Wirtualny dziekanat: tu załatwisz swoje studenckie sprawy. Wiesz, jak napisać e-mail do dziekana lub wykładowcy? Podpowiadamy

Barbara Wesoła
Zarówno kandydaci, jak i studenci kierują tam swoje kroki. Dziś wiele uczelni prowadzi także wirtualny dziekanat.
Zarówno kandydaci, jak i studenci kierują tam swoje kroki. Dziś wiele uczelni prowadzi także wirtualny dziekanat. Marzena Bugala-Astaszow/Polska Press
Każdy student na uczelni doskonale wie, że dziekanat to miejsce, w którym można załatwić wiele istotnych spraw związanych z życiem akademickim. Czym zajmuje się wirtualny dziekanat? Kim jest dziekan i jak napisać profesjonalnego e-maila do wykładowcy, aby nie popełnić gafy? Rozwiewamy wątpliwości studentów.

Spis treści

Co to jest dziekanat?

Dziekanat to jednostka na uczelni, która skupia się na obsłudze administracyjnej studentów i osób związanych z uczelnią oraz zarządzaniu sprawami związanymi z życiem akademickim. W tym biurze studenci mogą zgłaszać swoje potrzeby, uzyskiwać wsparcie w kwestiach związanych z nauką, rekrutacją, dokumentacją akademicką i innymi aspektami studiów.

To do pani z dziekanatu skieruje swoje kroki osoba, szukająca informacji na temat praktyk studenckich lub student starający się o stypendium. Najważniejsze sprawy, jakie zrealizujesz w dziekanacie uczelni to:

  • Otrzymasz zaświadczenie o statusie studenta;
  • Złożysz wniosek o stypendium;
  • Uzyskasz informacje o rodzajach wsparcia np. finansowego;
  • Złożysz podanie o urlop dziekański lub zdrowotny;
  • Zaktualizujesz dane osobowe;
  • Podbijesz indeks.

Dziekanat może kojarzyć się z sekretariatem. Różnica jest taka polega na tym, że dziekanat skupia się na obszarze edukacji i życia akademickiego, podczas gdy sekretariat to ogólna jednostka administracyjna w różnych organizacjach, zajmująca się wieloma aspektami jej funkcjonowania.

Jak podkreśla Ewa Wiśniewska na stronie Stowarzyszenia Forum Dziekanatów, którego jest wiceprezesem, w miejscu tym nie tylko obsługiwane są sprawy studentów, ale także:

  • kandydatów na studia,
  • absolwentów,
  • dziekanów,
  • pracowników naukowych i naukowo-dydaktycznych,
  • pracowników innych biur,
  • rodzice studentów.

Oprócz podstawowych spraw związanych z tokiem studiów przyjęciem na studia czy podpisem w indeksie, w dziekanacie obsługuje się wiele spraw związanych z procesem dydaktycznym, często jest to układanie harmonogramów zajęć i sesji, a także rozpatrywanie podań i wiele innych działań.

Wirtualny dziekanat. Jak funkcjonuje?

Wirtualny dziekanat to elektroniczna platforma lub system, który umożliwia studentom załatwianie wielu spraw związanych z ich życiem akademickim online, bez konieczności odwiedzania fizycznie miejsca dziekanatu. Działa on na podobnych zasadach, co tradycyjny dziekanat, ale jest dostępny zdalnie.

Edukacja

Dalszy ciąg artykułu pod wideo ↓
emisja bez ograniczeń wiekowych
Wideo

Niektóre uczelnie wprowadzają możliwość załatwienie wielu spraw automatyczne, dzięki rozbudowanej platformie, inne umożliwiają szybki kontakt z obsługą dziekanatu za pomocą spotkań online, wymiany mailowej lub aplikacjach do komunikacji zdalnej jak MSTeams.

Po 2020 roku, kiedy ze względu na pandemię uczelnie masowo wprowadziły tryb pracy i nauki zdalnej, sporo z nich zostało przy wdrożonych wtedy rozwiązaniach, a nawet je ulepszyło. Wirtualne dziekanaty działają więc w pełnym lub częściowo zakresie na wielu uczelniach. Taka informacja powinna być podana na stronie uczelni.

Kto pracuje w dziekanacie?

Osoby pracujące w dziekanacie to pracownicy administracyjni, którzy nie zawsze muszą mieć wyższe wykształcenie. Z reguły jest ono wymagane w przypadku prodziekanów.

W ogłoszeniach o pracę widzimy, że najczęściej oczekiwane jest wykształcenie licencjackie, wysoki poziom umiejętności interpersonalnych i organizacyjnych, mile widziana jest znajomość przepisów dotyczących szkolnictwa wyższego.

Jeden dziekanat obsługuje zazwyczaj kilka osób, a wśród nich prodziekani, kierownik dziekanatu, specjaliści ds. administracyjnych, asystenci dziekanatu.

