ zrobił to za pomocą silnika graficznego używanego w przygodowych grach komputerowych m.in. serii Assassin's Creed. Uczelnia liczy na wsparcie władz samorządowych, aby Wielką Synagogę i inne utracone zabytki, każdy mógł oglądać od środka "chodząc" po nich za pomocą myszki i ekranu swojego komputera.
Łukasz Stryjek zdobył tytuł magistra we wtorek, a w środę uczelnia pochwaliła się jego pracą na konferencji.
- Nowoczesne silniki graficzne mogą służyć nie tylko masowej rozrywce, ale i edukacji, a przy zastosowaniach niekomercyjnych firmy z branży udostępniają silniki za darmo - mówił mgr inż. arch. Rafał Szrajber, jeden z promotorów Łukasza Stryjka. Drugim był dr inż. Piotr Napieralski. Praca powstała w Zespole Grafiki Komputerowej i Multimediów Instytutu Informatyki PŁ.
- Rekonstrukcja powstała na podstawie dwóch archiwalnych zdjęć - opowiadał Łukasz Stryjek.
Nie wszystkie detale wyposażenia były na nich widoczne, dlatego student posiłkował się oglądaniem źródeł pochodzących z synagog stojących we Florencji, Budapeszcie oraz w Pradze.
- Zachowane zdjęcia były czarno-białe, dlatego na tym etapie prac nie zdecydowaliśmy się na "kolorowanie" wnętrz Wielkiej Synagogi w programie - wyjaśniał Łukasz Stryjek.
Najnowsza praca dyplomowa to nie jedyny projekt tego rodzaju powstały w Zespole Grafiki Komputerowej i Multimediów PŁ. Naukowcy, pracujący na pograniczu architektury z informatyką, przygotowali już wirtualne rekonstrukcje fabryki Krystiana Wendischa na Księży Młynie, pałacu Juliusza Heinzla, który stał w parku Julianowskim, fragmentu Starego Miasta z końca XIX wieku oraz młyna z miejscowości Brodnia.