W poniedziałek 11 kwietnia podkomisja smoleńska zaprezentowała "Raport z badania zdarzenia lotniczego z udziałem samolotu Tu 154-M nr 101 nad lotniskiem Smoleńsk Siewiernyj na terenie Federacji Rosyjskiej". Podkomisja określiła przyczynę zdarzenia lotniczego z dnia 10 kwietnia 2010 jako wynik "aktu bezprawnej ingerencji strony rosyjskiej".
Podtrzymano również decyzję o unieważnieniu raportu końcowego z badania zdarzenia lotniczego samolotu Tu-154m z dnia 29 lipca 2011 roku. - Założenia przyjęte przez Komisję Badań Wypadków Lotniczych Lotnictwa Państwowego pod kierunkiem Jerzego Millera, które zostały użyte w badaniach NIAR i WAT dają rezultaty nieodpowiadające stanowi technicznemu odnalezionych dowodów na polu szczątków w Smoleńsku - stwierdził Antoni Macierewicz.
Wnioski z raportu
Oto najważniejsze wnioski płynące z końcowego raportu Podkomisji ds. Ponownego Zbadania Wypadku Lotniczego pod Smoleńskiem:
- Lewe skrzydło samolotu zostało zniszczone w wyniku wybuchu, do którego doszło ok. 100 metrów przed brzozą;
- Następna eksplozja miała miejsce w centropłacie, kilkanaście metrów nad ziemią i to ona zniszczyła cały samolot;
- Załoga tupolewa wykonała prawidłowo wszystkie procedury i czynności podejścia do lotniska w Smoleńsku;
- Do wielu uszkodzeń samolotu doszło jeszcze, jak maszyna znajdowała się w powietrzu. Zniszczony został m.in. statecznik pionowy wraz ze statecznikiem poziomym, grodź ciśnieniowa i lewe drzwi pasażerskie, które zostały wystrzelone na metr głęboko w ziemię wraz z fragmentami tkanki ludzkiej;
- Wybuch rozerwał zbiornik balastowy pod trzecią salonką centropłata;
- Kadłub został rozerwany wzdłuż lewej burty;
- Stwierdzono obecność materiałów wybuchowych na wielu elementach samolotu Tu-154M, m.in. obecność trotylu i materiałów wysokoenergetycznych stosowanych w broni termobarycznej;
- U większości ofiar występowały możliwe do identyfikacji obrażenia będące wynikiem eksplozji;
- Pasażerowie oraz załoga Tupolewa ponieśli śmierć w wyniku wybuchów.