Kim jest dziekan, a kim prodziekan?

Dziekan to kierownik danego wydziału na uczelni wyższej. Jest on najważniejszą osobą na danym wydziale i odpowiada za organizację nauki i badań. Dziekan jest również przełożonym dla wykładowców i studentów na danym wydziale. To on decyduje m.in. o skreśleniu kogoś z listy studentów, przyznaniu urlopu dziekańskiego, a także określa tzw. godziny dziekańskie, czyli wolne od nauki. Dziekan odpowiada bezpośrednio przed rektorem całej uczelni.

Natomiast prodziekani pomagają dziekanowi w pełnieniu obowiązków. Często z jednym dziekanem może współpracować kilku prodziekanów. Niejednokrotnie to z nimi studenci mają częstszy kontakt np. podczas załatwiania spraw w dziekanacie, niż z samym kierownikiem wydziału.

Jak napisać e-mail do wykładowcy lub dziekana?

Może się zdarzyć, że w celu załatwienia ważnej sprawy student będzie musiał wysłać wiadomość bezpośrednio do dziekana. Wymaga to przestrzegania pewnych zasadach savoir-vivre, aby nie popełnić gafy. Podobnie z wykładowcami, a także innymi pracownikami uczelni. Oto kilka przydatnych wskazówek:

  1. Rozpocznij e-mail od formuły grzecznościowej, na przykład: „Szanowny Panie Dziekanie” lub „Szanowna Pani Dziekan”. A w przypadku wykładowców, których tytuły znamy można napisać: Szanowna Pani Magister, Szanowna Pani Inżynier/Magister/Doktor/Docent/Profesor lub po prostu Szanowny Panie, Szanowna Pani.
  2. W temacie e-maila staraj się zawrzeć krótkie, ale treściwe streszczenie treści wiadomości np. „Urlop dziekański”
  3. Sformułuj pytanie lub prośbę klarownie. W treści e-maila przedstaw swoją prośbę lub pytanie w sposób jasny i zrozumiały. Nie rozwijaj się, tylko przejdź od razu do konkretnej sprawy.
  4. Użyj odpowiedniego języka. Pisz w sposób profesjonalny i staraj się unikać skomplikowanych sformułowań, a także patetycznych.
  5. Dodaj jak najwięcej szczegółów dotyczących danej sprawy np. „Zgodnie z rozmową z dnia XYZ załączam dokumenty potwierdzające XYZ”.
  6. Zakończ wiadomość zachowując formalny ton. Na miejscu będzie klasyczne „Z poważaniem”.
  7. Podpisz się: zakończ e-maila swoim imieniem i nazwiskiem oraz danymi kontaktowymi, takimi jak numer telefonu czy adres e-mail, aby dziekan mógł się łatwo skontaktować, bez konieczności przeszukiwania bazy danych.

Najczęściej popełnianym błędem jest zbyt nieformalne słownictwo mocno naruszające granicę między studentem a wykładowcą lub dziekanem (np. Hej/dzięki/spoko) oraz używanie „Witam” na początku wiadomości. W materiale „Najczęściej popełniane błędy”, czytamy, że eksperci jednoznacznie wskazują, że jest to błąd.

Niektórzy być może pamiętają dyskusję wokół słów Michała Rusinka, który ogłosił, że nie będzie odpowiadał na e-maile rozpoczynające się od „Witam”. Argumentował to w następujący sposób: „Używanie tego słowa jest zasadne tylko w jednej sytuacji. Tak może do nas powiedzieć gospodarz lub gospodyni, kiedy do niego/niej przychodzimy. Jest wtedy powitaniem, a nie przywitaniem” - podpowiada Magdalena Konczal redaktorka Stefy Edukacji

Oto przydatne zwroty grzecznościowe, które można wykorzystać w mailu:

  • Zwracam się z uprzejmą prośbą;
  • Zgodnie z wcześniejszą rozmową/korespondencją;
  • Będę wdzięczny za pozytywne rozpatrzenie;
  • Informuję, że zgodnie z zaleceniem;
  • Z poważaniem;
  • Z wyrazami szacunku;
  • Łącząc pozdrowienia.
Błędy w pisaniu e-maili, które popełnia niemal każdy z nas. Znasz je?

Nie popełniaj tych błędów, pisząc e-maile! Oto lista, którą ...

Polecane oferty
* Najniższa cena z ostatnich 30 dniMateriały promocyjne partnera

Wybrane dla Ciebie

Burze, deszcze, wiatr. Groźnie może być w całym kraju

Burze, deszcze, wiatr. Groźnie może być w całym kraju

W jakim stanie jest mężczyzna, który w Krakowie zabarykadował się z bronią?

AKTUALIZACJA
W jakim stanie jest mężczyzna, który w Krakowie zabarykadował się z bronią?

Wróć na i.pl Portal i.pl